Trenger litt bistand med del av intro....

En tråd i 'Introer og logoer' startet av An10Bill, 12 Feb 2008.

1. An10Bill

An10Bill Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    .....eller kanskje noen har lyst til å lage? - Det jeg ønsker å få til er iallefall følgende:

Jeg lager en film fra et bryllup, og på slutten av den trad. introen med vanlige title-screens ønsker jeg å filme (enten the real thing, eller 3d-animasjon) at noen tar et album ut av en bokhylle. Legger dette på et bord, og åpner det. Forsiden av albumet skal vise bilde av brudeparet og navnene deres, og inni skal det være div stillbilder tatt den aktuelle dagen (eller screenshots fra filmen) - Det som er catchy er at jeg ønsker å gjøre effekten gjenbrukbar ved at filmklippet ikke er filmet med fysiske bilder og navn på albumet, men at dette legges på i etterkant, slik at jeg evt kan gjenbruke effekten på et annet bryllup..... Mao må albumet i filmklippet inneholde referansepunkter som f.eks kan motion-trackes i AE og tilordnes bilder etc slik at disse igjen følger bevegelsene og det ser realistisk ut.....

Del to av effekten er at jeg ønsker å skape en litt drømmende sekvens hvor vedkommende som tilsynelatende kikker i albumet tenker tilbake på den store dagen. Ønsker at lyden fra filmen kommer først litt sånn "slurry" og fjernt, og samtidig begynner også ene bildet i albumet å bevege seg litt sånn slow-mo først, og så speeder (samtidig som lyden gjør det samme) den opp mot normalt tempo samtidig som man også visuelt dykker inn i bildet (det zoomes mot deg og tiltes slik at du får effekten av du faktisk dykker ned i det) - og dermed er man midt i filmen, nå i normal size, normalt tempo og med normal lyd......

Så reverserer det hele mot slutten, man fyker ut av boka igjen, lyden slow'es ned, bildet slowes ned til det hele igjen bare er et kjipt album.....(dog er alle bildene nå hentet fra siste deler av filmen), og albumet på siste side, slik at man får følelsen av at man har bladd seg gjennom minnene i film-form, så lukkes albumet, fader bort og filmen slutter....

Benytter Adobe Prem CS3 og AE CS3 (og Photoshop CS3) så det er de verktøyene jeg har til rådighet. Men jeg sliter litt med å få til dette først og fremst fordi jeg ikke har noen bra mulighet til å skyte film av den sekvensen med albumet som hentes i bokhylla, legges på bordet etc uten å få med så mye annet dill (har liksom ikke noe studio med greenscreen etc). Hadde vært enklere nesten med 3d-animasjon, men har ikke SW til dette, eller modeller av hverken personer eller album som vil se sånn tålig realistisk ut.....

Selve effekten med bildene og filmen tenkte jeg å få til ved hjelp av (som jeg nevnte tidligere) markører i albumet (rosa, gule, blå og grønne, eller kun sorte papp-biter for den saks skyld) som angir bildeplassering - og deretter bruker motiontrackere i AE til å lage et klipp som viser albumet som åpnes, lukkes med bilder oppå markørene. Og der kan jeg jo også legge på filmsekvensen hvor drømmen starter....)

Men sliter som sagt litt fordi jeg ikke klarer å få til noe brukbark shot av album og den delen der...

Men kanskje noen har andre ideer til hvordan alt dette kan løses, kanskje enklere, eller på helt andre måter ??? Eller kanskje noen har et helt annet forslag til en litt kjekk og iøynefallende start på bryllupsvideoen....

Forslag mottas med takk.

PS: Hele prosjektet er basert på null-kost (jeg får ikke betalt for dette - er ren vennetjeneste) så leie av stuido etc blir litt sånn uaktuelt...

PPS: Hvis noen vet om tutorials eller steder hvor muligens brukbart materiale kan skaffes så mottas lenker med takk....(dog kostnadsfritt seff...)

--
    An10Bill

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har du sjekket Artbeats? Kanskje de har noe liggende. Er ikke gratismateriale, men de har mye bra, og de burde vel ha noe for bryllup.

