Vegas Video 4.0

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av barnetv, 20 Apr 2004.

1. barnetv

barnetv Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei,

Jeg har programmet Vegas Video 4.0, og er svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen andre som har det programmet og som har lært noen fete effekter. som f.eks skuddbøleger, matrix og andre ting.
    Send svar. :lol:

Takk

2. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    :!: Vegas Video er mye brukt i TV 2, blant annet av reporterne, til nyhetsinnslag o.l. (Til større produksjoner bruker vi Avid). Et meget anvendelig program. Men for å lage visuelle effekter ville jeg heller brukt et program som heter ParticleIllusion ( http://www.wondertouch.com ). Det er relativt dyrt, koster rundt 2.700 kr, men på nettsidene kan du laste ned en gratis demo (Last ned ParticleIllusion SE, da slipper du at det blir lagt på vannmerke på filmen). ParticleIllusion er veldig lett å bruke.

ParticleIllusion har mange spennende effekter du kan legge på, f.eks. brannrøyk, eksplosjoner m.m. og resultatet ser veldig profft ut. Det har blitt brukt i mange filmer og dataspill. Lydeffektene må du imidlertid legge på selv. Programmet kan også brukes til å lage programvignetter.

:idea: En annen ting du kan gjøre, er å bruke stockshots, det ser mer ekte ut. Hvis du leter litt på nettet finner du gratis stockshots du kan laste ned, f.eks. av ekte eksplosjoner som er filmet med en ensfarget bakgrunn. Bakgrunnen får du vekk ved å bruke chroma-key, og velge fargen du skal ha bort. Og det ser forbløffende ekte ut hvis du gjør det riktig! Noen gratis stockshots kan du laste ned her: http://www.detonationfilms.com/free_stuff.htm

Det du kan gjøre, er å lage de visuelle effektene i ParticleIllusion, og deretter importere filmen i Vegas for å legge på lydeffekter. Du kan også senke hastigheten på klippet slik at ikke eks. eksplosjonen skjer altfor fort. Du kan også kombinere det med stockshots, da blir det bra. Så er det bare å lagre filmen. Skal du ha den i god TV-kvalitet kan du lagre den som "Video for Windows (*.avi)", PAL DV.

En annen ting som Vegas er veldig bra på, er grafikklegging. For du kan nemlig importere Photoshop-filer, som du kan legge oppå filmen, gjerne med flere layers. Da er det nesten bare fantasien som setter grenser for hva du kan få til. Hvis du vil ha grafikken til å bevege seg inn og ut av bildet, så kan du sette transition på grafikken. Bare husk å lagre grafikkbildet i 768x576 piksler, slik at det stemmer overens med TV-forholdet (4:3).

Skuddbølger og matrix-effekter er litt vanskelig å få til i Vegas. Det finnes mange måter å gjøre det på, men det er vanskelig hvis du er nybegynner.

Lykke til!

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hææ? Er ikke TV og DVD det samme formatet???

Jeg må bare spørre først, de tallene du oppgir er det DV-pixel aspect ratio (1,06667) eller square pixel aspect ratio(1).

For hvis du operer i square pixels så er DVD 768 * 576.

Mener du å si at tv-signalene dere sender ut i tv2 er 768*576 DV-pixels (1,06667).

Det tilsvarer jo 819 square pixels i bredden det jo...!

4. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Nei, egentlig er det ikke det. TV-formatet er 768x576, altså 4:3. DVD-oppløsningen er litt mindre av praktiske grunner, fordi det ikke går ut over kvaliteten på bildet i noen særlig grad.

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå skjønner jeg ingenting her!

For det første:

- DVD er 720*576 (DV-pixel), det samme som DV, digital video er.
    - Jeg vet at tv2 bruker Dv-kameraer til diverse produksjoner, innslag osv.
    - Du sier i en annen post at det er lurt å importere bilder fra photoshop i 768*576. Dette er jeg enig i, men kun hvis prosjektet er 720*576 (dv-pixel). For Photoshop (ivalgfritt i CS-versjonen) er jo square pixels.

Mener du at tv2 forstørrer klippene som er utformet på dv for å komme
    opp på 768*576????

En annen ting jeg heller ikke forstår. Du sier at dere bruker 768*576, fordi det er 4:3, men det er det kun hvis du bruker square pixels. Hvis du bruker dv-pixels så må du bruke 720*576 for å få 4:3.
    Jeg har alltid trodd at tv-signalene er i DV-pal og dermed DV-pixels.

Du nevner jo selv det i en annen post, "eksporter som .avi DV-pal."
    Men det er jo 720*576, og du sier jo at dere bruker 768*576!!!

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Satt og ventet på svar fra "tv2danny", men ser at han ikke er logget på lenger. Er det noen andre som skjønte hva han snakka om?

7. barnetv

barnetv Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vegas Video

Hei TV2Danny

Tusen takk for hjelpen har kommet et gått sykke ut i vegas allerede kan det med chroma keyer, og har prøvd meg på particle illusion, og det ser svært bra ut. Har ikke funnet SE'versjonen enda. Bruker tv2 Vegas til å lage introes og lignende?

Hvis du finner ut noe tøft man kan gjøre så send meg en melding... Jeg lærer hele tiden. :lol:

Takk....

8. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Svar til HenrikSolberg: Du har nok rett. Det kan umulig være dv-pixels. Det synes jeg også høres rart ut. Så det er nok square pixels.

9. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Re: Vegas Video

Nei. Det er sjelden TV 2 lager vignetter i det hele tatt. De blir oftest laget av uavhengige produksjonsselskaper. Men jeg tipper de er laget i After Effects, for det er et program som er mye brukt i den sammenhengen..

10. barnetv

barnetv Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Particle Illusion SE

Hei TV2Danny,

Du sa at man kunne laste ned SE versjonen av Particle Illusion.. Vet du hvor? Jobber du foresten i tv2? :D

11. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
  12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og siden det er square pixels, er dermed tv-signalet, dv, og dvd formatet nøyaktig det samme.

Dette motbeviser dermed det du sa om at tv-signalet har større oppløsning enn DVD og at dette var gjort på grunn av "praktiske grunner" som du så flott kalte det!

Ikke meningen å virke overlegen, er bare i det sarkastiske hjørnet i kveld. Har blitt mye Frasier i kveld!

13. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Du har helt rett. Tok visst feil der ja.. Men nå jobber jo ikke jeg med det rent programtekniske i TV 2 heller da.. :wink:

14. barnetv

barnetv Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hva jobber du med i TV2.. er det mulig å få sommerjobb der?? :oops:

15. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Journalist. Har vært innom flere avdelinger, bl.a. God Kveld Norge. Det er mulig å få sommerjobb ja: http://www.tv2.no/stilling

16. barnetv

barnetv Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hvor ung kan man være... hva kan man gjøre??

17. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Det er mange avdelinger i TV 2, så det er mye forskjellig man kan jobbe med.. men stillingene blir annonsert på nettsidene da, og der står det hva som kreves til de forskjellige jobbene.

Del denne siden