Utdanning innen film i Norge?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Jokiz, 25 Nov 2010.

1. Jokiz

Jokiz Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg lurer på hvilke tilbud det er innen filmutdanning i Norge?
    Tenker da mest på utdanning innen regi, da dette er feltet jeg vil prøve meg i.
    Har sett på Noroff og Niss, og lurer på om disse er å anbefale? Hvordan er kravene for å komme inn?
    Noen andre skoler verdt å sjekke ut?
    Helst innenfor Oslo området.
    Jeg lurer rett og slett på hvilken skole jeg burde søke på etter VGS neste sommer :S

Sist redigert: 25 Nov 2010
  2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Utdanning innen film i Norge?

Om du søker litt på forumet så får du plenty av tråder med samme tema.

Kort oppsummert:
    Nesten alle kommer inn på Noroff og Norges Kreative Fagskole. De krever kun motivasjonssøknad og generell studiekompetanse, så vidt jeg vet.
    Vet ikke med NISS, men har sett opptaksprøven for i fjor og det var mye arbeid, så det virker for meg som om det er mer som kreves for å komme inn der.
    Disse tre skolene er veldig dyre å gå på. Gjerne 90 000 kroner i året. Dette dekker lånekassen, men du får ikke stipend dersom du bor hjemme (og dersom du ikke bor hjemme blir det fort veldig mye penger, så om det er verdt det må du selv vurdere).

Du kan se på Nordland kunst- og filmfagskole. Er i Kabelvåg, skal være veldig bra og ha et stort fokus på manus og regi. Er også gratis. Mulig de tilbyr bachelor nå, i motsetning til tidligere. Det er lurt å undersøke.

Diverse Universiteter og Høgskoler har sine linjer, som heller ikke koster penger. Her er det ofte andre ting i tillegg til film (f.eks. TV, journalistikk, osv), men det finnes noen veldig gode linjer som gir deg bachelor. Dette får du ikke på NKF og Noroff med mindre du tar fra ett til to år i utlandet etter to år i Norge. Mange Universiteter tilbyr imidlertid utveksling i et semester eller mer, som en del av de tre årene det tar å få en bachelor.

Alternativet er jo Filmskolen. Her vil "alle" gå, men de prioriterer gjerne litt mer erfarne søkere på rundt tredve, uten at det er en form for mal. Er sikkert mulig å komme inn rett etter VGS, men du skal være sabla flink om du kan konkurrere med noen som gjerne har mange års erfaring.

Du sier at regi er feltet du vil prøve deg i, og da er det kanskje ikke så dumt å foreslå et år på Folkehøgskole. Det kan bli et veldig godt prøve-år, om du havner på riktig skole med riktige mennesker. Har aldri møtt noen som har gått FHS og angret.

3. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Utdanning innen film i Norge?

NISS og Westerdals er vel de filmskolene i Oslo som er å anbefale.

- NISS: jeg har hørt at lærerne ikke følger opp arbeidet så godt på grunn av mange elever, men de har mye penger og bra utstyr (kavlitet, men kanskje ikke i kvantitet; 1 RED kamera). Men en veldig "teknsik" skole utifra hva jeg har hørt.

- Westerdals er en privat skole for tiden, men blir Høyskole til neste år og flytter lokalet til et HELT nytt bygg aka "fått en del mer penger i kassa". Ettersom det blir en Høyskole får Film&TV linja Bachelor til neste år for de som begynner i 1. Det er en skole med mye fokus på manus/storybuilding og regi, ideutvikling og NETTVERK som ble basisen får min søknad i fjor. Har kun 4 måneders erfaring med lærerne og kan si at det ikke er lett å få tilbakemeldinger på arbeid og prosjekter om du ikke initierer det selv. Men man får god veiledning og de har mange connections. interessante forelesere og en del arbeid med folk som har en god fot innen bransjen. Men ettersom det blir en (privat)høyskole til neste år kreves det at man har eksamen får bestå trinnene, og lærerne blir obligert til å gi tilbakemeldinger på alt av pensum prosjekter. Som jeg godt kan si har sine fordeler; føles i hvertfal ut som man får mer igjen for pengene man bruker.

Rakk ikke søke både NISS og Westerdals, så prioriterte NETTVERK ettersom dette har "ALT" og si innen filmbransjen. Ved siden av Bachelor graden som 2011 -elever har mulighet for, er "Westerdals stemplet" ganske ettertraktet innen det komersielle.

Det er mye grunnleggende det første året på Westerdals, så om du har jobbet mye med film tidligere så burde du kanskje vurdere å søke deg rett inn til 2 året.

Sist redigert: 27 Nov 2010

Del denne siden