VIDEO: Opptak fra Canon XL H1

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av OlaHaldor, 6 Apr 2007.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Definer "normalt" utstyr.. noe "mannen i gata" kan kjøpe tenker du på? Forget it - det jeg kan komme på sånn i farten er at man enten har en deck som gjør opptak i f.eks. HDCAM, med SDI-inn. Evt. har en heftig maskin med fete og spreke harddisker, og kjører det inn via f.eks. et Black Magic-kort.

2. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Panasonic HVX er ikke HDV, men DVCPRO-HD.

3. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Ok...

4. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, holder det med sata'n, eller må man ha RAID-drit?

Hva gjør Black Magic-kortet? Gir SDI-inn?

5. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Panasonic DVX100 er et mini-DV-kamera.
    Panasonic HVX200 er et DVCPRO HD-kamera.

http://www.reel-stream.com/ kan modde DVX100 til å sende ut ukomprimert 4:4:4 i HD (opptil 1540x990) fra DVX100, og lanserer i disse dager en tilsvarende løsning for HVX200.

6. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hvor stor frames kan man med den løsning forvente og få ut av hvx 2000?

7. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hydra extracts the pure full RGB(4:4:4) data available directly from the imaging block of the HVX200. This allows for uncompressed RAW recording at up to 14-bit RGB linear color, 2K resolution, and extended latitude among other advantages. Hydra functions at all frame rates normally supported by the HVX200. Preliminary specs include up to 86dB digital dynamic range, and photographic latitude comparison tests (including DVCPROHD, DVCPRO50, etc) will be posted on our website.

8. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    høres kjempe kult ut!

9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Stemmer. Among others, gir den SDI inn/ut.

10. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men kan man f.eks. recorde via en (høyspesifisert) laptop til en ekstern harddisk, eller må man ha noe sinnssykte RAID-greier?

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det vet jeg ikke. Har ikke testet det, da jeg ikke har Black Magic e.l. tilgjengelig. Men det skal igrunn ganske kjappe greier til for å svelge unna datamengden, vil jeg tro.. Så RAID er nok ingen bakdel.

12. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare for å gjera det heilt klinkande klart, so vil eg seia at ukomprimert HD via SDI er ikkje noko for amatørfilm på hobbybasis. Det kan ein berre gløyma, og er eit totalt sløs av tid og pengar ein kunne brukt på heller å gjera filmen fin.

XLH1 tar opp bilete som er meir enn fine nok til amatørfilmproduksjon.

13. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det har du jo forsåvidt rett i. Men det er vel ikke egentlig det man diskuterer. Og de som vil bruke pengene på bedre bilde, kan da få lov til å gjøre det eller?

14. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nilsjnese er profetionel til finger spis'ne

15. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, XLH1 er vel i utgangspunktet ikke et kamera som er spesielt egnet for amatørfilmproduksjon. Fordi det koster hekken. Derfor sikter vel denne diskusjonen litt høyere enn det generelle nivået på forumet.

Når (hvis) man først har et såpass dyrt og bra kamera som XLH1, vil det virkelig være ønskelig å kunne få ut av det noe bedre enn HDV, synes jeg. Hvis det finnes en fornuftig måte å bruke HD-SDI-output på, syns jeg det er et sterkt kamera i prisklassen; hvis man i praksis er stuck med HDV syns jeg det er litt bortkastet.

(Da snakker jeg ikke om studio/flerkamera-bruk, men til lavbudsjetts filmproduksjon.)

Ser for meg at den beste løsningen ville vært å koble til en laptop på settet, men hvis man trenger et skap med RAID, er det litt mindre aktuelt.

Ser for meg at å recorde til f.eks et HDCAM- eller DVCPRO HD-deck ville vært en bra løsning, men noe sånt koster vel fremdeles 200.000+ ... ?

16. moonlightP

moonlightP Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oi oi!
    Vil ha, vil ha! :D

17. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nils: Jeg tror du får HDCAM-deck til rundt 100 store, med 5.1 inn og HD/SD SDI.. :)

18. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kommer an på hvor "amatør" filmproduksjonen er. Kanskje skulle vi bruke "uavhengig" istedenfor amatør.

HDV er ikke så farlig å jobbe med. Vi HDV motstandere (til og med meg) har i lengre tid snakket mot HDV, men i virkelighet må vi innse at formatet er like bruktbar som DV var i sin tid. Husk man jobber ikke med HDV etter at opptaket ble digitalisert. Det er mange muligheter.

RAID på settet kan ikke være et problem i filmproduksjon. Man bruker mye større "potetkasser" enn en datamaskin med raid i filmproduksjon. Strømmagregator er helt naturlig del i produkson. Man må tenke og jobbe som med celluloid... planlegge og ta opp det som er i boks. Da snakker vi om minutter pr. dag i motsetning til det man er vant til med miniDV. Så egentlig trenger man ikke så uendelig mye lagringskapasitet for daglig opptak. For å bearbeidet underlaget er litt annerledes.

Serious Magic er en del av Adobe nå, så enkelt harddiskrekording er tilgjengelig for alle.

Største fordelen med Canon XL-H1 er at man kan bruke eksisterende fotoobjektiver på kamera. Er du en fotograf med virkelig bra objektiver fra før, da kan du levere virkelig bra kvalitet på andre enden.

19. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo jeg vil si at RAID på settet er en problemstilling i lavbudsjetts filmproduksjon.

Jeg er uenig i at strømaggregat er en naturlig del av en hver produksjon.

Litt av fordelen med dette digitale utstyret som etterhvert har begynt å bli så bra til så lave priser, er at man kan lage film for mindre penger, med mindre crew og *med mindre rigg* -- altså at man kan være veldig mobil, enkelt og kjapt filme hvor som helst uten å nødvendigvis dra med seg masse potetkasser og kjøleskap.

Ofte må man ta med seg en viss mengde utstyr uansett -- litt lys til inneopptak, monitor, osv -- men det er absolutt et poeng å holde dette til et minimum.

Men jeg er interessert i å høre hvor enkelt det går an å gjøre det, om det finnes noen geniale løsninger, å recorde HD-SDI.

Et krav for å kvalifisere til "brukbar løsning" bør være at opptakssystemet koster betydelig mindre enn selve kameraet.

Nei, med vanlige (EOS/EF) fotoobjektiver må man gange brennvidden med 7.2, hvilket gjør det helt ubrukelig for alle andre enn enkelte naturfotografer som trenger ekstrem-tele.

20. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva mener du med det?

Del denne siden