Utstyr Til Film Produksjon

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Nicolas, 26 Jan 2013.

1. Nicolas

Nicolas Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei

Jeg er 14 år gammel og går i 8 klasse. Jeg og noen venner har planlagt å lage en film, men problemet er at vi ikke har nok utstyr. Vi har en del utstyr fra før av Røde ntg-2, Røde boompole, Zoom H4N, Canon 7D, 550D, 600D, 24-105mm F4.0 L IS USM, 50mm F1.4 USM, 28-135mm F3.5-5.6 IS USM, 50m f1.8, Manfrotto 502hd videohode + stativ, Benro videostativ, Manfrotto videolys (mount). Jeg personlig vil filme med RED, men det blir alt for dyrt, også trenger vi SteadyCam til objektivene uten IS. Også må vi ha litt mer optikk. Jeg har tenkt å søke penger hos FriFond, men hvor mye kan man søke, og hvordan skal jeg skrive meldingen. Hvis noen av dere har hørt om den SF filmen fra noen 17 åringer (EveryWhen), vet dere hvor de fikk 55000 fra?. Vi alle er villige til å gi ut en del penger om vi ikke får så mye av eventuelt fond. Kanskje dere sier at det er nok utstyr, men steadycam/Rig er faktisk utrolig viktig under denne produksjonen, siden at vi må bruke lysterke optiker på grunn av at vi må filme mange sener i mørket, har dere eventuelt noen tips om hvordan man filmer i mørket. Hvis det er mulig så vil jeg filme med camcorder og RED, men det koster nok for mye, skjønner ikke hvordan de 17 åringene fikk tak i så mye utstyr med 55000.

Tusen takk for hjelpen

2. christoffer

christoffer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Utstyr Til Film Produksjon

De brukte det de hadde av utstyr tilgjengelig der å da, til å filme forskjellige kortfilmer. Frem til de tjente nok penger til å leie kamera.

Så dere har nok allerede mere utstyr en det de hadde når de startet

3. Ole Jørgen Gården

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ja, nå er det vel slik at enda dere, tross i deres unge aldre har mer enn nok utstyr til å begynne å lage en film. det skal en del til for å få penger fra fond/organisasjoner, med tanke på kvalitet og salgsgrunnlag. Først av alt, har dere laget filmer før, eller er dere helt ferske?
    Du sier at du "vil" filme med et RED kamera, noe jeg ikke har anelse hvor du fikk den tanken fra, det er tross alt et kamera til 200-250.000,- (RED Epic). Alle de tre kameraene du nevner der er veldig fine og egnet til å lage kortfilmer, og lavbudsjettsfilmer generelt. Som oftest kommer det ikke an på utstyret, men hvordan man bruker det. det du også må tenke på er hva slags programvare har dere tilgjengelig til å redigere? Det er tross alt ikke bare å filme med et RED epic kamera også forvente at det blir hollywood.

4. Nicolas

Nicolas Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hei

Jeg driver med mange ulike ting, blandt annet webutvikling, bilde og video redigering, men når det gjelder on field filming så er det et helt nytt tema for meg, jeg redigerer filmene med final cut pro x, og adobe Premier Pro CS6, begge er med lisens (selvom det ikke er så viktig å få med seg). Jeg kjenner en DJ som skal hjelpe meg med lyd effekter osv. Jeg personlig har redigert en del filmer for andre folk, til blandt annet skole prosjekt og mindre produksjoner. Problemet er at jeg er helt nytt innom film, så jeg er faktisk helt blank på hva slags utstyr jeg trenger, jeg vet de grunnlegende som mikrofon, optikk, lys, men hvordan jeg setter dette opp er jeg ikke noe sikker på. Jeg har en del lysterke objektiver, men da trenger jeg nesten en rig, siden at de skal bevege seg en del.

5. makkan

makkan Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Det dere trenger er en dslr rigg :) som dei feks selger her også hvis du vil ha fete gli efekter så trenger du en kamera slider, feks denne

ps har du noen filmer på youtube?
    makkan:)

6. Nicolas

Nicolas Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg tenkte på den her, men jeg syntes at den er alt for billig til å være sant. Jeg forstår også at jeg må betale toll, men det blir fortsatt billigere en alle rigger.

7. Nicolas

Nicolas Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Tenker på Jag35, men er det toll på 25% eller?

8. Nicolas

Nicolas Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

linken funker ikke :)

Sist redigert: 27 Jan 2013
  9. ee95ee

ee95ee Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hei Nicolas, håper virkelig at du kødder! Det er faktisk utrulig kvalmt og veldig provoserende å sjå at du går i 8 klasse og klager over at du har for lite videoutstyr, når du har det utstyret du nevner...
    Det du må forstå er at det handler ikke om å ha mest mulig utstyr, men om hvordan du bruker det utstyret du har.

