Viktigheten av tilpasset filmmusikk

En tråd i 'Musikk' startet av TLM, 13 Apr 2013.

1. TLM

TLM Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei,

Jeg vil bare belyse et viktig aspekt når det gjelder filmproduksjon. Dessverre er det slik at mange undervurderer hvor viktig tilpasset musikk er for å få et optimalt filmprodukt (film, reklame, TV-serie, etc.). Musikk har én rolle i filmer: å underbygge stemninger og følelser. Mange velger å benytte seg av gratis, generisk musikk. Ulempen med dette er at musikken ikke er tilpasset de følelsene og stemningene som skal formidles til seerne. Med andre ord, musikken spiller ikke "i takt" med bildene. Resultatet av dette er at budskapet i de forskjellige scenene blir forvrengt og ikke så tydelig som det kunne ha vært. Hvis man analyserer filmer med større budsjetter kan man virkelig få en forståelse av hvor viktig tilpasset musikk er. Noen mener at opptil 50% av en film faktisk er musikken, da viktigheten av denne er så høy.

Som komponist av filmmusikk ser jeg hvor ofte feil musikk blir brukt. Det finnes mange komponister som tilbyr kvalitet til en fornuftig pris. Jeg vil anbefale å tenke nøye gjennon dette for din neste film, og se om du kan finne noen som kan lage tilpasset musikk. Selv er jeg en komponist (symfonisk musikk) med lang erfaring. Hvis du er interessert så kan du sende meg en privat melding så kan man ta en videre diskusjon.

Lykke til!

2. vhavn

vhavn Citizen

Sv: Viktigheten av tilpasset filmmusikk

Gjør du det gratis, eller gjør du det bare mot betaling?

3. TLM

TLM Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Viktigheten av tilpasset filmmusikk

Hei vhavn,

Jeg tar betalt ja. Det å produsere 'scores' tar veldig mye tid. Men det er som med alt annet, skal man ha kvalitet så koster det. Jeg er uansett åpen for å diskutere pris.

Ha en fin dag!

Del denne siden