To Konger (ferdig film)

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av Kenny Wang, 9 Des 2006.

1. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Nå er filmen ferdig! Lyddesignen tok sin tid, og det tok lang tid før jeg fant en fet komponist, men når komponisten først var funnet var han lynraskt på å få ferdig musikken. All takk til Hans Marius Svenningsen. Daniel Dahl gjorde en svært bra jobb på lyddesignen, selv om han ikke ble helt fornøyd selv. All takk til han også.

Filmen var en oppgave på Film &; Tv-linja ved MI, men den er blitt forbedret en god del siden forrige premiere. Dette er versjon 1.5b.

To Konger (info og nedlasting)

Direktelink (høyreklikk - lagre som)

Håper dere liker filmen og gir meg noe kritikk og andre tilbakemeldinger.

2. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Selv om jeg har vært med på produksjonen av denne filmen, samt spilte i den, så føler jeg det er en del ting jeg kan påpeke, bortsett fra mitt eget skuespill og lyddesign.

Encodinga er råtten. Hakkete og jævlig i begynnelsen. Blir bedre etterhvert, men det virker som en fæl effekt. Og det ødelegger noe av filmen hvis encodinga legger på effekter som regissøren ikke hadde tenkt å ha.

Maybe it's just me, men musikken er for lav. Kanskje litt fordi jeg vil at musikken skal dekke over lyddesignet mitt, men virker aldri som om musikken tar seg litt over selve filmen og hjelper heller ikke med til å dra filmen. Selv om musikken høres veldig bra ut, blir det mer bakgrunnsmusikk og aldri noe actionmusikk. Hvis du skjønner. Lyden er halve opplevelsen. Sjakkspillesekvensene blir litt kjipe når mesteparten av lyden man hører er sjakkbrikkene og duringa til kameraet. Hadde det vært klippet i en stil hvor det ble "musikalsk" sjakkbrikkelyd, så hadde jeg nok ikke brydd meg om den lave musikken. Men nå er det ikke sånn. Kort når det gjelder klipp... mye her som burde vært ryddet opp i. Vet vi ikke har DV-kassettene tilgjengelig lengre. Påpekte det jo uansett når du fortsatt hadde råmaterialet tilgjengelig på disk og påpeker det igjen. Ikke at jeg har sett mesteparten av råmaterialet, men jeg vet at du ikke var helt 100 på topp når det gjaldt klipp av denne filmen, så enkelte klipp kunne nok vært bytta ut mot noe langt bedre. Tom kan da umulig ha vært så hyppass på zooming og andre unødvendige bevegelser i stativ-shots.

Anywho, enough of my rambling!

3. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Encodinga er nå forhåpentligvis fikset. Litt problematisk siden det ikke hakker hos meg. Men den er komprimert på nytt og testet på en annen maskin nå. I tillegg er det noe høyere bitrate.

Jeg har brukt de beste klippene, er ikke noe bedre å ta av. Det er klippen i lyden og dialogen som er dårlig i den første ferdige versjonen som vi har gått utifra. Hadde jeg hatt andre bilder som fungerte så ville jeg byttet ut mange av dem. Deler av det som er dårlig, slik som hakkete zooming er one takes som jeg ikke fikk meg til å klippe ut, og det passet heller ikke med cut away til den andre spilleren. Grunnen til at jeg ikke virket helt på topp under klippen var fordi det var så mye dårlig foto jeg måtte klippe inn i filmen. Men veldig mye av fotoet som jeg fikk regissert ble svært bra.

Har også økt musikkvolumet en smule - er enig i at det var for lavt. Men når jeg klipte musikken først så fulgte jeg så mye med på den at jeg følte den forstyrret filmen, så jeg skrudde den ned. Men det var bare fordi musikken var det eneste nye jeg la på og ble for opptatt av den. I virkeligheten blir den bedre med hakket høyere volum, men sikkert ikke like mye som lyddesigneren kunne tenke seg.

Du sier lyden er halve opplevelsen. Det er bare tull, akkurat som med sjokoladen Crispo. Jeg vil heller ha sjokolade uten lyd enn lyden av en sjokolade som spises uten at jeg får smake den. Og jeg vil heller se en film på mute enn å skru av tv'en og høre filmen på anlegget. Så helt 50% er det nok ikke. Tro dermed ikke at jeg er motstander av lyd. Filmen blir fetere med fet lyd så klart, og ingenting gir frysninger som god lyddesign. Men jevnt over hater jeg å bale med lyd, jeg kan få svettetokter og vri meg om natta hvis jeg vet at jeg må klippe lyd dagen etter.

Forresten, lite tilbakemeldinger - ingen som får spilt den av? Prøv igjen med den nye komprimeringen, (ligger på samme sted).

4. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Syns musikkleggingen er problematisk. Stilen på musikken legger opp til mye heftigere scener enn det dere har. Når fremdriften foregår i et såpass bedagelig tempo som den gjør, bør dere heller bruke roligere musikk (men fremdeles noe med nerve og atmosfære, jada).

Slik det er nå føles det som historien beveger seg for sakte, og jeg tror mye av grunnen er at musikken setter hjernen i ADHD-modus.

5. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Ok, så har vi fastslått dårlig komprimering, feil valg av råteip og elendig musikklegging, men er det noen som kan komme med kritikk på selve filmen og det faktiske sluttproduktet?

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har sett filmen for noen dager siden, og beklager at jeg har ikke kommentert før nå.

Det var da godt at dere fikk inn ordentlige skuespillere, eller høyere enn gjennomsnitt hos amatørfilmene her. Jeg syntes at hovedpersonen overspilte littgrann med ansiktet (men det er jo greit siden han er i et galesykehus).

Noen av kameravinklene var bra, som feks der kameraet fulgte brikken som slo ned andre. I begynnelsen ble det for mye kameravinklene og gangen. Selv om de var stilige i begynnelsen, så ble det litt for mye. Også var det litt uheldig med hakkingen i begynnelsen, men det var nok WMV. Prøv å bruke Quicktime?

Jeg likte måten dere kombinerer sjakken med "virkeligheten". Det var ingen dum ide.

Og på slutten da han ble gal og ristet, kunne det ha vært noe bedre om kameraet var håndholdt og mer closeup for å få mer stressende følelse kanskje? Men jeg likte måten han ble dratt inn i mørket igjen, så er det vanskelig å erstatte. Kanskje det kunne ha gått med flere stressende kameravinkler innimellom det klippet han blir dratt inn?

Tja, vet ikke om jeg har noe mer å si. Gir den 7 av 10.

edit:
    Jeg tenkte på noe istad. Istedet for å kutte bort den lange scenen i gangen dere hadde i begynnelsen, kunne dere flytte credits til gangen-scenen. Credits med svart bakgrunn er ikke interessant, men credits på gangen kunne ha vært noe.

7. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    bra film, begynnelse musikken hørres mistenkelig lik x-files themen :p

8. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, musikkleggingen er da en viktig del av det faktiske sluttproduktet? Hvis du leser det jeg skrev så vil du legge merke til at jeg mener at fremdriften i filmen virker treg, bl.a. fordi det autitive - men også det visuelle - uttrykket legger opp til noe mer actionfylt enn det innholdet leverer. En mer lavmælt stil hadde passet bedre til innholdet, IMHO.

Når det er sagt, foto og skuespillere er slett ikke verst.

9. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg er jo selvsagt enig, det er jo en sannhet, og visste at du kom til å si det, men poenget mitt var vel egentlig at jeg ikke bare ville ha tilbakemelding på hvordan musikken formet filmen. Men godt du utdyper litt bedre i alle fall.

10. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sorry at denne kommer litt sent, men har enten glemt det, eller spilt zelda. Jeg syns det var veldig mye som fungerte bra i denne filmen. Mange kule utsnitt som feks. Kamera som fulgte sjakkbrikken. Jeg syns dialogen var meget dynamisk, men kjemien mellom skuespillerene satt ikke helt. Intro scenen var litt for lang syns jeg. Samtidig som musikken kanskje ikke heelt passet inn. Noe mindre rytmebasert tror jeg hadde gjort seg. En ting som plaget meg i flashbackn var at du ikke klipte littegranne før han svinger den "spade tingen" foran kamera, for du ser at han faktisk bare svinger den foran kamera. Denne filmen hadde ikke fungert i noe annet en svart hvitt, et stilrent og bra valg. Jeg likte også lys settingen veldig godt. For og være veldig pirkete syns jeg også foley'en på lyden av at de tok av de greiene på henda hans virket veldig "lagt over" Men alt i alt en ganske bra film som er veldig tydelig på hva den forteller.

11. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bildemessig er det èn ting jeg kan nevne - det er jenta som står på toppen av tårnet og hopper. Greitnok, hun er delvis gjennomsiktig - men kantene på henne er harde og brutale - ser det er keyet eller "falskt". Det ødela det litt for meg..

Skal ikke nevne det med musikken særlig, da det er nevnt tidligere.

Men lydbildet vs. musikken syns jeg har fått feil prioritering. Jeg hadde forventet at musikken var mer "sjef". Lydene av knakende ledd, rullestol og sko mot gulv var alt for dominerende. Det virker som en evig krig mellom lyd og musikk. Og det at det under sjakkrunden ble stopp i musikken kunne fungert mye bedre om det ikke var fade ut/inn.

Story-messig syns jeg dette var en annerledes film. Om enn litt treig og kjente at "kjede-seg-nervene" poppet opp av og til.
    Skuespillet var også ganske kult, og langt over snittet her inne.
    Topp topp!

