Vignett - "Gullstrupen"

En tråd i 'Introer og logoer' startet av OlaHaldor, 14 Mar 2006.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Produktive som vi er - har vi nok en gang slått på stortromma og gått inn for å lage et TV-show utenfor skolesammenheng - alt på frivillig basis, for å lære og ha det gøy.

Visjon Norge har gått i anskaffelse av en ny digital 16:9-buss med tilbehør, og vi har gleden av å få låne denne i starten av mai til vårt intern-TV-show "Gullstrupen".

Dette er et show hvor deltakere, enkeltvis eller i grupper, deltar i kampen om å vinne en heftig premie, heder og ære.
    Produksjonen blir live-on-tape, og sannsynligvis med kran.

Dette er vignetten - lagd på ca. en uke etter en kort briefing av produsent Vegar Mikalsen. Finpussing osv. får jeg god tid til fremover til mai.

Råklipp - Ferdig vignett

2. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Etter som jeg forsto, hørtes det der greit ut. Men kan jeg skjønnte ikke helt hva programmet skulle gå ut på :? Mulig det bare er jeg som er dum, men kan du kanskje sammenligne det med et lignende program? (hvis det finns...)

3. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Du kan sammenligne det med Idol - men vi ønsker ikke å benytte lyder, musikk eller ha et dommerpanel osv. som i Idol - dette er noe eget. :)

4. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Hvis dette skal være noe helt egent og originalt må du nesten lage en ny vignett

"Gullstrupen" i løkkeskrift, mye blått, personer som står og synger i en mikrofon og trapcode shine. Det skal godt gjøres å etterligne idol bedre for å si det slik.

Men eller var den okay I guess

5. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Ok! Det var noe sånt jeg gjettet. :wink:

6. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Jeg er enig med Geezah, det virker som om det er rimelig likt Idol.
    Det så ikke spesielt nytt ut. Men hva går det faktisk ut på da?
    Det ser ut som en sangkonkurranse, men du sier det skal være uten musikk og dommerpanel?

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Det er et prosjekt som går på frivillig basis, har ingen annen tilknytning til skolen enn at det skal sendes på skolens interne sendenett til storskjerm, og at det er elever fra TV-klassen som står for produksjonen.

Jepp - sangkonkurranse hvor elever fra skolen skal kjempe om en premie, sannsynligvis vil det bli en reise for to til England, Danmark, e.l. og om vi får en fin deal, mulighet til å spille inn demotape hos en producer.

Nei, vi skal ikke ha dommerpanel som uttaler seg om "blablabla, jeg tror at du går videre i kveld, blabla men du sang sånn og sånn".. Poenget er å synge, gjøre litt show ut av det, og produksjonsmessig blir det likt Idol med 5-6 kamera, en kran og vi jobber med å få tak i steadycam.

Forklarte meg dårlig ser jeg. Vi skal ikke bruke musikk og lydelementer fra showet Idol - vi er ingen Idol-replika!

Nå er Idol-vignetten veldig mer "bling bling" og "glam" enn denne. Blått er jo en allrounder - det er den fargen, sammen med en gyllen gul mener jeg, som representerer musikk best. Jeg tenkte å bruke 3D-strokes, men gikk helt bort fra det, da det ville gjort vignetten enda mer Idol-lookalike. Har dere forslag på hva som kunne gjort vignetten mindre "Idol" uten å bruke folk som synger, mikrofon og sånt? :)

8. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

En annen font på "gullstrupen". Folk som synger uten mikrofon?

Det går faktisk an å bruke en annen bakgrunn enn blått. Bruk svart hvitt bakrunn av ett bybilde, hva som helst, så lenge det ikke er en helt blå bakgrunn. Blått med gyllen gul som representerer musikk best?? Jaja, hvis du sier så :p Visste ikke at musikk hadde en fast farge.

9. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vignett - "Gullstrupen"

Et lite spørsmål bare, er etterarbeidet gjort kun i Motion(AE)? Driver og prøver å lære meg det litt grundig, og lurte på den 3d-lignende effekten på skriften som dukker opp rundt 00:18. Er det gjort i eget 3d-program eller animeres bare størrelse, rotasjon og sånt?

Og hva ligger egentlig bak den teknikken med det lyset "bak" videoklippene?

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Hepps. Flott med litt tekniske spørsmål, og gøy å få anledning til å vise hva man har gjort.

All keying er gjort i Motion, da jeg syns After Effects har en betraktelig dårligere keyer. I tillegg er Motions respons mye mer brukervennlig - dønn klin realtime med andre ord - og øker workflow ti hakk.

Teksten på slutten er gjort i After Effects ja. Med kamera og lys satt opp i After Effects..

Gjorde en liten breakdown for deg for å vise hva jeg har gjort.
    Trykk på lenkenene for å se bildene, da de er litt store til å slenge ut direkte i tråden.

