Tipsliste for amatørfilmproduksjoner!

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av GeEzah, 26 Okt 2004.

1. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  2. Stiksrud

Stiksrud Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare pass på å ikke ha sola i bildet :?

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe, glemte å kommentere det ja. Ikke film ute med sol, helst overskyet.

4. albin

albin Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Angående Zoom-diskusjonen!

Altså det blir IKKE det samme å zoome inn på et objekt, som å gå helt innpå i samme utsnittet. Med zoomen vil du få med mer av kanten på bildet enn det du vil få hvis du går nærmere. Og det har noe med selve linsa som beveger seg å gjøre. Og det ser heller ikke likt ut. Bildet blir, som nevnt tidligere her, forvrengt, og det kan brukes bevisst for å oppnå en effekt. Så det blir feil å si at man heller burde gå nærmere objektet enn å zoome, fordi utfallet blir helt forskjellig. Men ellers da =) når det kommer til zooming så anbefaler jeg alle medamatører der ute til å ALDRI bruke den digitale zoomen på DV-kameraene, (med mindre det blir brukt som en effekt) for man taper så mye bildekvalitet.

Tips:
    når du zoomer har du en indikator oppe i hjørnet som viser hvor mye zoom du har. på den indikatoren er det en liten hvit stolpe et sted mellom W og T (vidvinkel og telelinse) og det er fra den begynner og til T at den digitale zoomen trer i kraft. Så stopp gjerne når du kommer til den stolpen. Da er du trygg på at bildekvaliteten holder seg bra og at bildet ikke sprekker. Jeg har en del erfaring med akkurat zooming og jeg har gjort mange tabber som har lært meg mye om det her :D men da er budskapet: Zoom optisk, ikke digitalt! :D lykke til.

Dra rommet ut med zoom
    Hvis noen har sett ringenes herre 1 så husker dere kanskje scenen der de fire hobbitene gjemmer seg for nazgulen ned grøfta under det store treet. Rett før Naz-gul'n kommer så ser du et bilde av selve skogsveien der han kommer fra. Akkurat i det bildet ser du at den veien/stien blir dratt mot deg. Det er ganske simpel effekt som enkli bare krever at du har muligheten til å rulle kameraet bakover og forover.(helst på stativ), man kan fint bruke en vanlig kontorstol med hjul på. Begynn med kameraet på vidvinkel (altså helt zoomet ut) så ruller du rett bakover med kameraet mens du da filmer bortover en gang el. og mens du ruller bakover så zoomer du inn i omtrent samme tempoet som du ruller bakover. Så det på en måte ser ut som kameraet ikke går bakover på filmen. Da vil du se at vegger og gulv blir strukket ut og drar seg inn mot midten av bildet. Så det ser ut som rommet deu filmer i blir større.

Ganske rå effekt. Men den kan misbrukes som alt annet. Bruk den med en god grunn! :D Ofte for å beskrive en dyster atmosfære.

Blender og Fokus
    De henger jo veldig sammen da.
    Blender: bestemmer hvor mye lys som skal slippe inn og hvor mye i bildet som kan ha fokus på en gang.

Fokus: hvor i dybden den skal være fokus.

Blender:
    F2.8 er den største blender-åpninga på mitt kamera. Og det vil si at mye lys slipper inn og jeg kan tillate meg selv å filme på mørke steder. Det som også skjer da er at jeg får en veldig kort dybdeskarphet. Det betyr at en veldig liten del i dybden kan være i fokus på en gang. Så det vil være umulig å få noe som står nært kamera til å være i fokus på likt med noe lenger bak. Så det kan brukes til å skape uskarphet mot et fokusert objekt.

Den minste blenderen jeg kan få på kameraet mitt er vel 16 tror jeg.
    Og da slipper den inn veldig lite lys. og da blir brennvidden lenger, altså jeg kan ha fokus både i forgrunn og i bakgrunn uten at det blir uskarpt. Men da igjen så kreves det at det er nok lys der du filmer i og med blenderåpningen er minimal.

Det var bare litt generelt om blender og fokus. Man må vanligvis prøve seg litt fram å finne den blenderen som passer best til scenen.

5. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kalles ikke det vertigo effekten?

Dessuten får jeg slenge meg offesielt på den eldgamle zoom-diskusjonen. Vi zoomer, proffer zoomer, og 24 zoomer hele tiden, selv under opptak :p. Jeg mener at zoom er en av de viktigste funksjonene på kameraet, ikke dermed sagt at mer enn 12x zoom er nødvendig. Husk også at jo mer du zoomer, jo mer lukker blenderen seg, og du får et mørkere bilde. Derfor bør du ikke zoome for mye om du filmer i dårlige lysforhold.

For oss med de proffe kameraene er zoom kanskje mye mer viktig enn for de med billige handycams. Muligheten til å stille manuell ND, fokus og blender er et must for å unngå merkelige forandringer i bildet under zooming. Vær også obs på at noen kameraer har en zoom-motor som bråker fælt.