Ellers syns jeg ideen om album osv. er god, og gjennomførbar. Har du ikke et knippe venner du kunne vært hos og gjort de opptakene du trenger? Jeg foreslår at du lager svarte markører av tusj/blyant/penn i papiret - blir mye lettere å se, og større kontrast fra papiret, slik at trackeren holder styr på hvor den skal.

Foreslår at du holder fokus på hendene og albummet, og gjør personen så anonym som mulig - hvis du skal få med ansikt, burde du da gjort opptak for hver video du lager av den riktige brud eller brudgom - blir litt rart at en totalt ukjent person tenker på "MIN DAG". Keep it simple!

- Album tas ut av hylle
    - Album legges på bord/fang og åpnes
    - Bildene er levende bilder i slowmotion
    - Kamera fyker inn i ett bilde, og samtidig økes hastigheten på videoen man dykker inn i, samt at lyden fra klippet kommer inn i lydbildet (uten slowmo-> normal overgang)

:)

3. An10Bill

An10Bill Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hadde ikke tenkt å ha med noe ansikt eller annet som er individuelt for brudeparet i videoen nettopp med tanke på gjenbruksverdien - ville jo blitt litt for dumt. Så fokus må bli på hendene og albumet og helt fritt for ansikt og andre gjenkjennbare trekk....

Mtp. markører hadde jeg tenkt å skjære 10x15cm pappbiter (sorte) som kan limes eller tapes inn, deretter tracke hjørnene på disse og på den måten legge over bildeklippene mot markørene - har laget ett testklipp på dette tidligere og det funket (med unntak av alt det andre rotet som også kom med og ødela muligetene for å kunne bruke klippet til noe annet enn test av effekten) - men kanskje det bare holder med noen TUSJ-merker som markører ? Kjenner ikke AE sin TRACKMOTION så bra, men det ville jo gjort det litt lettere :)

Å finne venner/locations å filme dette blir litt verre - men jeg får sjekke litt rundt å høre om det er noen som kan bidra med en kjellerstue eller noe som vi kan lyssette og skape filmklippene i......

Takk for innspill!!

--
    An10Bill

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Yes, prikker er vel så enkelt - og blir det litt feil, er det bare å ta neste side og lage nye prikker. :) Og deretter bruke cornerpin for å plassere bildene.

Mener kanskje det er noe guide på det med cornerpinning på Videocopilot. :)

5. An10Bill

An10Bill Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Husker ikke helt hvordan jeg fikset det sist, men fulgte en eller annen motiontrack-tutorial..... egentlig veldig enkelt. Satte hver av hjørnene på et bilde til å plassere seg på coordinatene til motiontrackeren for de coordinatene der hjørnet skulle..... Husker ikke detaljene, men det skal jeg nok alltids finne en løsning på igjen.....

Husker det ble noe pirk akkurat idet albumet ble åpnet slik at bildet ble helt borte - da må jeg nok inn fra et gitt antall frames og fikse slik at bildet forsvinner permanent isteden - eller hente det inn i photoshop å redigere frame for frame manuelt på akkurat de stedene :)

Blir spennende å se om dette lar seg gjennomføre etter planen :)

--
    An10Bill

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ang i det albummet åpnes og ei arm e.l. kommer i veien for bildene, burde du gjøre sånt arbeide direkte i After Effects - det letter arbeidsflyten og dersom det er noen endringer er det raskere å gjøre det der enn å fly frem og tilbake mellom programmene.

Det du gjør da, er å legge en maske på bildet som påvirkes, og animerer den frame for frame - også kalt rotoscoping.

7. An10Bill

An10Bill Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jepp, blir vel noe alla det jeg gjorde den gang jeg lekte meg i AE og laget lyssabler på et lite filmklipp av noen kompiser som fektet med trestokker.... Da animerte jeg en mask frame for frame og fulgte en guide jeg fant på ryan-w.com eller noe....

Kan vel egentlig bare la motiontrackeren gjøre grovjobben, og deretter finpusse frame for frame der det er nødvendig i etterkant vedr. det albumet.....

Mangler bare å få laget selve flimklippene nå så blir det bra :)

--
    An10Bill

Del denne siden