Trenger tips!

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Herman, 10 Feb 2011.

1. Herman

Herman Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heisann! :D
    Jeg har tenkt, og skal antakelig lage film i sommer. Manus blir skrivd, men for meg, som skal redigere og filme selve filmen, (sammen med hvertfall en annen) trengs det litt tips. Skal nok ha med litt "action", med blod og skudd. Har allerede effekter nok til alt mulig sånt, men hvis det er noen som har tips for steder der jeg kan finne lyder i høy kvalitet, kanskje også lovlig, gratis musikk uten copyright, hadde det vært utrolig fint! Hadde også blitt veldig glad, hvis jeg hadde fått tips for hvordan filmen skal se bedre ut, altså hvordan jeg burde filme (vinkler, lys o.l.). Hvis noen lurer, så bruker jeg kameraet Sony Bloggie MHS-PM5 og Panasonic Lumix FT10.
    Takker for alle svar! :eek:

2. Simen95

Simen95 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    http://www.danosongs.com/ Her har du ihvertfall sanger uten copyright, det eneste du trenger å gjøre for å bruke musikken er å sette navnet til den som har laget den i rulleteksten, nærmere beskrevet på siden.

3. Herman

Herman Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Re: Trenger tips!

Tusen takk for tips! Skal se nærmere på det! :)

4. Jardoss

Jardoss Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Trenger tips!

Heisann!
    Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har, men jeg kjører på med noen manus tips.
    Hvis du skal lage en actionfilm så er karakteroppbygning en viktig del. Du trenger ikke lage noe dype greier, vi må bare like, eller intenst hate, personene som er med. Altså, de må ha personlighet.
    Hvis ikke vi vet hvem de er gir vi blanke i hva som skjer med dem :)

Mange liker å bruke "shaky cam" metoden for actionfilmer, men det å ha et stødigkamera gir en helt annen dimensjon til filmen, da må du være nøyere med effekter selvsagt.. Smak og behag.
    Musikk er en kjempefaktor. Du kan f.eks kjøre høytempo musikk for så og plutselig slå av alt og la filmen gå i slow-mo, og så løpe opp på høyt tempo igjen. Det kan skape en ganske dramatisk effekt. Igjen, smak og behag :)

Håper det hjelper litt,
    Jarand

5. Slaktern

Slaktern Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Trenger tips!

Når du skal klippe action scener er det viktig at du klipper fort mellom klippene. Helst ha bevegelse i kamera og objekter. Lyset burde jo hjelpe til å utdype følelser og handlingen, så om det skal være skummelt burde du kanskje bruke mer mørke farger.

Når det gjelder lyd er det mye regler rundt bruk av andres musikk. Om du vil bruke musikken til en artist hjelper det ikke å bare ha tillatelse fra artisten, du må også ha tillatelse fra plateselskapet deres. Dette pleier i de fleste tilfeller å bli for dyrt for amatørproduksjoner. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å styre unna utgitte plater, nettopp på grunn av dette. Det helt klart beste ville være om du laget din egen musikk. Da blir det ingen evt. kostnader og du kan legge filmen på internett uten tillatelse fra andre.

Lykke til.

Del denne siden