Trenger norske militærdrakter

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av WoieH, 24 Mar 2008.

1. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    :D
    Jeg har googlet og funnet masse men ikke serlig mye peiling har jeg....

Jeg har tenkt å lage en krigsfilm til sommeren og begynner nå å finne ut hvilke ting jeg skal kjøpe inn... Våpen er nesten i boks men det med militær klær er umulig for meg....

Jeg trenger for eksempel 4 Norske militær drakter.

Jeg har null peiling på hvilke farger det norske forsvaret bruker, hvilket tilbehør som skal være med.
    Og når jeg går på forskjellige nettsider vises mange forskjellige farger og der må man kjøpe bukse og jakke seperat... så jeg vil liksom ikke kjøpe ting også passer de ikke sammen eller noen sånt..

Filmen skal foregå i skog og på mark...

Så har noen peiling på hvor mye sirka 4 drakter ville kostet ?
    Og hvilke farger skal de være ?
    Hvilke utstyr trenger man ved siden av drakten?

Og har noen anbefalinger når det gjelder nettsider hvor jeg skal handle disse tinga?

=)

Moderator edit: Ordelingsfeil og ikke-forklarende tittel fikset av Kyrre.

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    De sier man skal lage film om hva man kan, og når du ikke en gang vet hvordan norske soldater ser ut, så har du i alle fall ikke vært i militæret, og aner vel heller ikke hvordan man håndterer et våpen, og dermed blir sannsynligvis filmen der etter. Lag geriljafilm i stedet, så har du like mye krig, men ikke masse faste kostymer og låste måter å skyte på, siden geriljaen strengt tatt kan være amatører. Det er også viktig for realisme i en krig med norske soldater at du har G36, MP5 og/eller AG3. Diverse amerikanske ting som f.eks. brukt i Fortapt er ikke noe særlig.

3. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hmmm... Noen som kan hjelpe ?

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det var da velment hjelp det. Men hvis du likevel absolutt må lage med ekte norske soldater, så foreslår jeg at du rådfører deg med noen militærgutter som kan litt, og at du selv gjør litt grundig research. Hvis du får med soldater som er i tjeneste nå, så kan de både være skuespillere og de kan skaffe deg masse rekvisita fra Forsvaret - de kan jo bare bruke sitt eget også om de vil. Ellers kan du jo møte opp på nærmeste leir og høre om du kan få låne noen M98 og militærstøvler.

5. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Der var det mer svar ja =)

Men i tilfelle jeg ikke får låne så... Håper på flere svar =)

6. pelsen

pelsen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå vet ikke jeg om Stavanger har det, men Armyshop bruker å ha en god del militærklær, også de som brukes i forsvaret.

7. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kan jeg bruke M75? eller er det store forskjeller mellom M98 og M75?

8. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Film er også kunst. Alt trenger ikke å være så innmari realistisk. Det som er spennende med film, er at man har muligheten til å skape egene verdener ut ifra egen fantasi. Man trenger da ikke noen erfaring i millitæret hvis man vil lage en film om millitæret. Man kan vel lage en film hvor regissøren sitt syn kommer frem. Det er spennende å se hva mennesker tenker og mener om millitæret, og da kan de uttrykke dette gjennom film.

9. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I Fortapt får de jo velge våpen selv.
    De blir jo ikke sendt av gårde med standardutstyr.

Kan hende de er i besittelse av våpen som ikke brukes til vanlig?

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg har da aldri ment at noe som helst trenger å være realistisk. Kul vold og action kommer i førsterekke. Det jeg mener er at ting må være realistisk hvis premisset er satt opp slik. Og når noen så absolutt skal ha ekte norsk utstyr, så høres dette ut som det er tilfelle. Men for all del: Ikke mange er så fan av urealistisk gladvold som meg. Alt for det visuelle. Men man må sette opp historien og selvironien deretter.

11. Andyax

Andyax Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Riktig det Stian :) Man får sett det i den ene episoden.

12. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg reagerte på våpnene på starten.
    Men jeg syns dere har funnet en god grunn til å kunne bruke de kule våpnene. Det fungerer.

13. -TrusT-

-TrusT- Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg dimma akkurat...litt surr i papirene hos depoet når jeg skulle levere klær, så sitter igjen med to M98 uniformer, feltskjorte, belte, vernemaske, 2par feltstøvler, diverse hodeplagg, skytebriller, =D ... hvis du bor i nærheten av asker området er det bare å låne...

14. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    desverre bor i stavanger...

15. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det er forresten ekstremt irriterende at du har skrevet militærdrakter i to ord, og at jeg må se det hver gang jeg logger på NAF. Gidder du å fikse?

16. Kyrre

Kyrre Citizen

Er det vanlige soldater du skal portrettere?

Vanlige norske infanterister bruker i de fleste tilfeller F1-uniform, som består av feltjakke M75 og feltbukse M75 og feltstøvler M77. Skal gutta se noe som helst ut som ekte soldater må de også ha CV1-stridsvest, men utenom å bestille direkte fra produsenten Cato Ringstad (til ca. 1500 pr. stykk inkludert lommer?) er de ikke enkle å finne i mange eksemplarer. Hjelmer er ikke akkurat billig det heller. Men feltlue eller bjørnefitte (hvis det er kaldt) funker det også.

http://www.forsvarsbrukt.no/

Våpen er AG3 fremdeles, men til sommeren "skal" alle Hærens styrker ha fått HK416. G36 som ble nevnt brukes kun av KJK.

17. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja jeg vet de AG3 byttes ut.. men handlingen skal skje rundt år 2000...

18. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Reis til Somaleiren. Der har dei ein haug med M75-greier og alt du treng brukt. 50-100 for ei bukse, 100-200 for ein jakke, 100 for støvla osv. SVÆRT billeg og greitt. Lang vekke er det heller ikkje for deg. ;)

19. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    der med soma gård ? =)

20. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er ikkje heilt sikker. Det er iallfall der Rogaland Krigshistorisk Museum er.

Del denne siden