Tipsliste for amatørfilmproduksjoner!

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av GeEzah, 26 Okt 2004.

1. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    heh, regler er til for å brytes.

men geezah, jeg vil fortsatt se de bildene, kunne du eventuelt mailet dem til meg? kimlopez@gmail.com

2. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har ennå ikke laget dem, men jeg skal filme ei modell senere idag, så da kan jeg lage ett eksempel da :)

3. Kyrre

Kyrre Citizen

Finner jeg noen pene screenshots skal jeg poste zoom bilder fra "hollywood" filmer også..

4. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det var en flott tråd - håper at de kommende filmene blir bedre deretter ;)

5. Kyrre

Kyrre Citizen

Bilder:

Fra den glimrende filmen Amores Perros.
    Trodde du virkelig at kameramannen kunne komme så nærme skulderen til Gael Garcias bror i dette skuddet?

Fra Uno. Zoom, zoom og atter zoom. (Eller telelinse, hva vet vel jeg)

Fra GHL's nyeste. Ser det virkelig rart og amatørmessig ut med zoom? :wink:

PS: Beklager litt store bilder :oops:

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forresten er zoom bra i enkelte saker - som lage bakgrunnen tåkete mens vi skal "forkusere" på personen eller tingen.

Har tenkt å gjøre noe slik, men vet ikek hvordan eg får til tåkete bakgrunn eller omvendt med kameraet mitt enda, hehe

7. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det øverste bildet var ihvertfall veldig godt gjort, med tanke på lys. jeg liker skygger i folks fjes.

melwasul: du trenger ikke mer enn manuell fokus, men veldig få handycams har vel det?

8. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er vel det vi har snakt om i hele tråden her? hvordan få personen i fokus men bakgrunnen ufokusert??? hehe. Zoom og manuell fokus ja!

9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oida, får bare lese manual til kameraet og se om jeg har denne tingen, hehe - lite trolig, men får håpe det (trenger det til en av filmene mine) men det kan nok fikses med Adobe Effects om jeg ikke har.

10. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    manuell fokus betyr bare at du har full kontroll over hvor kameraet fokuserer. de fleste handycams har automatisk fokus, noe du merker om du filmer rett inn i et lys, og så rett på en person, da bruker kameraet litt tid til å fokusere inn personen. trur heller ikke jeg har brukt et handycam som klarer å zoome fullstendig inn uten å miste fokusen sin.
    manuell fokus er som regel en dings du skrur rundt, som ligger rundt linsen til kameraet ditt.

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uhm, da må det være mulig å slå av autofokus slik at jeg kan styre det selv. Men kameraet mitt har autofokus iallfall, som jeg blir irritert av og til, hehe

12. Space Monkey

Space Monkey Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Haha! Den svei! Det var en ganske eksakt beskrivelse av en av karakterene i det nye manuset mitt :lol: Selv om det er ganske bevisst, så bør jeg kanskje ta det til etteretning :p
    Angående zoom-debatten, så er det slik at GeEzah har rett, han andre fyren har feil.

13. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har innsett ved hjelp av forsøk av ditt forslag at det slettes ikke er dumt med zoom for å forsterke dypde... Synes i grunn dette var en bra diskusjon allikevel, og vil fortsatt ikke si at mine argumenter for hvordan en skal oppnå dybdeskarphet var feil (jeg mener fortsatt at en oppnår dybde ved hjelp av forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn).

Men uansett, jeg leste noe i boken videologi som vekket interesse...
    Tenkte kanskje flere ville vite det...

Den høye lysfølsomheten i kameraet forårsaker at blenderåpningen blir liten når motivet er lyssterkt, det vil si i dagslys. Da blir dybdeskarpheten stor, og det forenkler avstandsinnstillingen av kameraet. De fleste objektiver gir best kvalitet ved blenderåpning mellom 4 og 8. Blender 16 og høyere (sollys), eller 2.0 og lavere (innendørs belysning) gir de dårligste forholdene. Desverre dekker begge ytterområdene de fleste normale opptakssituasjonene for en videoamatør.

For å få til større blenderåpning utendørs akan du montere et nøytralt gråfilter foran objektivet eller bruke kort lukkertid. Innendørs har du neppe noe annet valg enn å bruke lyskastere for å få lys nok til å gi kameraet et gunstig arbeidsområde.

Mye av dette er jo opplagt... At en må justere lukker ved sollys osv. Men det kan jo være kjekt å vite noe av dette allikevel?

14. Kyrre

Kyrre Citizen

Tråden er herved sticky.

15. Stroyer

Stroyer Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Zoomen bærer på en skjult skatt for mange amatørfilmskapere ja. Bruk av zoom og dybdeskarphet skiller ofte gode fra dårlige fotografer.

Kan legge til at lite blendertall (f.eks. 2.8) gir størst dybeskarphet. Tviler på at kameraene uten manuell fokus har manuell blender.

16. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kameraet mitt, Sony DCR-TRV255 har både manuell fokus og blender, selv om det fokus- og blender-hjulet ikke er så mye å skryte av da...
    Det kosta 2995kr

17. Shadow

Shadow Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Har manuell fokus selv, har merket det fungerer dårlig for å få den ekstra blury effekten mot den helt skarpe.. takker for gode tips her...

Men er det ingen tips om hvordan man skal gå fram når man skal regisere en film!.. altså tips som å ha alt klart på forhånd, snakke med hovedpersoner og forklare scener? vet ikke om det er så mye vits, men er det ikke en del av regisseringa?

Har selv vært skuespiller i scener der det er mange skuespillere, å det kan være noe drit når de forandrer scenene i filminga og ikke forklarer ordentlig... jaja sikkert selfølge.. hehe =)

Uansett, bra tråd, mye nyttig her!

18. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Veldig bra at denne tråden er her, og at den er sticky!

Vil si at jeg var tidligere veldig glad i zoom. Men etterhvert som jeg selv så på hva som ble av filmingen, har jeg blitt litt midre glad

:D
    Zooming i filming kan være et nyttig redskap, men man skal være forsiktig. Zooming mellom klipp for å få riktig utsnitt ser jeg på som helt greit, men hvis muligheten for å flytte kamera istedet er tilstedet, skal man det!

19. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Natt/mørk film
    Dersom scenen skal være "natt", film heller om dagen/ettermiddag - og deretter gjør du klippet mer contrast, mindre brightness (og litt blåfarge kanskje).

Kameraet ser veldig veldig dårlig i mørket, som resultatet blir ofte at vi får nesten ikke se noe. Du må enten ha god lyssetting for å få nattfølelse, eller justere enkelt med videoredigeringsprogram.

20. Kyrre

Kyrre Citizen

Hvorfor skal man det? Proffene zoomer. Da får en skikkelig depth of field og slipper uønsket vidvinkel effekt.

Men om det er totalbilder du mener, så er jeg enig.

Del denne siden