Keying i Motion.
    Keying gjort med Primatte RT.
    Elementene sett i perspektiv. Bakfra mot forrerst;

- Bakgrunnen er en blå solid med en svart solid over seg, og to masker som beveger seg over tid som skjuler den svarte soliden.
    - Notene er gjort i LightWave 3D og rendret som en TGA32-bit sekvens med alphakanal
    - Standard tekst i After Effects med blur og glow.
    - Objektet med Trapcode Shine og hue/saturation
    - Objektet med hue/saturation, brightness/contrast og vanlig glow

På noen shots har jeg måttet lage en matte for å keye ut personen dersom lyset var noe svakere og gjorde grønnskjermen dårligere å keye bort, ved å bruke Contrast og Saturation i Motion, og lage en alphamatte, eksportere til quicktime med svart/hvit informasjon, for så å importere og legge klippet som alpha-stencil.

Har også gjort rotoscoping på noen av klippene, dog veldig grovt og skal utbedres til showet går i gang.

Praktisk talt til det spørsmålet du kom med. Alt dette kan gjøres i Motion, men da jeg finner After Effects litt mer ryddig å jobbe i med større ting gjorde jeg det slik. Import av greenscreen-klipp til Motion. Keying foregikk her og ble eksportert som TGA-sekvenser til After Effects hvor det ble kompet inn sammen med de andre elementene.

Den teksten på slutten kan du fint gjøre i Motion med Distortion > Basic 3D.

Den greia med glød bak kan du også gjøre i Motion ved å bruke Glow > Light Rays.

Var dette et greit svar, eller er det noe annet du vil ha svar på?

11. knutegutt

knutegutt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

jeg syntes fargene blei litt "ekle" til tider og vignetten var kanskje litt lang?

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Kan du utdybe "ekle" ? Og eventuelt hvor er det dette gjelder? Jeg har helt frem til den siste tiden før rigg og prøver på å forbedre. :)

13. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vignett - "Gullstrupen"

oi oi oi! takker som bare det for kjempegod respons!!! premie til OlaHaldor :D

Skal gjøre litt mer eksperimentering og legge ut en liten intro til fiktiv film senere :)

14. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Grei vignett i grunn.. Men jeg fikk heller ikke med meg hva poenget er. Det er kanskje noe en vignett bør inneholde? Ikke vet jeg, jeg spør dere :lol:

Men kjempe bra jobba 8)

15. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Tror det er lettere å skjønne det når man er i den settingen, og er i studio hvor alt foregår, og har hørt litt blest om det - som da alle her på skolen har fått med seg.

Tror ikke det er mange som skjønner hva vignetten til "Idol" er for noe, før man ser navnet "Idol" og at alle snakker om det. Å ha et varemerker er veldig kjekt sånn sett.

Rotoscoping blir gjort så det suser nå frem til mai!
    8)

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    OPPDATERING!!!

OPPDATERING!

Ble like etter påske bedt om å lage vignetten på nytt, finne ny musikk osv.. I går satt jeg med produsenten og miksa den nye musikken som er generert i SmartSound, og han la voice til det som skal komme på showet.

Med den nye musikken blir alt helt dønn annerledes, og stemninga går i taket fra første stund.

Her er en WIP av vignetten så langt, etter jeg starta å klippe om i går kveld.
    Vreng opp lyden og enjoy :twisted:

17. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Siden det er en WIP antar jeg at du skal gjøre noe med problemene etter keying (veldig merkbart på klipp nr. 2) med de hakkete kantene på personene...?

Og så skjønner jeg ikke helt fellesnevneren her... Det er forskjellige bakgrunner med relativt stor forskjell i farger og tema. Forskjellige gullstrupe "logoer" så jeg synes fremdeles det er ganske forvirrende...e

18. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

De notene skal gjøres om på, da de er fra den gamle, men jeg skal bytte ut og endre så de får et blått/gull/orange- fargetema slik produsenten ønsker det. Det skal bli noe mer rocka og funky som de "dirty" klippene med ting som foregår i bakgrunnen på en papir-tekstur. Er veldig omfattende da det er sykt mye som skal gjøres for at ting ser bra ut, selv om det er helt korte klipp på alt fra 6 til 20 frames.

Kan skyte inn at der kamera går gjennom teksten på slutten, skal man ende opp med kranbilde fra studio.

19. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Syntes det så mye bedre ut nå, OlaHaldor! :wink: Det gjorde seg med den musikken. Men jeg skjønnte ikke helt hva du hadde tenkt med de siste sekundene, den var jo bare helt svarte og så var det stemme og musikk oppå :? Er det der du skal ha et overblikksbilde av studio (eller noe lignende)?

20. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vignett - "Gullstrupen"

Vignetten varer frem til voicen starter. Når voicen starter er resten fra studio, med oversiktsbilder, kranbilde osv.. "blablabla og OLE HOKSNES!" Så tar musikken seg opp, og programlederene kommer ut på scenen, tar over showet og artister etc. blir introdusert med VBer, intrvju i greenroom osv..

Del denne siden