VIDEO: Opptak fra Canon XL H1

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av OlaHaldor, 6 Apr 2007.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    GeEzah spurte i en tråd om jeg kunne gjøre opptak og vise, fra XL H1, i og med at han vurderer å kjøpe det.

Været har ikke vært sånn å skryte av de siste dagene, og i dag var det noen minutter med oppholds, før det begynte å snø skikkelig igjen..
    Det første bildet viser hvordan påskeværet så ut tidligere i uken.

HDV er som kjent et format som komprimerer veldig - men for mange kan det kanskje være aktuelt likevel, fordi det får mer eller mindre støy i bildet, som kan minne litt om korninga du finner på film.

Dette ble skutt i 1080 25F.

Har lagd i fire versjoner, 720 HD og web-versjon, både QuickTime og WMV, så får dere ta ned det dere vil. Høyreklikk og velg "lagre mål som".

QuickTime - HD - web
    WMV - HD - web

Personlig kunne jeg tenkt meg å sett litt mer på JVC GY-HD200-serien før jeg hadde satt min litt til Canon XL H1. Vet dessverre for lite om kameraet ennå, men om jeg får sjansen til å ha det på prøve en gang, skal jeg gjøre det meste ut av det og gi dere en tilbakemelding på hva jeg syns om det.

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    God, noooo! My eyes! It's too normal, too ordinary. The muzac ringing in my ears like bells from hell. Why wasn't there a road kill stuck in the asphalt with loads of blood? Why couldn't the cat be evil? Why couldn't the children get raped? Why was there not soldiers screaming for help in the snowstorm, bleeding to death? Why doesn't the snowman have knives and why isn't his mouth jammed with sharp teeth? I will diminish now, and take leave...

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare lurte om alle HDV kan bare tas opp i mpeg? Siden After Effects vil ikke la meg importere mpeg, og jeg lever av AE ;)

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så vidt jeg kan forstå, er MPEG2 kun komprimeringscodecen, ikke noe du må leve med når du får det digitalisert.

Når jeg logga dette i Final Cut Pro, får jeg en QuickTime med HDV-codec, men ingen MPEG-fil... Syns det høres rart ut jeg.

5. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    I Premiere 2.0 er MPEG2 det eneste native man kan klippe HDV i. I hvert fall om jeg velger Sony HDV 50i som prosjekttype. Og synes det fungerer greit å klippe i. Problemet er at man ikke kan legge det ut igjen med samme kvalitet med mindre man slenger det først ut på teip, og deretter inn igjen. Det rare er at AE ikke har støtte for filtypen som Premiere bruker. Å legge det ut som noe som helst annet tar meningsløst stor plass og er i tillegg ørlite granne skadende for bildet.

6. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Den hakkinga som kommer på filmen? Er det fordi jeg ikke har dual core or somethin? Quicktimen kræsja på slutten, men fin kvallitet anyway :wink:
    Noe jeg har tenkt på..... Utifra prisen på dette kameraet rundt 70 lapper som gir 720p HD, altså 1280x720 pixler, vil det ikkje lønne seg å kjøpe et Panasonic HVX200 + en FIreStore Hardisk til omtrent samme prisen som gir 1080p HD, 1920x1080 pixler?

Er jo en del forskjell:

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan skyte 1080i/f med Canon XL H1 også. I tillegg kan jeg tappe HD-signalet, helt ukomprimert via SDI, til whatever, som f.eks. rett på disk via Final Cut eller til en HD-opptaker. :)

Det at du ikke fikk spilt det av skikkelig har nok mye med at maskina di ikke drar det ja.

8. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    dteet er kvalitet, som man bare kune drømme om for 100 år siden.

9. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Kan du? Uten å hacke det altså? Fett, har tenkt på å skaffe meg Mac (bærbar) og kamera når jeg skal utenlands til neste år, så da kan jo dette kameraet bli en mulighet og. Går vell på firewire 800 dette da?

10. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    50-80k for et kamera er fortsatt alt for "billig" i proff sammenheng. Er et kamera så billig, da kan man i utgangspunktet ikke forvente den kvaliteten eller oppløsningen som illustrasjonen viser. Og det stemmer , fordi i virkeligheten får vi ikke den oppløsningen som du kan lese av fra wikipedia's illustrasjon.

Illustrasjonen viser ikke oppløsningen kameraet bruker for å ta opp, men oppløsning/bildestørrelse som skal brukes for fremvisning av opptaket. Dvs. uansett hva kameraet ditt kan ta opp så skal bildet vises i den størrelsen som illustrasjonen viser.

Alt handler om triks-og-miks. F.eks Panasonic HVX klarer ikke å ta 720p bilder, men sender ut 720p. Canon klarer ikke 1080p(f) og ikke snakk om Sony.

Kameraprodusenter gjør ikke noe annet, enn tester smertegrensen hos brukerne. Hva er det minste kvalitet vi kan akseptere som "bra" eller brukbart.

Det som kan kanskje forandre mye på dette er nettopp RED kamera. Men hvis man tenker forretningsmessig, da kan man forvente at RED skal forsvinne snart. RED, hvis kameraet blir så bra som vi tror det blir, da skal det ødelegge veldig mye for ARRI, SONY, PANASONIC og PANAVISON, ikke snakk om alle de utleie firmaene. Så som spekulasjon kan man tro at RED divisjon blir kjøpt opp for å bli glemt eller pakket inn i en mere kostbar form.

/Canon er ingen 720p kamera./

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjører ikke på FireWire 800 nei - FW400. Ukomprimerte bilder går kun via SDI. Du får både SD og HD SDI ut, noe som ingen andre kamera enn JVCs GY HD-200-serie kan tilby, til samme prisklasse.

Hva mener du med "uten å hacke" ?..

12. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Component HD fra Sony FX1 f.eks er også ukomprimert HD med mindre du bruker opptakssystem som komprimerer bildet på andre enden, eller?

13. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    FX1 tar vel opp i HDV, det er jo komprimert inn på teipen med MPEG2. Men det blir ikke noe tap når man legger det inn på maskina med Firewire og legger som native MPEG2. Bruker du komponent vil du få litt tap fordi det er analogt.

14. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det stemmer, men det var ikke det jeg sa.

Du kan bruke en Sony FX1 f.eks som kamerahodet og sende ukomprimert hd ut for å ta opp. Jeg snakker ikke om opptak på tape. Å bruke kameraet slik kan du unngå mpeg komprimering.

Canon XL-H1 kan ikke sende ut lyd via sdi (A1 kan det), bare bildet.

15. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Å ja. Nå er jeg med deg. Oppløsninga bevares jo uansett, men bildet får ekstremt mye mindre korning om man kjører ut i komponent. Ikke helt rent bilde likevel, det tapes litt i kabelen. Men bedre enn teip. Men det er noe dritt å ta med seg PCen ut på loc.

16. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  17. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Det var en gjeng som åpnet et FX1 kamera eller lignende, hvertfall et HDV kamera, og modifiserte det til å ta den ukomprimerte digitale strømmen av bilder før den sendte det til Dv-tapen.

18. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    OlaHaldor, kan du gi et eksempel på hvordan man kan recorde ukomprimert HD SDI, med noenlunde normalt utstyr?

19. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Interessant. Har du en link til dette?

Jeg vet om Panasonic DVX100 som ble modifisert på denne måten og med ekstra hardware og software kan de oppnå "HD" oppløsning på denne måten. Ellers har jeg sett en italiensk fotograf's webside hvor han steg for steg viser hvordan han demonterte, vandaliserte en FX1 og har laget forskjellige linse monteringsmulighet for FX1-en. Kvalitetsforskjellen var helt utrolig. Veldig sterk bevis på at når vi snakker om film og video så oppløsningen er bare en del av sluttproduktet. Linse har veldig stor betydning.

20. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Det var nok Panasonic'en jeg sikta til ja, men er det et HDV kamera da?Var bare læreren min som nevnte det :wink:

Del denne siden