[VIDEO] Tittelsekvens for "KLOAKKMANNEN"

En tråd i 'Introer og logoer' startet av OlaHaldor, 26 Mai 2006.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Evil_Ash spurte tidligere om noen ville lage en tittelsekvens. Skrek ut og sa jeg kunne gjøre det. Etter en intens - dog lærerik prosess - har jeg kommet frem til følgende klipp. Klippet er på ca. 13mb, i QuickTime H.264-codec, 480x270px. Musikken i klippet er ikke den endelige musikken. Den skal vel tilpasses og justeres nå i etterkant antar jeg.

Musikk: Dag Erik Nygaard
    Tegninger: Raymond Johansen
    Animasjon: Ola Haldor Voll
    Regi: Joakim Andersen

Noen nøkkelord før jeg gikk i gang var "Spiderman 2-introen" og "Marvel". Det kom godt med!

Om noen er interessert kan jeg sikkert legge ut screenshots av 3D-animasjonsgreier, hvordan ting er gjort i After Effects etc.. Bare spør, så svarer jeg fortløpende.

2. f|_iNc|-|

f|_iNc|-| Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg liker den.. får litt assossisasjoner til batman nr 2 (pingvinen) i stillsa og stemningen.. :)

Bra jobba.. :)

3. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ola Haldor:
    Du er så utrolig god at jeg fikk gåsehud, ikke kødd! :lol: :wink:. Måtte se den mange ganger!
    Hvordan gjorde du det når kamera for langs kloakken og når tittelen kom opp? (hele begynnelses sulamitten liksom)?

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Dette er fete greier! Liker slike introer. Men jeg hørte ikke noe musikk, må være noe rart med maskina mi.

Eneste jeg føler kræsjer litt er tegningene i seg selv, de føles for mye ut som storyboard. Altså føles det ut som testen på en slik intro i stedet for selve introen. Siden det er tegneserie, er det bra med svart og hvitt, men tror likevel sterke farger, om enn ikke bredt fargespekter, ville gjøre det bedre. For min del i alle fall.

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk skal du ha. :) Kan vel si jeg har nådd målet når du sier du måtte se den mange ganger.

Kamera i kloakken ja.. Bildene ble litt store, så linker bare til dem.

Wireframe, fra kameraperspektiv - første tekst
    Wireframe, fra kameraperspektiv - i slutten av kloakkrørsekvensen
    Fra kameraperspektiv - i slutten av kloakkrørsekvensen, uten motion blur
    Wireframe, perspektiv fra utsiden av kloakkrøret med kamera og lys i sving over en tekst

Det jeg gjorde var å bygge en helt enkel sylinder, strekke den - ca. 3km for å være korrekt, og lagde en tekstur for den med procedurals i LightWave. Det samme gjorde jeg med vannet. Lagde en boks med mange inndelinger av polygoner som skulle gi meg bølger i "vannet".
    Lyssettinga her er en pointlight som lyser like forann kamera så du ser antydninger til dybde innover i kloakkrøret, og kloakken i seg selv er synlig. I tillegg hadde jeg en spot på høyre side ovre kamera, som lyssatte de to tekstene som kom inn. Kameraet er en ren kjøring på Z-aksen med tilt opp etter omkring 290 frames eller så.

Tittelen "KLOAKKMANNEN" ble rendret separat i forveien med alphakanal, så jeg kunne kompe den inn senere. Har ikke den maskinen tilgjengelig, men om det er ønskelig kan jeg vise noen screenshots fra kompingen òg.

6. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

gratulerer med vel gjennomført prosjekt :) spesielt med tanke på superkort tidsfrist!

Lurer vel egentlig på det meste i videon her...:p
    Men kan vel først begynne med hvordan du har fått til den refleksjonen av teksten i vannet? :)

La også merke til en bitteliten ting...på endel av bildene er teksten i bevegelse samtidig som kameraet beveger seg, mens på endel bilder er teksten helt statisk? bevisst valg?

Ellers må jeg si at introen er feiende flott, med god musikk og hele pakka!

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Refleksjonen er bare en enkel justering i teksturen på kloakkvannet. Stilte dog inn på røret at det ikke skulle bli synlig i refleksjoner, så det er kun teksten som reflekteres.

De henger i løse luften disse bokstavene - de er altså ikke lagt inn på tegningene i photoshop. Dette fordi jeg ville ha mulighet til å endre "der og da" fremfor å måtte veksle mellom programmene og streve. Så når kamera beveger seg i Z-aksen, så gjør tekstene deg òg pga. perspektivendring.

Det er litt som å se skyer på avstand. Når du kjører fort og på en rett strekning (Dovre er jo et fint sted...) så får du BITTELITT følelse av perspektivendring. Same thing, tror jeg. :)

På noen var det forresten animert bittelitt, som feks en tegning der det er to tekster. Hunden har babyen i munnen og tusler innover i kloakksystemet.

8. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, meget ønskelig å se hvordan du gjorde kompingen også! :wink: :)

9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg er imponert. Trodde ikke at noen her kunne noe slik, hehe. Var det mange bilder du brukte, eller et hel svært bilde?

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hepp! Svarer i all enkelhet før jeg raser videre i helgen.

Dette er canvas, hvor jeg har skalert ned og plassert bildene i den sekvensen jeg ville se dem og hvor jeg ville kamera skulle bevege seg. Hadde jeg hatt bedre tid ville jeg gjort noen endringer dog.
    Tegninger av Raymond Johansen

Dette dokumentet ble lagret som en 24bits TGA så jeg skulle slippe å drasse rundt på en 400mb stor fil i After Effects. Alt for enkelhetsskyld såklart. Det er ca 12000x6000px - så kvalitetsmessig skal det være "sikkert" å zoome så voldsomt inn som jeg gjorde uten særlig kvalitetstap.

Kompingen av "Kloakkmannen" i kloakkrører
    Forklarende tekst under hvert bilde.

Bare forklare litt prosedyren først.. Jeg lagde først en komp som heter "bakgrunn" - der la jeg inn et lag med røyk og fargekorrigerte den, og la enda et lag med røyk og brukte "overlay" for å få frem enda flere kontraster. I tillegg roterte jeg duplikaten av røyken, samt at jeg gjorde det på alle luma-matter og nye lag med røyk for å få litt variasjon.

1 ny komp - "titteltekst"
    Råopptaket av røyken. Hentet fra bundlen av ting som følger med Apple Motion.

2
    Her er samme røyk lagt over hverandre to ganger. Den ene layeret som en luma-matte over det andre som er fargekorrigert.

3
    Enda et lag med røyk med en kopi over igjen, som kjøres som luma-matte.

4
    Rå-renderen fra LightWave uten fargekorrigering eller noe annet.

5
    Glow og Trapcode Shine legges til.

6
    Enda et lag røyk med luma-matte.

7
    En adjustmentlayer med Curves slenges på.

8
    Motion blur på teksten i form av Blur > Radial blur med Zoom-innstilling.

Slik endte det opp i denne kompen, før jeg drar denne kompen over i en ny, hvor jeg legger teksten sammen med kloakkrøret.

9 - ny komp! - "kloakkrør"
    En svart matte legges inn.

10
    Rå-renderen fra LightWave legges til.

11
    Adjustmentlayer med Misfire Vignette og Curves legges til.

Slik ser det ut i layer/tidslinjevinduet for samle-kompen.

Håper det ga et greit bilde på hva som er gjort. :)

11. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

GUD I LONDON!
    Så satans fett! Slike ting liker jeg!
    Genialt!

12. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

IKKE GLEM GUDEN I DRAMMEN! :)
    DRITBRA! Skål!

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk skal dere ha. Høres virkelig ut som jeg har lyktes med denne :) Da har jeg nådd målet mitt i allefall :)

14. Moen.jr

Moen.jr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, det skal jeg love deg! Denne har du fått til fint.

15. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Canvas er arbeidsområdet som er det du får når du skal legge tilbake til video.

After Effects kan importere alle kjente og brukte videofiler og bildefiler. Type AVI, QuickTime, TGA, TIFF, JPG, BMP, PSD, SGI, PNG, diverse RAW-formater, MPEG, MPEG2, MPEG4, MP3, og gudene vet hva mer..

16. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Flott gjort! Du har store kunnskaper innen animasjon, Ola. Det er synlig gjennom det lille introduksjonen åpner med.
    Hele greia var både stilig og gjennomført. Selv om akkurat en slik tegneserie-intro har blitt mer og mer ordinært og klisjéaktig i Hollywood, så er jeg glad for at dette ble gjort for det viser til mye talent på flere områder. Og da vil jeg fremheve tegneren Raymond Johansen, han tegner jo like bra som Frank Miller. Og musikken er også utrolig imponerende gjort av Dag Erik Nygaard.

Nå skal det også sies at hvis det er en ting denne introduksjonen gjør så er det å heve forventningene til filmen svært betydelig. Jeg håper filmen blir like god slik at det er synkronisert.

17. MovieMorten

MovieMorten Citizen

Jeg er stum og imponert... dette er typen sjanger nrosk film burde stse millionene sine på, spør du meg...

Si meg - er denne filmen tilgjengelig noe sted eller er det bare en intro?

18. MovieMorten

MovieMorten Citizen

Jeg er stum og imponert... dette er typen sjanger nrosk film burde stse millionene sine på, spør du meg...

Si meg - er denne filmen tilgjengelig noe sted eller er det bare en intro?

19. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Har ikke anelse - jeg lagde kun denne sekvensen i starten av filmen.

20. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Har ikke anelse - jeg lagde kun denne sekvensen i starten av filmen.

Del denne siden