Tipsliste for amatørfilmproduksjoner!

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av GeEzah, 26 Okt 2004.

1. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har jeg sittet i hele natt og jobbet med ett prosjekt og tenkte det kunne være greit med en liten pause. Så fant jeg ut at nå skal vi lage en liste for folk som driver amatørfilm. En liste over tips når man skal sette igang med en nær-nullkroner-produksjon. Det finnes nok flere slike lister på nett, men tenkte vi kunne like greit lage vår egen. Så bare føy til det dere føler er av betydning på en slik liste. Når vi er ferdig kan forsåvidt admin sette den skikkelig sammen og legge den ut som en slags tutorial? Sikkert noen som er uenig i noen av disse tinga jeg skriver ned nå, men jeg bare skribbler ned alt jeg kommer på, så får d heller fjernes d som e uriktig/unøyaktig.

Tips til den som skal lage en amatørfilm:

1. Kutt ned på dialog
    Alle som driver med amatørfilm får som regel bare amatørskuespillere å rutle med, og hvor mye enn dere jobber med dialog og skuespiller evner vil skuespillet mest sansynlig virke lite overbevisende, spesielt i filmer med mye dialog. Ansiktsutrykk og handlinger derimot er mye enklere å få til overbevisende. Så i alle scener hvor dialog kan kuttes, kutt! Bruk handlinger og ansiktsuttrykk og la ditt publikum selv få lov til å tolke scenen. En film er mye mer stimulerende om man får bruke sin egen hjerne litt. Unødvendig dialog ødelegger amatørfilmer som vil virke troverdig.

2. Bruk Stativ
    Mange vil bruke håndholdt kamera og liker den type "look". Det er i og for seg greit, men ikke alle scener passer håndholdt. Filmer man close ups og scener hvor mye skjer så er det greit med håndholdt. Da er hjernen så opptatt med å finne ut hva som skjer i bildet at risting fra kamera forstyrrer ikke. I "wide shots" derimot må man nesten bruke stativ. I vide bilder oppfatter hjernen fort hva som er på skjermen, og deretter prøver å finne mening med bildet. Hvis kamera da begynner å riste vil det som regel bli oppfattet som irriterende og forstyrrende. Så bruk håndholdt med måte og få brukt stativ av og til.

3. Pistoler og "muzzle flash"
    Idag kan så og si alle lage denne type effekt. Jeg for min del synes man bør ligge unna alt som heter pistoler og muzzle flash. Det ser billig ut og får filmen din til å plutselig bli en "cowboy-indianer" lekefilm. Skal man først bruke pistoler i filmen din så bruk det i situasjoner hvor det er realistisk at en pistol blir brukt. De fleste ungdommer i Norge idag går ikke rundt med pistoler i bukselomma. Å få ola nordmann fra ei liten bygd på vestlandet til å virke som en gangster fra south LA er ikke realistisk heller. Pistoler passer for noen og for andre ikke. Vurder om kanskje ett annet type våpen er passende (en spade eller kniv kan være like effektiv).

4. Kamera
    Ett hvilket som helst DV kamera fungerer til å lage film med i disse dager, men vil man ha de små ekstra detaljene som får filmen din til å virke litt mer proff så se etter kamera med disse egenskapene:

Manuell fokus
    Manuell hvitbalanse
    God optisk zoom.
    Manuell aperture (ikke nødvendig men anbefales)

Ved å mikse zoom med lav aperture kan man få mer dybde i bildene sine og få mer ut av komposisjonen.
    Når man filmer med film har disse kameraene ofte en aperture helt ned til F1.2 (noe slikt). Dette bestemmer dybden på bildet og hvor mye som skal kunne være i fokus. Med så lav aperture er det derfor de kan filme så tett innpå personer men allikvel få bakrunnen ufokusert. Det går an å få en lignende effekt med vanlig DV kamera, men da må man bruke stativ. Stå ett stykke ifra objektet/personen du vil filme. Zoom inn en god del og sett aperture på d minste man kan (ligger vanligvis på F2.8-F3.2 på vanlige DV kameraer tror jeg), fokuser på objektet/bakgrunnen, da får man en fin dybde.

PS: Ikke bruk digital zoom!

