VIDEO: Opptak fra Canon XL H1

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av OlaHaldor, 6 Apr 2007.

1. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    x7.2 er riktig. Har du prøvd f.eks en 50mm på H1?

Agregator på settet trengs der hvor du ikke har strømmuttak ellers. Jeg ser ingen problem å bruke det der det trengs, men....
    .... det mangler bare at vi argumentere for innkamera lydopptak, fordi da virkelig snakker vi om amatørfilmproduksjon.

2. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, men dette skulle da gi 360mm, noe som ikke akkurat er en veldig anvendelig brennvidde. Kanskje i veldig spesielle situasjoner, men... Muligheten for fotolinser på XL-H1 er ikke noe bra argument for kameraet. Det finnes mange bra argumenter for det kameraet, men dette er ikke en av dem.
    Skjønner ikke hva du vil frem til her. Jeg har brukt aggregat på settet en gang, og kommer ikke til å gjøre det flere ganger. Batterier er en fin oppfinnelse. Men, forskjellige løsninger for forskjellige folk, kanskje aggregat er veldig praktisk for deg.

3. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enkelt, datamengde. Med mindre du kan jobbe med proxy-filer trenger du mye lagringskapasitet.

4. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Greit, men hva er det da? LOL

5. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Et svakt/ubetydelig/dårlig argument.

6. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg spurte deg nilsjnesse, hva er "bra argument" for kameraet.

7. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er ikke noe bra argument for det kamra. til den pris, er hvx200 et langt bedre valg, og canons hdv til ca 31000 er et bedre valkg

8. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg syns ikke det var det du spurte om, men.

XL-H1 er vel hakket skarpere, høyere oppløsning enn konkurrenter som HVX200; det er en fordel med utskiftbar optikk (selv om SLR-linser er lite nyttig); det er veldig fint og proft (enkelte vil ha skulderkamera). Eneste ulempen er vel egentlig, slik jeg ser det, at det er vanskelig å få et skikkelig format ut av det (altså noe bedre enn HDV).

9. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk OlaHaldor for at du la ut disse klippene. Jeg synes de ser ganske så bra ut. Jeg skal få testa ut både Canon og JVC'en, men nå i det siste har jeg selvfølgelig blitt mer og mer fristet til å kjøpe HVX 200. Det å kunne få ukomprimert HD er jo litt nice. I tillegg med recrock micro og 35 mm linser så kan man få helt fantastiske bilder.

Se her:
    http://www.redrockmicro.com/samples.html
    og forumet her:
    http://www.redrockmicro.com/forum/viewforum.php?f=38&;sid=3038da8b859bdaaf1e06843714d98e80

Tusen takk igjen Ola. H1 er definivt verdt å vurdere. Krispe og klare bilder. Hvordan blir det når du prøver å fargekorrigere? Får du masse korn da?

10. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan er det vanskelig for deg å få et sikkelig format ut av det? Hva er et sikkelig format egentlig?

11. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du kan få kjøpt body only XL-H1.

12. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Et _skikkelig_ format er vel noe som ikke komprimerer så hardt. DVC Pro, DVC ProHD, HDCAM, ukomprimert, etc..

GeEzah: Det var ingen problemer å fargekorrigere generelt i farger, men når jeg gainer bildet, kommer støyen/korningen bedre til syne. Men som nevnt tidligere - for amatørfilmskaperen kan det brukes som en effekt, som om det var skutt på ekte film, og gjør at det hele er lettere å kjøpe, som seer kanskje. Det er uansett best å gjøre litt prøve-filming før "the real deal" kanskje, så man får riktig eksponering right away. Du kan ikke satse på å gaine bildet i post, siden det mangler så utrolig mye informasjon om farger og eksponering.

13. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke komprimerer så hardt? I forhold til hva? HDV? Hva er hardt komprimering? Du tenker ikke på GOP og I-frame problematikken? Kanskje skulle man oppgi prislapp ved siden av formatet. F.eks DVCPRO-HD under 60k og over 300k. Det er vesentlig forskjell i bildekvalitet tross identisk betegnelse på formatet.

Hvis man påstår at f.eks et kamera for ca. 13k med HDMI ut (som er ukomprimert HD) er bedre enn et kamera for over 60k med HDV, er det riktig?

14. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvilket kamera(er) bruker nilsjnesse og Jestorius til vanlig?

15. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eier PD150, PDX-10, HVX200 (selges!!!!)... ingen XL-H1 eller andre Canon kamera (har ingen intensjon å eie heller), men bruker det som trengs, helst 2/3" kamera. Utleiefirmaene lever godt.

16. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jestorius: Har du noe vi kan se som du har tatt med 2/3" kamera?

17. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er du produsent og skulle du engasjere folk?

18. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har HVX200. Har også brukt SDX900 mye, men kun HVX i det siste. Fordi det er så mye bedre å jobbe med.

19. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her virker det som at du prøver veldig hardt å ikke forstå. Der er åpenbart at HDV er mye hardere komprimert enn de formatene OlaH nevner.

Nei, det jeg påstår er vel at HDV er et altfor amatørmessig format til at det bør brukes på et så bra kamera som XL-H1.

20. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg skjønner forskjellen mellom de forskjellige formatene veldig godt! Jeg bare hadde lyst å få et svar på hva folk generelt mener og hvorfor. Fordi for meg virker det slik at på alle de foraene slenger folk ut veldig bestemt dom om de forskjellige formatene uten å ha brukt den selv. Folk gjentar det de har hørt, lest eller ble sagt på et eller annet filmforum og gjentar så mange ganger at de begynner å tro på det selv uten å ha prøvd den selv.

Jeg var en stor HDV motstander i begynnelsen og er til og med idag, men var også DV motstander. Jeg skjønner godt formatets begrensninger med likt linje på alle de andre's begrensninger. Selv DVCPRO-HD har begrensninger, spesielt levert fra HVX... Det er ikke det som er viktig. Selv et Arriflex på millionklasse har begrensninger. Viktigst er at man lærer å kunne leve og jobbe med de begrensingene utstyret har.

En kollege av meg kommer om 2-3 uker tilbake fra oppdrag hvor han brukte et Sony Z1E. Filmet bare i HDV på billigst Sony premium tape. Over 100 timer's opptak uten 1 dropout. Forholdet var ekstremt. Både støv, varme, fuktighet alt ... Det jeg har sett foreløpig er bare bra.

De som har sett de test-filmene av "disjecta" fra www.xlcinema.com har sikkert revurdert påstanden at det er ikke mulig å fargekorrigere HDV, eller at formatet er ubrukelig el. amatør. Bare nydelig det jeg har sett.

Se her: http://www.lumieremedia.com/tomorrowistoday/tomorrow_trailer/ ... er det et ubrukelilg amatør format?

I det øyeblikket man benytter seg av HD-SDI, HDMI, eller Component-HD ut fra kamera da snakker vi ikke om HDV lenger. Man tapper signalen før mpeg-transportstream encoding, og da har du ukomprimert HD.

Del denne siden