Videokamera eller speilrefleks til filming

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Gøyåfilme, 14 Okt 2012.

1. Gøyåfilme

Gøyåfilme Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!

Jeg skal investere i nytt kamera nå. Trenger noe godt til å ta bilder med, vil eksperimentere litt ift bilder. I tillegge skal jeg ha noe godt å filme med. Har funnet ut at nå står det mellom Sony alfa 57 til begge formål eller å kjøpe et lite kompakt kamera + filmkamera.

Noen erfaringer/tips?? Er speilreflekskamera like godt å filme med som vanlig filmkamera. Klar over at man med speilrefleks av og til må tilføre lys.

2. dipol

dipol Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
  3. Taklampa

Taklampa Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg vil anbefale å kjøpe en speilrefleks for da får du bra kvalitet og du kan skifte objektiver. Eller kan du gjøre som jeg gjorde: å kjøpe et videokamera med bildesensor. Forrige påske kjøpte jeg en SONY NEX-VG20. Den er jeg veldig fornøyd med for da kan jeg både ta bra bilder og filme i full HD. Jeg kan egentlig ikke så skrekkelig mye om disse greiene, men jeg ville anbefalt speilrefleks eller et sånt kamera som jeg har.

4. Ingarrefilm

Ingarrefilm Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Videokamera eller speilrefleks til filming

Canon 550D speilreflekskamera anbefales på det sterkeste, det er svært billig til kvaliteten og den profesjonelle filmlooken du kan skape. Ikke kjøp vanlig filmkamera, det er speilreflekskamera som er det nye selv i profesjonell produksjon. Men husk også på å investere i et nytt objektiv, da får du se hva 550D, duger til :)

5. torarve

torarve Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ikke kjøp filmkamera, skriver Ingarrefilm, du kan ikke vite hva du snakker om, skal du lage film så er det ikke noe speilrefleks som matcher et godt videokaera. Snakk med folka på Video4 og hør med dem hva de sier om dette. De sier ikke det for å få solgt et dyrt videokamera, de sier det for at de mener det.
    Men det spørs hva slags produksjon du skal lage. Jeg vet at folk refererer til at mange kjente produksjoner er laget med speilrefleks, ja og det er super kvalitet, men leit fram og se på riggene dems og alt tilleggsutstyret de har, og det koster og for den prisen får du mye bra videokamera, og en ting til er jo at de har mye avansert redigeringsutstyr. Selv har jeg hatt både 5D mkII og 7d og kvaliteten på opptakene er bra de, men kjøpte meg et sony A65 og det er et fantastisk kamera å filme med, har også en Nex fs 100 som lett danker ut speilrefleks.
    Jeg skal ikke komme å si at en ikke skal kjøpe en speilrefleks, men at det er bare det som gjelder er bullshit.....

6. Huxy

Huxy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Kaaaaaan jo bare hive deg rundt og kjøpe en Alexa... høhø

Men er enig med Tor Arve. Selv om det er mange produksjoner som bruker speilrefleks, kan ikke et fotoapparat måle seg med et dedikert kamera for bevegelige bilder. Speilrefleks sliter også noe grasalt av rolling shutter. Om du først skal bruke la oss si, ti tusen spenn er det likså greit å kjøpe noe dedikert.

7. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Det er selvfølgelig både fordeler og bakdeler med å bruke et speilreflekskamera, MEN når det gjelder f.eks. Panasonic GH2, så er ikke det et speilreflekskamera, men det er et speilløst kamera, et såkalt "micro-four-thirds" kamera. I forhold til speilreflekskameraer så har GH2 mye mindre problemer med moiré og rolling shutter, det var en av grunnene til at jeg kjøpte nettopp dette kameraet. Videre kan man benytte så og si ALT av linser på det, inkludert gamle linser fra "analog-tiden". Med adaptere kan også kostbare Nikon og Cannon-linser monteres (for den som har råd til det).

En annen stor fordel med et så lite kamera som GH2 er at det er veldig lite og lett, og meget enkelt og behagelig å ta med seg hvis man skal langt til skogs eller ut på tur. Å drasse rundt på et digert videokamera da, er rett og slett et helvete. Man MÅ heller ikke ha tonnevis av ekstrautstyr til GH2. Det holder lenge med et vanlig stativ, batterigrep, noen linser og filtre og evt. en ekstern mikrofon. Samlet veier dette langt mindre enn et standard videokamera med tilsvarende bildekvalitet og det er langt mer behagelig å dra på langtur med.

Bakdelen er ved større produksjoner, der man vil kjøre "full pakke", med rigg, ekstern lyd, mattebox, monitorløsninger osv. Da blir det mye skruing og "knoting" for å få alt på plass, og det tar TID. Et dedikert videokamera vil jo ha mesteparten av dette "om bord" i utgangspunktet, og man trenger ikke så mye ekstrautstyr. Mye av ekstrautstyret til DSLR og micro-four-thirds kameraer koster jo skjorta, men er man taktiker og ikke kjøper de dyreste løsningene, så slipper man bra unna allikevel. Selv kjøpte jeg full skulderrigg, med mattebox, slider, lampe, bil-stativ osv. fra ProAim i India og alt sammen endte på knappe 12 000,- kroner. Da har jeg MANGE fleksible muligheter og kan også velge halvveis eller full rigging av kameraet. Iblant trenger man alt, men ofte holder det bare med litt.

Når man kan koble til linser som Noktor 12 mm, f1,6 - med en enorm "cinematisk" feeling, så ser man fort hvorfor det ender med GH2 (for mitt vedkommende). Tilsvarende kvalitet med vanlig videokamera vil fort rundt 100 000,- kroner, og da er det ikke verdt det. Mitt kameraoppsett, med linse, kamera, batterigrep, batterier koster knappe 15 000,- pluss rigg/utstyr for ca. 12 000,-, så for under 30 000,- kroner har jeg tilnærmet "full pakke" av det som trengs. I tillegg har jeg muligheten for å "krydre" opptakene med ytterligere linser, både vidvinkel, tele, makro osv. - og linseprisene på de fleste GH2-linsene er relativt lave sammenlignet med andre kostbare DSLR-kameraer, så samlet sett kommer jeg relativt rimelig ut, får KNALL kvalitet, og masse fleksibilitet i forhold til hva jeg skal filme, og hvor mye utstyr jeg vil drasse med meg.

Neste kamera blir nok heller ikke noe vanlig videokamera, men derimot Panasonic GH3, som er på trappene nå, og forhåpentligvis snart er i butikkene... :)

8. Huxy

Huxy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Min erfaring er at GH2 har mye rolling shutter. Moire skal jeg ikke si noe på.
    GH2 er jo et feiende flott kamera. Kan lett anbefale den selv ja, men den rolling shutteren er et stort problem.

Kan vel legge ved et bilde fra forrige ukes shoot med GH2. Her brukte vi noen sytti/åttitalls Canon SLR linser og utelukkende custom lyssetting:

Det er jo flott bildekvalitet. Men det kan du jo forsåvidt få fra hvilket som helst kamera. Spørsmålet er vel heller hvor mye du vil jobbe for å få den bildekvaliteten. Og hvor mye du vil begrense deg (f.eks. rolling shutter).

9. lordkevin

lordkevin Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk for fint innlegg kjære ...

Del denne siden