5. Story
    Det er utrolig vanskelig å komme på noe som idag er originalt. Det man lager idag har lett for havne inn under klisjeer og kategorien: "har blitt gjort før".
    En måte å komme på en story som er underholdende er å bruke nettopp klisjeer og uoriginale ideer, men med en twist. Skriv en story som om du skulle ha sett den en hundre ganger før i andre filmer, og så lager du din egen twist eller gimmick. Det finnes en liste for screenwriters over kategorier/typer/situasjoner etc som man kan enkelt plukke ut og konstruere en historie. Til slutt hiver man sin egen lille touch på. Dette skiller filmer som er originale fra de uoriginale. Man bruker noe gammelt til å lage noe nytt. Mange tenker dette er en selvfølge, men når man setter seg ned å skrive så er det som regel ikke slik folk tenker når de skal lage en story. Da skal de ha noe helt originalt og sitter fast ved første linjen på papiret.

6. Bruk lokalby tendenser/preg
    Alle byer og områder i Norge har sin egen sjarm. Alle byer har noe eget unikt særegent preg. Få disse frem i filmen din. Hvis du klarer å få frem atmosfæren og det som er typisk og særegent for byen/bygda di i filmen vil den bli litt mer interessant for folk som ser på i andre deler av norge. Du tar din lokalbys preg for gitt, men det gjør ikke vi. Dessuten kan slike preg virke forsterkende i f.eks en komisk situasjon. Vi liker ting som er særegne. Bruk det til din fordel i jakten på noe originalt.

Dette var det jeg kom på i farta :) Hiv dere på og skriv!

Sist redigert av en moderator: 25 Apr 2010
  2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjønner ikke helt hvorfor du nevner stor optisk zoom som viktig. Jeg mener at store zoomer bør unngås. Flytt heller kamera og del opp scenen i to. Og hvorfor ikke bare kalle det blender i stedet for aperture?

Ellers ganske enig. Et par andre ting:

Musikk
    Bruk musikk slik at du "får lov" til å vise filmen din senere, og kanskje tjene penger på den. Lag gjerne selv, bruk gratis musikk, eller ordne avtaler.

Din stil
    Ikke la deg påvirke (men du kan la deg inspirere) av typiske filmtrekk i andre filmer osv. Slik som Matrix sin bullet-time osv. Lag din egen stil, som er særegen for akkurat deg som filmskaper!

Ha det gøy
    Viktig!!!

Storyboard
    Hvis det man ser på i klippet er f.eks. på høyre side, bør begynnelsen av neste klipp også ha "det man skal se på" på samme sted. Dette for at øye skal slippe å "løpe" frem og tilbake. Dette er lettest å planlegge ved å ha et storyboard. Gjerne strekmenn, men et storyboard!

Sikkert flere ting også fra andre her: Glimrende emne må jeg si!

3. stelvis

stelvis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Veldig bra... :D Mye nyttig stoff!

Har en ting og komme med selv:

Pass på billige effekter
    Pass på overdreven bruk av billige effekter.
    Alt fra blinkende fargerike tekster til snurrende transitions, kan se veldig tøft ut for noen, men for de fleste er det både overflødig og stressende.

Kanskje ganske selvsagt, men det forekommer, så... Her er det nevnt :p
    - Det enkle er ofte det beste! :D[/quote]

4. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Glad

Vart veldig glad når eg leste det med muzzle flash i tilleg til at det ser ut som ein cowboy film så er IKKJE muzzle flash så sykt synlig som alle skal ha det til. Eit skudd vill ikkje vise i det heile tatt i normalt dags lys, det einaste du vil sjå er luft og litt røyk. Men om kvelden da det begynner å bli mørst / om natta så kan du skimte ein LITEN flamme ut av løpet på eit gevær, men er såvitt synlig i noken hundredelar.

5. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er feil, det kommer faktisk ganske store flammer ut av pistolene, men det kommer VELDIG ann på pistolen. og formen er som regel forskjellig på flammene.
    noen pistoler har jo en demper som fjærner flammene.
    men jeg er helt enig i at man ikke vil se flammen i dagslys.

feilen mange gjør er at de glemmer å lyse opp objektene rundt, det er minst like viktig som selve flammen.

6. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    ja det kommer såfall vedlig ann på pistolen.. men det meste eg har sett er alt for overdreve! men så skriv eg vell kansje litt feil, det eg skriv var vell i grunn retta mest mot gæver og slikt :oops: . snakker av erfaring.

