Vil bli filmregissør, hvilke veier burde jeg ta?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Jokiz, 15 Jun 2008.

1. Jokiz

Jokiz Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg er nå ferdig med ungdomskole og skal begynne på Norges Toppidretts Gymnas de neste tre årene. Når jeg går ut derifra har jeg lyst til å satse på film. Min drøm er å bli filmregissør, og jeg er nysgjerrig på hva man burde gjøre for å oppnå dette.

Hvilke skoler er å anbefale? (Både innlands og utlands).
    Hva burde jeg skjønne og forstå?
    Osv.

Og jeg ber dere om å ikke poste kommentarer som:
    "Du kan aldri bli det", "Det er helt umulig" osv.

Takk :D

2. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Haha! Du kan aldri bli det, det er helt umlig for deg!

Edit;
    <Homer Simpsons>DO'H
    Leste ferdig innlegget etter jeg postet denne posten.

Øvelse gjør mester. Lag masse film.

Reis rundt og få idèer. Lag et bra og langt manus. Ta sjangsen og kanskje vil du lykkes! Trenger ikke mye utdannelse.

Obs, det var visst min plan.

3. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Hva er viktig som regissør?

Følg godt med i samfunnsfag! Les masse aviser, forstå menneskene rundt deg og hvordan verden henger sammen. Sett deg inn i politikk, historie og alt som har med hva som er grunnen til at folk oppfører seg sånn som de gjør. Jeg mener det gir en dypere forståelse for mennesker generelt, og eventuelt motivasjonen de måtte ha for å gjøre det de gjør. Viktig om man skal skape troverdighet i filmene man lager.

Selvfølgelig se masse film, gjenskap ting du liker på film du lager selv. Om det er en dialogføring, en kameravinkel eller andre ting du synes er fett. gå tilbake til de gamle filmene som regnes som historiske. Det er grunn til at de er nettopp det. Det er INGENTING i veien med å hente inspirasjon fra andre. ALLE gjør det. De største filmskaperne du kan tenke deg har en liste med navn de vil gi deg om du spør hvor de får inspirasjon fra.

Det er en grunn til at det finnes noe som heter regler. Lær deg reglene for god film. Være det lys, kameraføring, dialog eller manusskriving. Når man kan og forstår hvorfor det finnes regler, kan man bryte de og gjøre sin egen greie.

Jeg er nå litt enig i at man ikke MÅ ha utdannelse, men jeg vil anbefale det på det absolutt sterkeste! I Norge så er det vel ingen helt egne skoler for ren regi?

Volda, Westerdals og NISS her i Norge hvertfall (de 2 siste ligger i Oslo)

Det finnes skoler for regi i både England og USA. San Fransisco skal ha en bra en, ellers har du LA. Jeg er ikke så god på disse i utlandet egentlig.

4. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du holder på lenge og hardt nok, går det til slutt, men siden alle i starten vil bli regissører, ender mange opp med f.eks foto, lyd, klipp, regiaassistent eller produsent. Man finner ut at det egentlig er like kult å jobbe med en av disse tingene, som i prinsippet også er meget kreative yrker.

Jeg tror mange glorifiserer regissøryrket til de har prøvd det og kjent hvor slitsomt det kan være, så til de som vil bli regissør vil jeg anbefale å ha en kompetanse ved siden av, f.eks klipp eller produksjonsleder.

5. Elvellon

Elvellon Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!

Jeg gaar paa filmskole i Sydney naa, og det forste vi lerte paa skolen var at man kan ikke vere regissor UTEN aa vite alt som har med produksjonen aa gjore. Jeg er baade enig og uenig.

Utdannelse trenger en ikke, men det er en veldig god maate aa kjenne yrket paa. De fleste filmskoler i verden har det slik at naar eg soker og evt. begynner paa skolen, gaar man det man kom inn paa hele skolegangen, om det saa skal vere klipping, geri, foto, produsering eller alt annet. Min skole har ikke et slikt opplegg. Vi har ikke boker, ikke karakterer og veldig smaa, kjappe forelesninger. Ingen analyse av film eller skriveoppgaver. Vi driver bare praksis, og lerer noe nytt naar vi trenger det. Jeg har bare gaatt paa skolen i 5 mnd, og vet saa mye om lys, foto, klipping, manusskriving, produsering og redi - altsaa saa aa si alt at det er helt utrolig! Bare forste uken hadde vi bare manusskriving, og lererne vi har er helt utrolige! De vet hva de snakker om, og er spesialiserte innen omraadet.

For aa komme inn paa skolen trenger man aa vise to ideer til filmer, og man maa ha et intervju. Ingen karakterer, og de vil ha maks 24 i halvaaret. I min klasse er det bare 16 stk fordi de sa nei til saa mange folk, saa man maa imponere dem! Skolen heter International Film School Sydney (www.sifs.com.au) og jeg anbefaler skolen paa sitt beste! Sydney er ogsaa en veldig fin by aa bo i, mye som skjer (minst 1 festival i uken en eller annen plass i Sydney) og det er 24-timers barer her!! WOOHOO!!!

