viktige filmer for oss med små budsjetter.

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av stelvis, 7 Nov 2004.

1. stelvis

stelvis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For oss filmskapere som vil røre hjerter med minimalt budsjett kommer her tre uhyre viktige filmer hvor gode historier er satt i fokus. Alle har rørt mitt hjerte, og alle har hatt et lite budsjett. Jeg har sikkert glemt noen viktige filmer, men da er det bare og forlenge listen! :)

Children of the Marshlands: Regi og manus: ukjent
    Fransk drama med bl.a den gamle fotballspilleren Eric Cantona. En fransk soldat er på vei rundt i frankrike etter første verdenskrig og kommer til en liten by i frankrike ved Loir. Her slår han seg ned for natten, men blir værende mye lenger etter å ha møtt menneskene som holder til der. Dette er en film utelukkende om vennskap og det å nyte livet på det man har og er forøvrig min absolutte favorittfilm.
    Smoke: Regi: Wayne Wang, Manus: Paul Auster
    Amerikansk drama som til tross for sitt beskjedne budskjett er stjernespekket (selv om dette er uvesentlig). Denne filmen har et utrolig bra manus, og er så spesiell at den må sees for å få tak på handlingen.
    Blue in the face: Regi og manus: Wayne Wang og Paul Auster
    Er oppfølgeren til Smoke og er enda mer filosofisk tung en forgjengeren, også en film som må sees for å få tak på handlingen.

Sånn, det var de.. Mulig noen er uenig med meg etter å ha sett dem, men dette er nå min mening.

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg regner med at alle filmene dine har et manus med ganske mye replikker, noe som egentlig kjennetegner filmer med godt manus (Pulp Fiction, One Flew Over a Cuckoos Nest, Chinatown). Så selv om filmer med bra manus kan være billige og produsere, så gjør ikke det resten av prosessen enkel for oss amatører. For gode filmer trenger også godt skuespill i tillegg til flere ting!

Men at historien er viktig er det ingen tvil om.

Et eksempel som kanskje passer veldig bra til din "tanke" bak posten er kanskje Stalker som er laget av den kjente russiske filmmakeren Tarkovsky. Meget godt manus (basert på en prisvinnende sci-fi bok) og veldig lite replikker! Også ganske enkle sett! (stort sett)

3. clarion

clarion Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei,

Jeg vil vel også legge til Terminator 1 som kostet omentrent det campingvogna til Arnold kostet i Terminator2, Star Wars (den første)

MVH
    Tor-Bjarne

4. stelvis

stelvis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke bare har de mye replikker/dialog, men dialogen er også veldig troverdig. Jeg personlig mener denne troverdigheten er mer små detaljer og bra utforming, enn skuespillerpresentasjoner. Og at skuespillerne derfor ikke behøver å være så utrolig flinke for å få til dette.

Jeg mener for all del ikke at prosessen blir enklere ved å ha et godt manus. Det jeg mener er at det viktigste ved en god film (kanskje tilogmed uavhengig av budsjett) er et godt manus. Og at dette er veldig gode manus som krever lite av kulisser og andre ting som kan koste penger. Og derfor bør bli sett av amatørfilmskapere som vil oppnå dette. Det er heller ment som en ressurs til inspirasjon enn å vise hva slags yndlingsfilmer jeg har. ;)

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    At dere kunne glemme... En god regissør!

Det er jo kjempeviktig, for en dårlig regissør vil bare ødelegge manuset, glemmer budskap og poeng og ansetter dårlige skuespillere som koster mer enn filmen.

6. stelvis

stelvis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjempepoeng!

7. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    De sier at ingen film blir bedre enn manuset. Litt usikker på akkurat det, men har du et dårlig manus så kan du ikke regne med ar regissøren skal klare å lage så mye bra ut av det heller. Men det er også forskjell på dårlige manus og "tynne" manus. Veldig mange action-regissører arbeider med enkle "tynne" manus, med flate karaketerer, simple plot osv, men regien og stilen gjør det til FETE filmer. John Woo, Robert Rodriguez, Walter Hill er noen av de jeg kommer på i farta.

8. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Var det noen som sa at The Terminator kostet det samme som Arnolds campingvogn i toeren, Jeg regner med dette var en kunstnerisk overdrivelse, men den kostet over 6 mill dollar, så den kan vel ikke helt regnes som en amatørfilm. Selv om den er en B-film i Hollywoodsammenheng.

Skal du se en film hvor mye er gjort for lite, så bit deg merke i El Mariachi, filmen som gjorde at Rodriguez kjent. Den kostet noe sånt som 7000 dollar, noe som virker sinnsvakt når du ser filmen.

En annen film som bryter grenser når det kommer til effektiv bruk av penger ved hjelp av geniale hjerner er Mad Max (1) som kostet rundt 400 000 Australske dollar.

9. LRSN

LRSN Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heisann...

Hei, er ny her.

El Mariachi - Robert Rodrigues
    Morsom film, første av de tre filmene om "el mariachi" spilt av banderas senere i Desperado og Once upon a time in mexico.
    Den er meget billig produsert og hvis du kjøper dvd'n er det en guide til å produsere lavbudsjetts filmer osv. Litt om billig lys setting, rekvisita osv.
    I filmen hadde de faktisk en ekte uzi, og resten var vannpistoler. De byttet bare om til den ekte uzien i nærbilde scener, mens lange shots ble det skutt med vannpistoler.

:p

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    At jeg ikke tenkte på El Mariachi.

DUST!

11. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du er veldig rappkjefta. :lol:

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg bare synes hermegjess er plagsomme.

13. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Benytte muligheten til å dytte inn at han også brukte plastvåpen i deler av Once Upon a Time in Mexico.

14. Kyrre

Kyrre Citizen

Nei, nå må virkelig skjerpe deg Kenny Wang! Du kommer konstant med idiotiske og UNØDVENDIGE kommentarer!

Del denne siden