Om du skal filme med eit RED kamera skal du ha et veldig stort budsjett.
    Det du skriver her er bare rein kvalme og du oppfører deg ekkelt når du skriver at du ikke har nok utstyr til å lage en film, så motsier du deg selv med en stor liste med utstyr..

Det går heller ikke an å søke penger fra frifond om du skal kjøpe utstyr, det er bare om du skal leie.

Men for all del, gå å lag film med det utstyret du har, det er det viktigste!
    Ellers kan eg virkelig anbefale en KONOVA slider.
    Konova K2 80cm 31 8" Camera Camcorder Slider Dolly Track for 5D2 5D3 VG20 NEX7 | eBay

Mvh
    Elias

Sist redigert: 28 Jan 2013
  10. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ut fra den utstyrslisten kan du gjøre utrolig mye. Dersom det nå faktisk er mangel på utstyr, er det også mangel på kompetanse slik jeg ser det.
    Hvis du skal kjøpe nytt utstyr kan du sette opp en tripod på lista først som sist. Spesialutstyr som stabiliseringsutstyr, kran og lignende kan heller leies for en langt rimeligere penge enn du får igjen for på kort sikt, da spesielt i forhold til hvor gamle dere er, kapitalgrunnlag osv.

Det å i det hele tatt ha flere objektiv å velge i allerede nå er jo fint - og langt mer enn mange andre har tilgang på selv. Generelt det at dere har tilgang på et Canon speilrefleks åpner mange dører for å kunne låne eller leie annen Canon-optikk av venner eller firma.

RED er fint det, men med tanke på at du sier du er helt fersk i dette vil jeg råde deg til å bli vant til filhåndtering. Det kan kanskje høres merkelig ut, men det er ufattelig viktig å ha et ryddig og godt organisert prosjekt. Få noen prosjekter under beltet, lær deg det som skal til av inn/ut av materiell og mastring, lær av erfaringen ved problematisk conform, feil og manglende filer. Det kommer garantert en dag - det skjer oss alle. :)

Og ikke slutt å drøm stort! Ambisjonen om RED eller andre tekniske duppeditter er sunn, og holder deg gående.

11. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Dagens ungdom er bortskjemte som fae... Når jeg begynte å lage kortfilmer, tilbake i 1994, var ALT jeg hadde, et leid VHS-kamera fra Thorn og ei Fisher videomaskin å klippe på. That´s it. Intet stativ, ingen ekstra linser, ingen rigger, ingen mattebox, ingen slider, ingen steadycam, ingen eksterne mikrofoner, ingen eksterne monitorer eller kostbare redigeringsplattformer. Men vet dere hva, jeg klarte å lage kortfilm allikevel. :)

12. Hakvaag

Hakvaag Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

OlaHaldor har noen veldig gode poeng. Dere har mye utstyr fra før av, og dere burde bruke dette for å utvikle dere som filmskapere, før dere leier dyrere utstyr. Canon kameraene er veldig lette å ha med å gjøre, og er en fin start om man vil gå videre til RED og Alexa. Jeg har selv skutt noen filmer på både Alexa, RED One og RED Epic, og har jobbet på veldig mange filmer som har brukt disse kameraene. Det er datamaskiner, og krever en viss teknisk kompetanse for å opperere. Dette er selvfølgelig kompetanse dere kan hente inn. Men som du selv nevner er penger kanskje det største problemet. Det er veldig dyrt og leie utstyr. Og jeg tror ikke noen utleiehus vil leie ut kamera til noen 14-åringer. Fordi det mye som kan skje, og dere har neppe penger til å dekke uforutsette utgifter.
    Men som OlaHaldor sier, fortsett å tenke stort!

Om dere trenger hjelp med noe, så bare si ifra. Det er det dette forumet er til.
    Lykke til!

13. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Jeg må slutte meg til de som sier at dere har mye utstyr fra før, langt mer enn de fleste har tilgang på. :) Jeg kjenner meg igjen i "jaget" etter å ha utstyr, men det finnes mange smarte og billige løsninger å ordne ting på. Jeg hadde knapt penger å bruke på sånt, og da fant man både egne løsninger og søkte på internett. Det er mye god DIY-info rundt på forskjellige filmforum. Det er fint å tenke stort, slutt aldri med det, men ta det gradvis.

Trenger dere noe steadicam-lignende, finnes det noen kreative måter å løse dette på. Jeg brukte en monopod, et T-stykke av PVC-rør, typen du finner på Biltema, "styret" til en gammel sparkesykkel og en liten vekt under for å lage en stabilisator. Finner du balansepunktet, er det en god erstatning som benytter de samme prinsippene, om ikke så avansert. Det funket i hvert fall helt topp.

14. DanielFeidal

DanielFeidal Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg har det meste innen utstyr om dere trenger, leier bort Jib, slider, 5dmk3, monitorer, trådløs directors viewfinder og mye mer... PM meg om det trengs

Del denne siden