Haaper du har tenkt aa soke paa skolen, den er bare helt genial. Har en kompis i Norge som skal begynne i mars. De har inntak 2 ganger i aaret; mars og juli. Saa kom deg opp fra stolen, faa inspirasjon og sok deg inn! De har ingen alder-grense heller.

Er det noe du lurer paa, kan du alltid bare ringe meg. Tvitvi videre!

PS; MAN TRENGER IKKE AA GAA PAA SKOLE FOR A LAGE FILM!!!

EDIT: Glemte aa si at skolen har ALT en trenger til en filmproduksjon; HD-kamera, steadicam, FCP, Avid, STP, PS3, be nyeste MAC-ene som finnes og helt nytt utstyr. Vi faar ogsaa RED i lopet av aaret... GLEDER MEG!!!

6. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Hva heter skolen din? 8O :lol:

7. Jompa

Jompa Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

8. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Oisann missa den der ja. Takk!

9. bakabox

bakabox Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Elvellon: Ingen karakterer? Vil det si at man heller ikke får noe konkret (bachelor, master etc) etter endt utdanning, i likhet med NYFA?

10. IsAma

IsAma Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Siden min familie har familie i Australia, har det vært mye snakk om å ta et år eller to der. Jeg har vært relativt skeptisk, litt på grunn av skole, men dette høres i grunnen ganske spennende ut. Vet du om det finnes noe lignende i Adelaide? :)

11. filmmm

filmmm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    I Norge er den desidert beste "filmskolen" filmlinjen ved Høgskolen i Lillehammer. Der er det ca. 300-400 søkere annenhvert år (de tar bare inn nye studenter annenhvert år) til de mest populære linjene som regi og produksjon(produsentlinjen). Her har de dessverre bare 6 plasser ved hver linje, så det er et bittelite nåløye å nå igjennom!

Neste inntaksår er i 2009, og da starter søkeprosessen allerede etter jul. Inntakene er basert på ulike vurderinger av søkerne, og søknadene vurderes av en egen jurie som også leder opptaksprøvene som arrangeres i lillehammer ca. i april 2009.

Hvis du ønsker å søke her er det lurt å ha en del erfaring med bransjen. Ring rundt til ulike filmproduksjoner, og spør om du kan få jobb som produksjonsasssistent, eller liknende, og prøv å få innpass på ulike produksjoner. Gode karakterer er også godt å ha med seg, og du burde ha en genuin interresse for yrket, og virkelig vite at det er dette du vil før du begir deg ut på dette.

Ellers er det mange gode skoler og universiteter i utlandet som tilbyr film. Hvis du ønsker å bli stor i Norge kan det være lurt å reise ut i verden først - filmmiljøet i Norge er svært lite i forhold til mange andre steder!

London har mange gode tilbud, Kjøbenhavn, Berlin, eller Cine Cita i Roma er gode filmbyer med et solid bransjemiljø. Det er mange som prøver seg i USA, og her er også tilbudet enormt.

Kort sagt er mitt tips til deg å velge det som passer best for deg. Vit at det er dette du virkelig vil gjøre, og sats uten å se tilbake. Skaff deg erfaring før du begynner på filmskole (det er ikke mer enn et par telefoner som skal til :wink: ) og lag egne filmer så ofte du kan!

Lykke til! :)

Christian.

12. Jokiz

Jokiz Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk for alle svar.
    Setter virkelig pris på all hjelp!

13. AlexanderOdegaard

AlexanderOdegaard Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo, man faar Advance Diploma of Screen, noe som man kan bygge paa et ekstra aar paa universitet om man vil for aa faa bachelorgrad. Maa innromme at jeg ikke kjenner til NYFA, men man faar en grad. Noe annet du lurer paa, er det bare aa spor.

14. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En annen ting jeg har glemt aa legge til; alle filmene som du lager paa skolen eier du selv. Det er kun 2 skoler i hele verden som har denne policien, vet ikke hvilken den andre skolen som gjor slik. Det eneste skolen forlanger er at de skal ha et bilde av logoen til skolen i rulleteksten, og at de kan bruke den til reklame om de vil, men du kan gjore hva du vil med filmen.

15. AndaH

AndaH Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Vil bli filmregissør, hvilke veier burde jeg ta?

Hei så det var lenge siden det ble skrevet her men jeg tenkte jeg skulel svare :p

Jeg har akkurat begynt i 10. og jeg har vært borti mye film.
    - Jeg går på film/animasjons kurs på fritida (en av de eneste FASTE kursa i Norge)
    - Jeg har filmet flerkameraproduksjon med NRK.
    - Jeg har filmet og vært produsent for landsfinalen i UKM.
    - Jeg har vært på utplassering på tv2 og NRK1.

Og jeg har funnet ut at man bare må prøve veien er lang og tung, men man kan få det til. