Videoredigeringsprogram til mac - Problemer med kvalitet

En tråd i 'Programvare' startet av Haastein, 16 Des 2012.

1. Haastein

Haastein Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Tidligere så brukte jeg PC til å redigere film fra mitt Canon 550D kamera. Når jeg nå bruker mac i form av Imovie og Final Cut, så oppnår jeg ikke samme skarphet i bildene. Sluttresultatet er rett og slett dårligere, da de er mer kornete og grovere pikselering (jepp, velger full hd 1080) . Virker som om det er noe skjer i komprimeringen på et eller annet tidspunkt. I denne anledning så har jeg følgende spørsmål som jeg håper noe kan hjelpe meg å besvare:

1. Filmer fra Canon 550D, bør jeg konvertere disse før jeg laster de inn i Final cut/Imovie?

2. Er det mulig å laste inn filmene med høyere bitrate i Final cut/imovie? Hvis ja, tips til hvordan man går frem?

3. Er det gode alternativ til Finalcut / Imovie til mac?

Jeg har ingen voldsomme planer om profesjonell redigering, men håper i det minste på skarpe bilder som et sluttresultat.

Innspill mottas med takk :)

A.

Sist redigert: 16 Des 2012
  2. UlleW

UlleW Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: Videoredigeringsprogram til mac - Problemer med kvalitet

1. I min erfaring og i teorien så bør man ikke konvertere filene for mye. Når du bearbeider orginal filen i forskjellige format flere ganger, så et eller annet sted på veien så vil filen blir mindre skarp. På kameraet ditt, så kan du lage ditt eget visuelle format med en rekke innstillinger. Finn din favoritt her, test se om orginal filmen er skarp eller ikke. Er en rekke tutorials på youtube.

2. Filen du laster inn til redigerings programmet har en egendefinert eller gennerelle egenskaper. Når du legger den inn i redigeringsprogrammet vil de fleste program automatisk skrive settings slik at de matcher filen. Ofte velger de slik at det blir store filer så de ikke skal skade filen på noen måte. Jeg velger her settingen H.264, du finner den på project settings. Her er det også en rekke mengder av tutorials på youtube.

3. Imovie er et redigerings program som ikke går innenfor konseptet kreativitet, etter min mening. Dropp Imovie sier nå jeg. Final cut har hatt sine episke dager, men etter det jeg har hørt har den nyeste versjonen har det sunket på rangstigen. Både Imovie og Final Cut, gått over til og bli litt for simple, Final Cut er ditt beste valg her. Adobe Premiere Pro finner jeg svært enkelt og bruke, mange lekre funksjoner slik at du bruke din fantasi. I tillegg kan du koble Premiere opp mot andre Adobe program som feks After Effects som er gullnøkkelen til kreativitet der du kan gjøre hva pokker du vil med klippet ditt.

Klare bilde har jeg erfaring med går mye på settingene du bruker fra kamera, linsa de, og effekter du legger på klippet. Lys spiller en stor rolle. Det er ikke bare og skru opp ISOen uten at du får konsekvenser.

Håper det var noe til hjelp.
    Mvh Ulrik

Del denne siden