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Skal innrømme at visuelle effekter er en av mine dårligste sider. Gjorde dette med lumina-key i Premiere. Jeg klarte ikke å få det bedre. Hadde jeg kommet på ideen under innspilling kunne jeg kanskje satt opp en bluescreen. Men hvis du er er klar for det, så kan jeg godt sende oppgaven til deg neste gang jeg skal til med noe lignende.

Det blir muligens noe lignende i Bunker.

13. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare å ta kontakt det. :)

14. aleksander

aleksander Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Det er såvidt nevt i tidligere innlegg, men det som egentlig trekker ned på denne filmen er introen.
    Effektlydene i rullestol-scenen(e) var alt for høye.
    Hvorfor kom og forsvant lyden av skoene helt uten mening med det visuelle?

Bortsett fra dette syns jeg filmen var bra.

Ett lite tips til framtiden er å la noen utenforstående se filmen og komme med kommentarer før man konverterer filmen.
    Sånn får man rettet opp en del ting med en gang.

15. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er derfor vi legger filmene ut her!? Blir kanskje ikke rettet opp i før klipper filmen på nytt eller gir ut ny DVD.

Som lyddesigner satset jeg på at musikken ville ta overhånd i introen(og det sier vel egentlig litt om meg som lyddesigner). I første utkastet ble det brukt mye mer maktgalmusikk som tok vekk fokusen på lyden av skoene. Regissørens opprinnelige ønske var å ha et "stillerom" mellom de to dørene. Dette fikk man tidligere godt frem med musikken og ved at det ikke var skolyder. Må forresten nevne at hele prosjektet forsvant og ingen av råteipene er å oppdrive, så jeg var litt bitter når jeg måtte legge på nye skolyder (alt vi hadde var en MP3testfil med lydsprekk). Sleit også med å justere skolydene til slowmotion klipp. Endte opp med å lydlegge slik jeg syns det var kult. Så, meningen var at jeg syns det var kult. Hvis du ikke anser det som et brukbart svar kan du se en Tony Scott film (Domino eller Man on Fire). Særdeles lite av effektbruket hans gir mening. Kan jeg skjule meg bak det?? 8)

Hehe... minnes det var veldig viktig at dette ble overdrevet. Tar jeg ikke helt feil så sa kameramannen at det måtte en fet lyd her fordi det var et "kunstnershot"... noe sånt ihvertfall. Men du har nok rett, en skarpere og mindre overtakende lyd hadde nok gjort seg.

Helt enig!

16. Oleway

Oleway Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg må bare si: Fantastisk film! Jeg synes den var veldig kul! 8)

Men angående musikken. Det er vel ikke mulig å be komponisten lage musikken etter filmen er klippet, slik at musikkens lengde passer bedre inn? Det virker så feil at musikken blir fadet ut hele tiden. Det gir et plagsomt amatørpreg.

17. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Den er faktisk laget etter hvordan filmen er klippet, til en viss grad, men musikken er laget veldig raskt, og det ble spilt med samme tyngde over hele linja, og noen ganger ble det viktig å få vekk noe av musikken i klippen, så jeg måtte pent bare justere den litt og fade litt opp og ned. Ellers er det mange steder hvor musikken faktisk er fadet med instrumentene og musikken, men det er jo ikke plagsomt, så det legger man kanskje ikke så godt merke til.

Ellers fint du likte filmen.

18. albin

albin Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Aksebrudd

Fine utsnitt og lek med symbolikk i forhold til sjakkbrikkene. Det likte jeg veldig godt. Men i den første dialogen er det aksebrudd når du klipper mellom andersen og han andre, som ødelegger noe av den stemninga som er bygd opp. Man blir litt satt ut som seer og tenker over hva som skjedde. Hjernen vil ha en logisk forklaring så det er best å bare gi hjernen en enkel forklaring med en gang, så ikke oppmerksomheten blir dratt vekk fra selve dialogen. Men ellers er skuespillerne helt topp. Likte veldig godt det klippet der kameraet følger brikka. Fin kreativitet!

19. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Re: Aksebrudd

Uheldigvis hadde ikke fotografen noe begrep om akser, så den ene gangen jeg glemte å si ifra hvor han skulle stå, klarte han å bryte aksen. Masse hyppass lagde han også.

20. HenrikSkjolden

HenrikSkjolden Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Da har jeg sett den og! Vel hva skal jeg si? jeg likte den utrolig godt.
    Veldig mye jeg kan si egentlig for det meste bare positivt. kansje noen småting jeg hadde endret på jeg men det er meg og jeg er neppe noen fasit ;P hehe.. men nei nydelig film dette, masse utrolig fine klipp.
    Og musikken var utrolig flott, så noen klaget på komponeringen men når jeg så dette og levde meg inn i det var det ikke noe galt med den for min del.

Good work *thumbs up*

mvh
    Henrik Skjolden

Del denne siden