vDSLR vs Videocam

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av Aamli, 18 Nov 2009.

1. Aamli

Aamli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    vDSLR kameraer tar mer og mer over på filmfronten, med bla Canon 7D og Canon 5dmark2. Med kamera som 7d kan man både justere framerates til 24p,25p,50p og 60p!

Det er både fordeler og ulemper med å filme med vDSLR, og antall fordeler øker etterhvert som vi får nye produkter.
    En fordel med vdslr(eks 7d) er bla: flotte 1080p bilder, stor høyoppløslig LCD skjerm, 35mm look, lett og tar mindre plass!

Ulemper kan være: dårlige innebygde mikrofoner, ikke xlr input, ingen manuall exposure controll(hvertfall ikke i filmodus til 5dmk2) og formen til et DSLR kamera egner seg dårlig til håndholdt filming(stabilisering)..

En logisk konsekvens av denne utviklingen, er jo at videokameraene må følge etter! (Jeg elsker konkurranse!) Og hva vil skje da? Større bildebrikker?

Hva tror dere?

2. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  3. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    RED er vel og bra, kanskje hakket over gjennomsnittsbudjsettet til folkene her inne. Men sikkert bra investering om du har 200.000 du sliter med å plassere

4. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
  5. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    RED er vel strengt tatt ikke noe alternativ når vi snakker om produkter som er mulig å få tak i nå, RED one er i en litt annen klasse enn dslr kameraer uansett.

Det er som allerede påpekt av trådstarter en del problemer med dlsr til video, ergonomi, lyd, manuell kontroll og kompresjonen. I tilegg er ikke all optikk som er bra til stills like egnet til video, feks. mtp på breathing under fokusering, ofte koster linsene som er bra på dette EKSTREMT mye penger. Om video kameraene ikke henger med kommer litt ann på hva bruksområde og prisklasse man er i.

Innen film og reklame er det mye penger og stort sett later ikke dlsr til å være bra nok, man skyter fremdeles en og annen reklamefilm på 35mm film i Norge. Selvfølgelig med unntak, kortfilm, musikkvideo og kanskje noen reklamefilmer kan kanskje skytes på ett dslr.

Innen kringkasting passer ofte ikke disse kameraene inn i etablerte arbeidsflyter, stort sett og kombinasjonen med alle "problemene" listet over. Sist men ikke minst vil mye kringkasting som er ren video, ikke red eller film arbeidsflyter på serier, være det siste man flytter over på HD...feks. Nyheter og sport og da er fremdeles ett SD ENG skulderkamera overlegent ett 5d til sitt bruk.

Men det er en spennende utvikling, hva velger de store leverandørene å satse på? Kanskje vi får se ett 2/3" kamera fra Panasonic som kan lagre RAW? Eller ett 4K kamera fra sony? Panasonic har allerede annonsert sitt neste steg når det kommer til codec, Avc-ultra med over 200Mbs hvor i litt forskjellige oppsett alt fra 12bit og 4:4:4 er mulig til 1080p50.

I stor grad vil hva for jobb man skal løse bestemme hva for verktøy som er best. Til hobby er det vel ikke helt de samme kravene som for oss som kjøper for jobb bruk. Jeg endte opp med stort video kamera i våres og til mitt bruk var og er fremdeles det best. Har levert 1080p25 i sommer, 720p50/25 av actionsport og skal om noen uker levere 4:3 SD over sdi til en SNG bil til en eller annen klient som tydeligvis ikke sender hverken HD eller 16:9 enda. Med andre ord jeg tror jeg fant rett kamera med like mange bruksområder som en leatherman til rett pris. Men til å leke litt kunne jeg tenke meg en 5d...skulderkamera er omtrent like diskree som en bazooka.

6. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Hehehe :D

Må legge til at JVC også kommer med et 4K kamera til blodpris og snart.

Personlig mener jeg at de bør holde seg på 4-6K en stund nå dvs. en 10 år tid, etter denne typen størrelse på bilder gir folk flest faen og stort sett bare grafisk design nørder blir våte i buksa av større størrelser "Nå kan jeg zoome sååååååå langt inn i bildet" :p

Får bare håpe det samme megapixel løpet som var eller kanskje fremdeles er på SDLR (speilrefleks) kameraer forvinner fort og markedet ikke blir oversvømt av masse forskjellige formater i markedet. For meg er mer innformasjon i bildet viktigere en større bildeflate, og personlig har jeg valgt P2 formater framfor andre formater, ettersom disse formatene ikke gir deg enten eller, men begge deler (snakker hovedsaklig om AVC-Intra) Det er ikke uten grunn at BBC har valgt dette som format for arkivering.

4k kommer sikkert utfra Panasonic og Sony, men det tar tid, Red happend to be first ;)

7. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Actually, DALSA happened to be first, RED var bare de første som laget det til en fornuftig pris (og en genial codec).

Alt tyder på at de kommer til å være enerådende en god stund til, hva angår fornuftig pris og genial codec.

8. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Synd Dalsa ble for for mye av det gode, 16-bit 4K ukomprimert RAW krever perverst med båndbredde og lagring. Concorden av digitale film kameraer, forblir vel eneste kamera som kunne levere 4K helt lossless i noen år til...

Det er vel mer myntet mot kringkasting enn film, om jeg ikke husker veldig feil. Blodpris på det meste HD utstyr uansett..

Forhåpentligvis stopper man på 4K en periode nå, dessverre har RED falt for fristelsen å hoppe på pixle racet med med litt store bannere. Hva er galt med 4K? De få kundene i verden som har behov for mer skyter nok film uansett. The Dark Knight feks. har noen IMAX bilder i seg, skal vi tro på internet for en gang skyld er 8K, av de teoretiske 18K, nok til å utfordre selv de med nesten ubegrenset budsjett i denne bransjen. Med mindre statoil eller NTNU lar deg låne litt super computing tid til rendering da.
    http://www.studiodaily.com/filmandvideo/currentissue/9703.html
    http://www.studiodaily.com/main/9677.html

Men for all del utstyr og utvikling er moro og interessant, men det finnes nok grenser for hva man realistisk kan bruke eller trenger av oppløsning/data mengder.

9. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ... bortsett fra at Dalsa/kameraavdelingen gikk konkurs, og dermed ikke er tilgjengelige lenger.

10. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Derav Concorde'n av kameraer... ;) Med fare for at jeg er elendig på ordspill..

11. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Aha, ja, den burde jeg tatt!

Del denne siden