Tips til redigeringsprogram til Macbook Pro 13" i7

En tråd i 'Programvare' startet av trygvecowboy, 2 Des 2012.

1. trygvecowboy

trygvecowboy Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!

Har brukt imovie ca 3 år og synes den er intuitiv og lett å bruke, men jeg føler meg nå klar for å ta et steg opp. Etter at Apple nå har stanset satsingen på Final Cut lurer jeg på hva som anbefales til Macbook. Tenkt bruk er amatørfilmproduksjon og jeg ønsker et redigeringsprogram man kan "vokse" litt med. Prismessig ser jeg for meg noe under 4000NOK.

Hva anbefales?

2. dipol

dipol Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: Tips til redigeringsprogram til Macbook Pro 13" i7

Hei!

Apple lager jo Final Cut Pro X nå. Det er veldig likt iMovie, lett å bruke, men har flere avanserte funksjoner. Det burde gå veldig rakst på din Mac og er relativt billig (300 dollar). Apple Motion 5 og Compressor 4 koster 280 kr hver og funker meget bra med FCPX. Du kan jo laste ned en gratis demo og teste det! Hvis du syntes det er litt for "basic" burde du se på Sony Vegas Pro 12 (koster 450 dollar) og Adobe Premiere Pro CS6 (900 dollar). Premiere Pro er nok litt dyrt for ditt budsjett men er veldig, veldig raskt og har mange avanserte funksjoner. Med Adobe Dynamic Link kan du sende klipp mellom After Effects, Speedgrade og andre Adobe Production Premium programmer noe som er et stort pluss.

Du kan laste ned demoer til alle og prøve dem:

Apple - Final Cut Pro X - A revolution in creative editing.

Vegas Product Family Overview

Video editing software | Adobe Premiere Pro CS6

-Dipol

3. Ingarrefilm

Ingarrefilm Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Jeg anbefaler at du heller kjøper Final Cut Pro 7, det er gamlere en FCPX, men fungerer mye bedre.
    Har selv FCP 7 og anbefaler det på det sterkeste, hvis det fortsatt selges da :)

4. dipol

dipol Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Hei!

Final Cut Pro 7 er ikke et 64-bit redigeringsprogram. Det kan bare bruke 2.5 GB RAM, noe som gjør det meget tregt hvis du skal redigere f.eks 4K, eller AVCHD som jeg gjør. Jeg har ikke brukt FCP7 så mye, men de gangene jeg har brukt det har jeg vært veldig fornøyd. Hvis du bare har 4 GB ram i Macen din burde du virkelig se på FCP7 hvis du finner det billig!

-Dipol

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Med FCP7 kan du ikke klippe i høyere oppløsning enn 2K. Det samme gjelder så vidt jeg vet også for Avid. Du kan riktig nok klippe på proxyer i 2K, HD eller lavere oppløsning, og gjøre online til 4K i eller rett før fargekorrigering-prosessen.

Skal du klippe med 4K oppløsning på tidslinjen (halvveis galskap spør du meg) må du kaste deg over FCPX eller Premiere.

Og nå er det i utgangspunktet ikke et særdeles stort problem at FCP7 ikke er 64-bit. Det blir ikke automatisk bedre av at programmet er 64-bit. Mange produksjoner er gjennomført på 32-bit programvare i lang tid. ;)

Til ditt budsjett ville jeg sett på FCPX og Premiere CS6. Spesielt er CS6 interessant pga. muligheten til å leie for noen hundrelapper pr. mnd, som igjen faller innenfor budsjettet ditt totalt sett. :)
    Med Creative Cloud får du tilgang på alle programmene fra Adobe. Photoshop, After Effects, Premiere, m.m.

Del denne siden