Vignett - erfaringer?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av damageX2, 13 Mai 2007.

1. damageX2

damageX2 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei, jeg er i gang med å lage en vignett som et skoleprosjekt.
    Og det jeg lurte på var om noen av dere har noe erfaringer dere kunne dele? Jeg har allerede tegnet storyboard og greier, men jeg føler at det er noe som mangler.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har gjort noen vignetter i skolesammenheng tidligere. Hva er det du lurer på om mangler osv? Kommer du med konkrete spørsmål, blir det lettere å svare :)

3. damageX2

damageX2 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    jeg bare tenkte litt generelt, dette kommer til å være en videovignett uten animering. burde jeg derfor ha mange kontraster og forandre mye på fargene. burde jeg klippe veldig ofte?

sånn jeg hadde tenkt det vil vignetten ofte skifte mellom fastfarward og slowmo og normal hastighet, det er ok right?
    vignetten skal introdusere 4 programledere

ok fort og greit scene inndeling:
    1. mann leser en avis forfra (1sec)
    2. en hund som logrer og er energisk (2sec)
    3. mann som leser avis bakfra, han blar om en side, en bilde rute er blå (skal keys ut å legge video av ene programlederen. (4-5sec)
    4. fastfarward i oslo sine gater (2sec)
    5. en vegg med tagging på, en tagga person begynner å bevege på seg (er en av programlederne) (3sec)
    6. litt mer vandrig i oslosgater (1-2sec)
    7. to reportere en med mic og en med skulderkamera, stormer mot en av programlederne (4sec)
    8.hunden som gjør noe sprøtt, løper etter halen sin eller noe (1-2sec)
    9. en siste programlederen som trikser med en fotball og skyter den mot kamera, skjermen knuser (after effects) og tittelen kommer opp. (4sec)

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Høres ut som at du har en god plan og vet hva du vil ha! Det er et veldig godt utgangspunkt. Ser ut som at du skal ha en del raske klipp her ja - så da er jeg spent på hvordan de klippene som varer i fire lange sekunder kommer til å ta seg ut. Magefølelsen min sier at det kommer til å virke som en evighet, men på den annen side tørr jeg ikke helt uttale meg om det før jeg ser det i praksis.

Når det gjelder farger, fargebruk osv, er det jo kult om den går noe i samme stil som det scenografien er i studio. Bruke en veldig tydelig stil, som kanskje virker frisk og ny.

5. damageX2

damageX2 Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    mange takk. det er noe å tenke på de klippene som varer rund 4 sec. jeg burde ta flere utsnitt..

takk igjen.

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare gjør opptakene du skal ha, og gjerne litt mer enn du tenker å bruke - så står du mye mer fritt til å gjøre flere versjoner og se hva som funker best :)

7. torfje

torfje Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Hotel Cæsar

Noen som vet hvordan du lager slik vignett de har i Hotel Cæsar?

8. -Even

-Even Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her er det nok greenscreen på gang... de filmer hvert par eller person foran en greenscreen og keyer ut bakrunnsfargen (grønn tror jeg de bruker der) og setter det sammen. Det var kort fortalt ;P tenker du mer utfyllende?
    jeg hvet ikke hvordan de får alle til å gå bortover, men vil anta at de bare "pan"er klippene de har satt ved siden av hverandre... er garantert noen som kan bedre på dette enn meg her ;)

Del denne siden