Vektløs i Apollo 13

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av Eivind87, 13 Nov 2005.

1. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det noen som vet hvordan de får til vektløsheten inni romskipet når de liksom er ute i verdensrommet i filmen Apollo 13?

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Antageligvis slike simulatorer (hvis ikke de samme) som nasa bruker osv, for simulere livet i verdensrommet... Altså rom hvor du er akkurat like vektløs som i verdensrommet...

3. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Finst det? Då må ein jo ha ei kraft som motverkar tyngdekrafta...

Av det eg har sett, so vert det anten brukt vatn, eller fly til å simulere vektlausheit. Når det gjeld fly so bruker dei vel vanlege fly som flyr ein ein spesiell parabel-bane (eller noko slikt, gidd ikkje finne fysikkboka no...) som gjer at ein vert "vektlaus" i opptil eit halvt minutt om gongen.

Korleis dei gjorde det i Apollo 13, det veit eg ikkje, men skulle eg tippe, so vil eg tru dei kanskje var festa i spesielle seler, og filma framfor blue-/greenscreen. Selene ville då verte fjerna i postproduction. Men det er rein gjetting...

4. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Var faktisk helt sikker på at det var slik de hadde gjort det jeg, men må kanskje sjekke litt bedre... I'll be back...

EDIT: Jeg tok tydeligvis feil da jeg antok at de hadde simulatorer på bakkenivå, men grunnen til at jeg trodde det er nok at jeg har sett en dokumentar vedrørende dette, http://www.esa.int/esaHS/SEM8WZ8YFDD_research_0.html og ikke husket at det var på et fly... Men mulig de har gjort det slik...

EDIT2: De har tydeligvis gjort det slik, i et tilsvarende fly.
    Kilde: [ame]http://www.amazon.com/gp/product/0783219695/102-5801900-6235305?v=glance&;n=130&;v=glance[/ame]

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, flyet gikk ned like fort som vi "faller" ned, derfor ser det ut som vi er vektløs ;) De tok tusen flytur for å gjøre scenene i Apollo 13.

6. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Helt riktig. De bygde kulissene til kapslen i en KC-135 og filmet inne i denne. De hadde også bygd den samme kulissen i et studio på bakken og brukt "vippehusker" for å simulere vektløsheten.

Hva mener de med det? At det var andre ting i "lift-off"-sekvensen som ikke var spesialeffekter? Hvis det er det de mener tar de helt feil. Hele "lift-off"-sekvensen er en eneste stor spesialeffekt. De har ikke brukt noe arkivmateriale av en oppskyting til denne filmen i det hele tatt.
    De sier i en av behind-the-scenes-dokumentarene (eller kommentarsporet) at Neil Armstrong selv lurte på hvor i arkivet de hadde funnet disse nydelige bildene av en oppskyting, hvor regissøren måtte avsløre at alt var laget fra bunnen av :D

Del denne siden