Når det gjelder å åpne blenderen helt, for å oppnå minst dybdeskarphet så er jeg stor tilhenger. Jeg ofrer mer enn gjerne et renere og skarpere bilde for litt (av og til veldig mye) mindre dybdeskarphet! Jeg vil tørre å påstå at så lenge man ikke bruker ekstrem zoom (10x og utover) for mye, så vil ingen merke den optiske "forvrengelsen" i bildet. Det som kanskje blir mest merkbart er mengden av støy (grain) på bildet. Dette gir dog bedre filmlook, sammen med den lave dybdeskarpheten, og du ender opp med et bra film-aktig resultat (8-16mm).

6. albin

albin Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Finner du ikke blenderen på kameraet ditt?

PÅ mange kameraer, blant annet noen av Sony sine, kalles blenderen for exposure, så hvis du har leita deg ihjel så sjekk om du finner exposure. Sony tror vel at DV-kamera-brukere bare bruker blenderen til å stille lyset. Men men, vi må jo starte et sted, dyrt for kamerautstyr.

7. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Slo sammen postene du hadde etter hverandre der jeg! Fine bidrag!

8. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forresten, det heter vel ikke "tips liste for amatørfilm produksjoner"? "Tipsliste for amatørfilmproduksjoner" blir vel mer riktig? Gale emnetitler plager meg... :p

edit: 8)

9. palantir

palantir Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan dere ikke trekke zoom-diskusjonen et annet sted? :p

Av erfaring vil jeg bare tilføye en ting...

Ta alltid med gaffatape på settet! :D

10. Smettli

Smettli Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Zoomed inn eller ei, man skal ikke glemme at mange bruker de forskjellige funksjonene av praktiske årsaker også.
    Selvfølgelig, skal man ha et close-up av et menneske som leverer en dialog hvor ansikts utrykkene er viktige så vil man jo gjerne ikke bli forstyrret av objekter i bakgrunnen.
    Men hvis bakgrunnen har noe å fortelle i tillegg så vil man kanskje velge en lang dybde skarphet istedet.
    Jeg snakket med Jan Harlan(produsenten av de fleste av Stanley Kubricks filmer) for 2 uker siden,
    hvor han fortalte at han var veldig stor fan av linser med stor blender åpning, spesielt da det kom til kubricks siste, eyes wide shut,
    hvor de var nødt til å "blurre" ut bakgrunnen i en del av utendørs scenene fordi de ikke ville eksponere navnene på butikkene som befant seg bak skuespillerne.
    Dette var selvfølgelig pågrunn av copyright problemer, men allikevel, en hver kamera innstilling til en hver sak.

11. MagnusSol

MagnusSol Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk og pris for at vi har deg Geheza, fikk masse bra tips som fungerer strålende!

12. Laurentinius

Laurentinius Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    selv om man skal være litt ambisiøs og sikte høyt, så har jeg erfart at det er bedre å lage en bra film på et litt lavere nivå, enn kjempe prosjekter som bare blir ræva. så lenge man forbedrer seg jevnlig, så er mye gjort. men ikke tro at du skal lage den neste gudfaren triologien, når du kun har budsjett til en middels norsk reklamefilm.

så neste gang skal jeg lage en kort film.. :)

-lasse

13. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette er en veldig nyttig topic =)

Hvis Geeza typen er her fortsatt burde han kanskje stifte alle andres forslag til posten sin!

14. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

15. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hva er poenget NPS??

16. MrJonez

MrJonez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette var da en riktig så nyttig og trivelig tråd! Takker trådstarter 8)

17. TordTorden

TordTorden Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Man kan jo si at vi har zoomet helt ut av manus og lignende saker :D
    Dene delen av forumet er vel ikke hvor man kommer å leter etter hvordan man får bra zoom effekter eller hva? :oops:
    Vel, bra tråd, tror nok jeg aldri kommer til å zoome x34 på kameraet mitt.
    Er trossalt nygegynner, så jeg bruker et kamera til 1,759 ca.
    Fine tips da, men jeg lette etter ideer til film så...
    Vel jeg får gå et annet sted da...

18. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan jo alltids starte en ny tråd og kalle den "Ideer til amatørkortfilmer".

Kanskje jeg skulle har finklippet litt på denne tråden. Jeg begynte på den for 4 år siden (herregud), og har jo lært en ting eller to til siden den tid om videoproduksjon.

Får se hva jeg kan gjøre senere. Må bare få ristet av meg denne sildajazz bakrusen

19. Veerle

Veerle Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Tipsliste for amatørfilmproduksjoner!

Hii,
    Does anyone know something abaut the Norwegian film school?
    I'm from the Netherlands and I like to know something abaut it.

By the way, this is a realy nice site. Over here we dont have thinks like this abaut film and movie.

Greets Veerle

Please do not continue this discussion in this topic. Start a new topic in Regissørenes og manusforfatternes forum to continue.
    Any posts that's had a reply on this post has been deleted.

20. Cybexx

Cybexx Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Tipsliste for amatørfilmproduksjoner!

Hehe, jeg lager endel videoer av spill, og når jeg trenger et såkalt "theme" så lager jeg det selv i mixcraft 4, det er masse lyd efekter og innstumenter der, og alle musikkstiler fra metal til hip/hop til trance, anbefales og bruke vis du skal lage egent theme ^^

Del denne siden