Tips til videoredigering(nybegynner)

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Haugen, 11 Okt 2012.

1. Haugen

Haugen Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Fant ikke helt et passende sted å opprette tråden, så dere får ha meg unnskyldt dersom jeg har valgt galt sted.

I fjor laget jeg min første film, sammensatt av flere videoklipp.Klippene var mellom 10-60 sekunder. Jeg satt klippene sammen, nedjusterte lengden, la på musikk, justerte lyd på musikk og lyd på tale, laget overganger som passet til klippene.

I år skal jeg også lage film, men nå har jeg større krav til meg selv. I år skal filmen bli bedre.

Jeg jobber i barnehage og filmer barna gjennom året for deretter å sette sammen klippene til en liten film. Jeg kan dessverre ikke vise dere filmen pga reglene i barnehagen. Dersom du bor i Tromsø kan du alltid komme innom for en titt.

Hvordan kan jeg sette sammen flere klipp slik at det blir interessant? Klippene viser barn i lek, samling, turer og forskjellige arenaer. Turer til byen, turer på institusjoner, måltid etc.
    Målet med filmen er å dokumenter for foreldre hva vi gjør i barnehagen og hva barna deres får være med på.

Noen tips?

2. Tron-Petter

Tron-Petter Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: Tips til videoredigering(nybegynner)

Hei!
    Ettersom jeg ikke får se klippene (noe jeg har forståelse for), så blir det litt vanskelig å hjelpe deg, men jeg tor du bør satse på å vise klipp fra det daglige barnehagelivet først, og deretter vise klipp av ting dere kanskje ikke gjør hver dag :)

3. MADSN

MADSN Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Tips til videoredigering(nybegynner)

Hei Haugen! Jeg har alltid likt sånne prosjekt som jeg tror du holder på med. Jeg ser for meg at du skal få fram glede og smil i filmen? Få fokuset på akkurat dette! Få fram latter, smil, leker som de synst er artige. Er det en liten dokumentar lignende ting, slik at du kutter ofte av med at noen snakker og forklarer ulike ting? Eller er det en film som bare presenterer fine klipp med f. eks musikk i bakgrunnen? Jeg hadde nok gått for den siste. Selfølgelig avhengig av din smak og hva anledning dette er så ville jeg vertfall fått masse naturlig lys i bildet. Ikke film på dager med overskyet vær, da blir bildet meget trist, spør du meg.

Et veldig fint bilde jeg får inn i hodet med en gang kan være når barna får utetid og springer ut døra(vertfall slik vi gjor det i barnehagen). Med litt kamera bevegelse og kanskje slow motion ville dette vert et drømmebilde! Annet enn det råder jeg deg bare til å ta med kameraet på ulike turer. Fyrer dere bål kan du få med stemningen rundt bålet, få noen nærbilder variert med "longshots". Muligens bilder i fart, jeg ser ikke for meg at desse barna dine er i ro mesteparten av tiden. Vær med dem rundt og viktigst av alt få med øyeblikkene!

Del denne siden