Trenger Film Firma Navn???

En tråd i 'Introer og logoer' startet av THX, 14 Feb 2005.

1. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Heisann!

Har folk noen ideer til hva et film firma kan hete eller t.d hvordan en logo bør se ut.

Hadde i tankene noe alla "Dimension" logoen. (Har Miramax kjøpt opp Dimension eller noe lignende forresten?)

Blir i samme sjangeren som Dimension hadde i sin tid og forresten.

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan kalle opp firmaet ditt hva du vil så lenge ingen andre liknende selskap har samme navn. Dersom du finner et annet firma som har samme navn, får du bare håpe at de gjør noe annet enn film ;)

Det fins et selskap som heter Triangle Studio (som mitt) - men de driver med gardin og putedekk eller noe. Jeg er trolig trygg så lenge ingen driver med film under Triangle Studio.

Det er ikke sikker, men det er noe jeg tror...

3. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Hmm, kjekt å vite slikt. Har tenkt på "Zero-G" (Zero-Gravity) eller "Nuclear Blast" (kanskje et litt for kjent heavy metall plate selskap, men hadde vært perfekt med en bombe som lager en "sopp" som introen med tekst under)

Takker

4. trollet

trollet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nuclear blast kan du hvertfall bare droppe, tror jeg heller ville funnet på et eget navn til studioet ditt..
    vel, lykke til!

5. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    bruk etternavnet ditt! Remi André Ødegård=odegaard studio

-Hilsen Remi André Ødegård som er den stolte eier av selskapet odegaard studio :lol: :D

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er ikke sånt jeg mente - du skal finne på eget navn som har ikke noe med andre selskap å gjøre. Lager du navnet pga et annet selskap, er det galt. Lager du et navn som tilfeldigvis et annet selskap har samme, må du sjekke hva andre gjør (og HELST! forskjellig logo).

Kort sagt: Du skal finne opp navnet på egen hånd - ikke se etter andre og kopiere.

7. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jo på en måte, kan jo alltids kopiere måten de har lagd den på da, f.eks george lucas lagde lucasfilm ser du sammenhengen??

8. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Poenget er at stort sett alt (som skal virke seriøst) er oppfunnet, alltids noen som har brukt navnet fra før av. Liker ikke helt å bruke etternavnet mitt som navn, klinger liksom ikke så bra.

"Inkognito" (sikkert skrevet feil) som betyr ukjent eller annonym tror eg går jo an.

9. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg forstår ikke hvorfor alle her har engelske "firmanavn"! Satser dere på å slå gjennom i Hollywood? :? Vi er GHL Produksjoner. Ikke "Productions", "Studios" eller "Films" som jeg synes er teit og barnslig. GHL kommer forresten av etternavnene på oss tre grunnleggere. Gundrosen, Haaland, Larsen (i alfabetisk rekkefølge)

10. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel - alle verkene mine er visuelle foreløpig hvor det er svær få bokstaver/ord i produksjonen min. Derfor anser jeg vår produksjon som internasjonalt hvor alle forstår, håper jeg...

Men jeg er enig at det er litt dumt når de lager filmer med norske taler og engelsk firmanavn.

11. Amatør XXL

Amatør XXL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Utrolig dårlig argument! (Og unnskylning)
    8O
    Det er ikke så vanskelig som man tror å komme opp med et orginalt navn!
    Grunnen til at det virker som at "alt er tatt", er at det er mange navn du hører som klinger utrolig bra, og man tenker - det skulle jeg hatt.
    Så vær så snill og ikke kopier andre navn. Det virker utrolig dumt!
    :(

Hvis alt er oppfunnet har vi nådd verdens utviklingspunkt!
    Her kan ikke mere finnes opp!

En mann fra Chicago på 1890-tallet ville nedlegge et patentkontor fordi han mente at alt var funnet opp.

Han tok vist grundig feil! :oops:

12. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Barnslig faktisk. "Films" og "Studios" er helt kurante navn. Både studio og film er ord som finnes i den norske ordbok. Det greieste er vel navn som funker både på engelsk og norsk. Men selv om filmen er lagd av norske personer og den har norsk tale så trenger ikke firmanavnet være norsk.
    Speranza Film : Det ordet er da vel ikke i den norske ordboka?
    Lighthouse : Verken "light" eller "house" er i den norske ordboka.

Hvorfor skal egentlig firmanavn ha ordene film, studio eller produksjon i seg?

13. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Dahlske Bank, nå fant du jo bare fram noen norske selskaper med utenlandske navn, og det er ingenting som tilsier at de navnene ikke er barnslige bare fordi noen seriøse folk bruker dem. Men jeg ser ikke noe galt i å ha engelske ord i filmnavnene sine. Jeg er selvsagt for det norske språk, men om man tilfeldigvis skulle bli kjent så er det greit å slippe å bytte navn. Men det er jo greit å vite grunnen til at man kaller seg for noe utenlandsk, hvis grunnen er at det på død og liv skal være engelsk, så syns jeg ikke noe om det, men hvis man tilfeldigvis skulle komme på noe fengende på engelsk, så hvorfor ikke?

Jeg og kompisene mine kaller oss for Mortal Komrades, ikke fordi det skal være engeslk, men fordi det skal være et ordspill på et spill vi liker. Samtidig som vi synes det passer fordi vi alle trener kampsport - eller i alle fall gjorde når vi fant på navnet.

14. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja, film og studio finnes i norsk ordbok regner jeg meg.
    men Films og Studios finnes vell ikke?

"Leif Vidars Film Studio" er jo et norsk ord.
    "The Leif Vidar Films" er engelsk.

norske verjsonen høres helt klart best ut.

er enig i Kyrre, vi bor i norge, og om vi noen gang slår igjennom internasjonalt, så vil sansyneligheten for å bevare det samme navnet være knøtteliten uansett.

Syns folk legger for mye arbeid i småting som dette.
    hvorfor ikke bruke den tiden på produktiv jobbing når man filmer? isteden for masse masse timer i etterarbeid med posters og logoer man egentlig ikke trenger når det er FILMEN alt er opp til.

15. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

selsakpet mitt heter odegaard studio ikke odegaard studios egentlig da så de blir sånn passe norsk

16. Thomas

Thomas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg og kompisene mine kaller "selskapet" vår for Booh'ya Productions 8)
    Selv om det er engelsk så liker jeg det!
    At det er barnslig tar jeg isåfall som et kompliment.

Vi holder for tiden på med å laga en hjemmeside i flash. Med det første kommer den ut på www.algardbedehus.com/loftet/booh'ya , men vi skal kjøpe oss et eget domene snart.

Han som står for www.fluefiske.net hjelper oss 8)

17. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg trodde jeg var noenlunde god i engelsk, men må innrømme at "Booh'ya" er et engelsk ord jeg ikke har vært borti. Så hva betyr det?

18. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mitt er ustedalen production. Det er plasse på der jeg bor, og production. Selv om det har production i seg, så er det fortsatt ett norsk stedsnavn.
    Har fått kritik på navnet (kjedelig osv...), men jeg liker det jeg, så da blir det sånn.

19. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Booh ya, er vel noe sånt som "den satt", eller "fett". Slang må vite. Det er mer et engelsk uttrykk enn det er er et reelt ord.

20. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Booh'ya" er brukt av Pam Grier i Jackie Brown når hun gir en bunke med penger til Bridget Fonda.

Del denne siden