Trykking av Blu-Ray / DVD HOWTO? i Norge eller utlandet?

En tråd i 'Generelt' startet av Maximus, 5 Jan 2012.

1. Maximus

Maximus Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei,

er en fotograf/videograf som har jobbet en stund med et prosjekt jeg nå ønsker å få over på Blu-Ray og DVD for salg i Norge og utlandet. (lov å prøve seg :) )

Har søkt/lest litt i forumet men ikke funnet svar på det jeg var ute etter. Kanske burde det finnes en guide her på slikt som jeg spør om? :)

Uansett, jeg har kontroll på alt i fra produksjon av filmene, menyer osv i Blu-Ray, produksjon av cover++. Rettigheter til lyd/musikk har jeg kontroll på.

Det jeg ønsker er å levere fra meg ISO fil av filmene + coverart til en som kan trykke dette opp billigst mulig. Og det på skikkelige plater, ikke de blå brenne-selv platene som ikke tåler at du ser på dem. I tillegg vil jeg ha plastlaminering rundt coverene. Tror ikke det blir behov for noe papirinfo/folder inne i coveret, kun på yttersiden.

Da jeg ikke har gjort dette før lurer jeg på om det er noen her inne som kan svare på et par spørsmål jeg har på hvordan gå frem:

1. Er det noen godkjennelser man må innhente noen steder? (Skal feks medietilsynet i Norge godkjenne for at man får lov å selge noe osv. ?, må man innhente tillatelser fra noen internasjonale instituasjoner for å produsere og selge film via Blu-Ray/DVD, samt å bruke logoer for Blu-Ray/DVD og markedsføre produktet sitt med disse)

2. Jeg ønsker selvsagt å få gjort dette billigst mulig, men det skal også gjøres ordentlig, og raskt. (Det kan bli snakk om flere tusen plater i trykk i første omgang). Har såvidt googlet litt i Norge men synes det virker dyrt. Hva med å få gjort dette i Kina? Noen som har erfaringer med dette? Inne på Alibaba.com finnes det mange som tilbyr slikt, rimelig.

3. Kopisperre på Blu-Ray? Hvem tilbyr dette og er det egentlig noen vits? (Piratkopiering vil antakeligvis skje uansett dersom produktet ditt slår an, og kopisperrene er jo brutt for lenge siden.)

4. Noen dårlige historier / ulemper med produksjon i Kina / utlandet? (Kanskje litt skummelt å vite at Master-ISO filene dine ligger i Kina dersom produktet ditt slår an?)

5. Hvilke andre land en Kina kan anbefales til trykking av BRD/DVD? (Tyskland, Estland, Polen, Sverige/Danmark?)

6. Hvem er billigst og best på å gjøre det jeg ber om i Norge? (Jeg gjør det helst i Norge om ikke prisen er for ille!)

7. Musikken er ikke under Tono og den har jeg avtaler på. Men hva med disse andre strekkodene ISRC/EAN. Hvilken viktig funksjon har disse, og er det noen kostnader forbundet med de?

8. Er det noe annet praktisk jeg bør huske på?

Håper på noen konstruktive svar her i forumet :)

Maximus

Sist redigert: 5 Jan 2012

Del denne siden