Videreutvikling av manus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av DT, 3 Aug 2007.

1. DT

DT Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei, jeg trenger hjelp til et manus, sitter litt fast, men har funnet på noe.

Her er det jeg har kommet frem til nå...

En dude som heter David går langs gaten, han går inn på butikken og kjøper seg en snusboks. (bilstøy)
    han går videre langs fortauet og så inn en bakgate. Der sitter det en fyr og røyker på trappen. Fyren på trappen kaster bort sneipen og vinker han inn (bakgrunstøy : Foreldrene som kjefter), de går inn ilag og David følger etter fyren ned en trapp til kjelleren, når de kommer ned står det en anna fyr der som pusser våpen og steller med stæsj, kjelleren er nokså råtten og det er ganske mørkt der....det er alt jeg har funnet på =/

(alle de dudsan var på lag)

Men de skal iallefall rane en noe, en butikk eller en gjeng (tror gjeng ville vert best for vi er veldig nybegynnere, og da slepper vi og låne noe butikk eller bank)

Vær så snill og svar trenger hjelp.

2. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er vel videreutvikling av story du vil ha hjelp til, og ikke noe direkte med manus. Foreslår du endre topicen så det blir mindre forvirrende. Jeg gikk ikke inn på tråden din da jeg trodde du trengte hjelp til oppsett av manusform, noe som allerede er besvart sikkert flere ganger i forumet, men i kjedsomhetens time tenkte jeg at jeg skulle søke opp disse for deg. Anywho, det var tydeligvis ikke det du var på jakt etter.

Jeg stiller alltid meg selv spørsmålet, "Hva er det jeg vil?". Så, hva er det du vil? Hva vil du lage? Hva vil du få frem? Hva er det du vil feste på film? Eller er det bare et forsøk på å få gjennomført en film, slik at du kommer igang? Forresten, har snusboksen noe å si videre i filmen? Hva er alderen på denne gjengen? For hvis dere er en gjeng 12-åringer som skal lage gjengfilm vil jeg sterkt anbefale dere å lage noe annet. Smågutter som løper rundt med våpen og truer andre smågutter passer best hvis det er barn fra Midt-Østen eller Afrika. Norske barn er enda ikke fullt så ekstreme av seg.

En butikk er ikke fullt så vanskelig å få lånt litt lengre ute i bygdene, men midt i en norsk storby vil det nok være heller problematisk. Du kan feks kjøre videre på at de tar gisler i butikken fordi politiet dukker relativt kjapt opp, eller tilfeldigvis er i nærheten og ser hva som skjer. "Dudsane" stikker på bakrommet og finner ut at hovedinngangen er den eneste veien ut. Hvis du kun fokuserer det på det som skjer inne i butikken, trenger du faktisk ikke annet en lyden av politisirener og sånne ting som politiet vil si over megafon. På bakrommet kan gjengen gradvis bryte ned over hva de holder på med, en kan forelske seg i fjortissjenta bak disken, og lederen går amok og begynner å banke opp/drepe sine gjengmedlemmer. Kunder som også blir gisler er bra, slik at du kan drepe en som tror han skal være helten og redde dagen.

Hvis du informerer litt om begresningene dere har vil det bli lettere å komme med ideer til videreutvikling av handlingen.

3. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Du er flink til å tenke levende; bruk det videre: Slik som foreldre som kjefter i forbifarten. Du kan jo bruke dette til å lage karakterer også, hvis en politibil kjører fort forbi bakgata med sirenene på, kan den skvetne av dem; han som kommer til å knekke først sammen ved ranet, rykke til av sirenen, mens en annen kan bare se skrått bort på han som skvetter og sende altsigende blikk tilbake på tredjemann, hvorpå tredjemann blir litt bekymret over at de skal ha med seg denne mannen. Dette er standard måte å gi publikum innpass hos karakterene på, men dette gjør også at publikum allerede vet hva som kommer til å skje, så derfor kan man prøve seg på å snu på flisa når det kommer til stykket. Med det mener jeg at det kan være den skvetne fyren som viser seg å fungere i en stresset person og den kule andremann som fryser og blir apatisk.

Jeg liker introen din, hvis man kaller det for det. At man følger en person og møter opp med fler mens scenarioet blir mer og mer slum og ender i en klam kjeller. Dette er da gjerne et illegalt sted og dudsane må gå gjennom den obligatoriske strippeklubben for å komme til sjefens kontor. Mulig dette er vrient i din situasjon - men den vet jeg da ikke noe om. Har gutta mulighet til å leie en stygg kjeller og i tillegg får tak i, og kan å pusse våpen, så har de muligheten til å drive strippeklubb også. Men som nevnt en million ganger før på dette forumet: Lag filmen til din alder! Men hvis man parodierer noe, så er det ikke nødvendigvis at man må det. Til dømes; Olsenbanden Jr. I så måte kan jo jentene i strippeklubben også være på Dudsanes alder, hva enn dette måtte være. Og så lenge de beholder truse og bh, så er det ikke ulovlig heller. Og hvis du setter aldersgrense oppover på 16 år, så er det jo ikke ulovlig i det hele tatt, det er jo de som er for gamle som ikke har lov til å se nakne jenter under 16. To mindreårige blir ikke straffet for gjensidig sex.

4. DT

DT Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Okeey, takk for svar

Det er litt med og komme seg igang men det har også med at storyen skal høres bra ut, jeg vil at det skal høres ut som en vennegjeng som ikke er helt bra, de kan være narkomane som akutt trenger penger ellers blir de banket opp eller drept...snusboksen var egentlig bare noe jeg kom på i farta for og vise at det var normalt for han og kjøpe ting som han ikke var nok gammel til også for og få filmen til og være litt normal og ikke bare action, alderen på vennegjengen er 14 / 16 år...men du har rett med at det ikke passer av norske barn, når jeg tengte meg om så kunne det jo vert for at de trengte penger som de er skyldige. ( men da blir bildet satt at de er litt pinglete =/ vet ikke hva jeg skal gjøre) :x

Vi kunne jo laget noe annet...

Jo du har rett det kan jeg gjøre! jeg kan snu hele storyen om til at de er litt pinglete av seg, men på utsiden tøff...men da må jeg lage "introen" på nytt.

det kunne også vert rått, litt mafia stil. Men problemet er og få jenter med på det...

Men si hva dere synes :wink: ...kansje jeg bare må finne på noe nytt og lage noe i min alder...

Del denne siden