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Et av poengene med denne tråden og det den prøver å forklare er vel at det generelt bør bli mindre bruk av våpen osv i amatørfilmer??? Da er vel kanskje det å begynne å diskutere munningsflammer en liten avsporing?

8. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    hehe joa.. men ville berre sei at viss du først skal bruke eit våpen må du ikkje overdirve med munningsflame slik som det blir gjort no.. det som var poenget.. men er enig i at det burde lagast noken andre filma som har ei ana handling enn skyting og dop.. veldig ofte laga. har laga ein del av slike filma eg også :oops:

9. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Store zoomer unngås? Stor zoom er en kamera teknikk for å få ett ønsket bilde. Er ikke no man må ligge unna? Forstår ikke hvorfor du sier det? Jeg mener ikke at man skal drive å zoome inn og ut mens man filmer. Men at zoomen skal stå fast. Dette har noe med hvor langt linse glassene flytter seg i forhold til hverandre og det man skal ha i fokus.
    Aperture er bare det jeg har vært vant med, de brukte ikke begrepet blender så mye når jeg jobba i england :p Men ja, fra nå av bruker jeg blender..

Muzzle flash forstår jeg heller ikke helt. Nå har jeg ikke vært borti så mange type pistoler, men av de pistolene jeg har skutt med skarp ammunisjon har d aldri vært munningsflamme?

Fortsett å komme med gode tips! :)

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er bedre å unngå bruk av zoom og i stedet gå i posisjon slik at du får det ønskede utsnittet uten å måtte zoome. Det er det vel ingen som helst tvil om?
    Et enkelt eksempel er vel det faktum at zoom-linsa ble først brukt på filmkameraer for å slippe å flytte på et 100 kgs tungt kamera for å gjøre en bittelitten justering i bildeutsnittet. Når du har et lite kamera er det ingen grunn til å ikke flytte kamera.
    Dessuten forvrenger en dypdeskarpheten og perspektivet ved å bruke mye zoom. Så det du sier er altså ingen god ide!!!

Dersom man ikke skal filme dyr eller lignende da, som kan skvette unna når en kommer for nært!

11. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    helt enig, alt for mange overdriver munningsflammer, men nok om den saken.

zoom burde helt klart også ungås, med mindre det er en mening i zoom'en. da blir det noe helt annet. for eksepel at kameraet zoomer inn i øyet til en person for å bevise at "personen forsvinner inn i tankene / ser syner".

men ordentlig zoom i film krever presisjon og god håndtering av kameraet.

12. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    okay... skal ikke krangle på det punktet. Jeg bruker mye zoom, men bare fordi jeg vil ha bakgrunnen/forgrunnen ut av fokus når jeg filmer personer eller objekter. Dette er fordi man får ikke den dybden med vanlig DV kamerar som man får med andre High end utstyr. Når man zoomer kan ett bilde også bli mye "smalere" om man skulle ønske det. Det er godt brukt triks blant digitale filmmakere. Prøv det selv så kanskje du skjønner hva jeg mener. Å hele tiden bruke null zoom resulterer med DV kameraer i flate kjedelige bilder....

13. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, zoom er jo bra å bruke for å få frem en effekt. For å kunne vise dypder i bildet er det bedre å lyssette ordentlig, samtidig som man "lager" et godt utsnitt med noe som er tydelig i forgrunnen (en person) noe i "mellomgrunnen" (et tre?) og noe i bakgrunnen (en fabrikk/by osv) langt unna!!! Da skaper du bra dypde i bildet!

Du trenger ikke ha et sinnsykt bra kamera for å klare det, det går bare på plassering av kamera, og god planlegging (storyboard) på forhånd. Folk klarer å forstå at en fabrikk som er en fjerdedel av størrelsen på mennesket i forgrunnen, må være ganske langt unna!

14. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg skal ta screenshot fra kamera når jeg bruker zoom og plassere ved siden av ett som ikke bruker det litt senere ikveld så du ser hva jeg mener :)

15. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da skal jeg lage en film meg godt planlagt storyboard, med tydelig bruk av forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn og den naturlige forskjellen lyset skaper av disse distansene for å vise hva jeg mener! :)

Artig med slike diskusjoner. De fører lissom en vei!

16. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    GeEzah. mener du sånn som jeg ofte ser i serier som smallivlle og lignende? at fjeset til personen som prater i et nærbilde er helt perfekt i fokus, og bakgrunden er omtrent helt blurry?
    jeg liker sånne bilder skjønner du, og ekperimenterte litt på skolen med manuell fokusering, men fikk aldri dårlig nok fokus i bakgrunden.

17. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mhm, de gjør det :) Men jeg skjønner godt hva du mener, teknikken jeg snakker om gjelder for innendørs filming eller komposisjoner der det er vanskelig å buke scenen i seg selv til å lage dybde.

Ja Ustabil-Kim, det er akkurat det jeg mener, men folk skjønne liksom ikke det når jeg prøver å forklare. Derfor skal jeg legge ut dem to bildene senere ikveld. Det er dette jeg mener med DV kameraer. At blenderen går ikke lavt nok tli å kunne få bakgrunnen ut av fokus. Derfor må man trikse litt og stå lett stykke ifra objektet og zoom inn

Men mer tips folkens!

18. Kyrre

Kyrre Citizen

Må holde me GeEzah angående zoom, for det er faktisk viktig! Har noen sett 21 Gram, Amores Perros eller for den saks skyld norske Uno? Det som er inn er telelinse, og har vi amatører råd til en telelinse? nei, men vi har zoom på kameraet. Eks. subjektiv/objektiv filming, og intense scener som slosskampen i Uno, eller enkelt og greit nærbilder.

19. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sitat elitefoto.no:

Husk også at du forandrer hele perspektivet ved å bruke zoom. D.v.s. at avstanden mellom motiv og bakgrunn vil virke kortere med bruk av zoom enn den er i virkeligheten. Hvis det er mulig vil det ofte være bedre å flytte seg nærmere motivet.

Sitat AEGEE Television (http://www.aegee.tv)

The relative distance between several objects in the composition will change when using zoom. This will give an unnatural look.

The big advantage of zooming is that the camera does not have to leave its position. In some cases this is the only way of getting a close up of an object

Bruk av zoom slik dere legger det frem, vil nok kanskje gi en tøff effekt, og kanskje dybdeskarphet, men det vil jo være en slags vrengt dybdeskarphet ved at bakgrunnen kommer nærmere, men blir uskarpt (som igjen visuelt blir et tegn på at noe er langt unna)!

20. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    å herregud... vet du hvor mange som bruker zoom på den måten, hvor det er akkseptert?? Jeg er herved ferdig med å diskutere den teknikken der, siden du nok aldri har prøvd den selv og heller ikke har lagt merke til i filmer når de bruker den teknikken. Unaturlig bilde? Jeg har holdt på som kameraoperatør i 3 år nå, og jeg kan si det er ingenting som ser unaturlig ut med den teknikken der. Det er en dramatisk effekt. Det er en allmenn akkseptert teknikk blant digitale filmmakere. Klart, leser du på elitefoto.no så kan du vel finne tekster som sier at du ikke skal plassere unaturlig objekter foran kamera heller... å avvise noe helt når en aldri har prøvd det selv, men bare har lest om det (selv om jeg tror ikke du helt vet hva du leser om, altså hva denne teknikken gjør), tyder desverre på litt uerfarenhet fra din side

http://www.aegee.tv/30.html+zoom&hl=en&ie=UTF-8

"Sitat AEGEE Television (http://www.aegee.tv)

The relative distance between several objects in the composition will change when using zoom. This will give an unnatural look.

The big advantage of zooming is that the camera does not have to leave its position. In some cases this is the only way of getting a close up of an object"

Her snakker de om å drive å zoome mens man filmer. De prøver å diskutere zooming i forhold til å bruke dolly. Dette er ikke hva denne teknikken dreier seg om. Det vi andre her sier er å bruke en fast zoom, men det går rett og slett ikke inn hodet på deg hva vi snakker om... du har sikkert ingen aning hva en fast zoom er.

Vi zoomer ikke inn. Vi zoomer ikke ut. Det er ikke nødvendigvis bevegelse i bilde. Men vi bruker zoom til å få skarpt det vi vil ha skarpt og resten ut av fokus.

Slutt, punktum, basta. Og skjønner du det ikke nå, bør du bruke mindre tid foran pc'en og mer tid med kamera (eventuelt rifle siden du er i militæret)

*irritert*

Del denne siden