Usikker angående oppdeling av scener.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av manusamatør, 7 Okt 2011.

1. manusamatør

manusamatør Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg holder på med et manus, men er rimelig usikker når det kommer til oppdeling av scener.
    Hvor lang kan en scene være, å hva er mulig å ha med?
    Her er et eksempel på en scene jeg har skrevet, men uten dialog.
    Det er meningen at det skal være en scene i et treatment, derfor har jeg ikke med dialogen men kun beskrivelser av det som skjer.

int.natt-Soverommet scene1

Stian sitter på facbook, man ser han skriver med xxx.
    Bildet bytter mellom stian og xxx etter som de skriver med hverandre.
    xxx spør om stian har sett filmen av galningen på youtube.
    xxx sender linken, å Stian sjekker den ut.
    Stian ser videoen ferdig.

Dette er første gang jeg prøver meg på å skrive et manus, så tar gjerne imot tips.
    Kunne også tenkt meg å vite hvordan jeg plasser dialogen når jeg skal begynne med det.
    Er det før beskrivelsen av scenen eller kansje etter?

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Usikker angående oppdeling av scener.

En scene kan være så lang den trenger å være, men ender ofte på 1-2 sider eller mindre. Det er store variasjoner som følge av scenens struktur og fordelingen mellom dialog og handling. En generell regel er å skrive en ny slugline, altså ny scene, for hver gang det er markante endringer i tid/rom. I ditt eksempel bytter du location og bør derfor ha flere scener. Det fine er at du bare trenger å beskrive location første gangen. Neste gang går du rett på karakterens handling. Det aller viktigste er likevel at det du skriver blir forstått slik det er ment når det blir lest. Om Stian er hovedpersonen er det kanskje lurt å holde seg hos ham. Det holder å se den andre personen én gang, om du synes det er viktig å vise ham i det hele tatt. Vi forstår at han forsatt er i andre enden av samtalen når meldingene fortsetter å tikke inn hos Stian.

Du skal aldri begynne en scene med dialog. Dersom det er dialog på sort må du skrive en versjon av begrepet "PÅ SORT:" og følge opp med dialog. Så start alltid med handling (f.eks. beskrivelse av location). Resten av dialogen kommer i kronologisk rekkefølge. Du kan fint ha handling innimellom.

Om du ikke allerede bruker programvare for å skrive manus, kan CeltX være et fint sted å begynne. Det er gratis (www.celtx.com) og formaterer manuset ditt korrekt. Gå gjerne på sider som www.imsdb.com for å finne manus du kan bruke som referanse til å se hvor de plasserer dialog, handling, skriver montasjer, osv.

Del denne siden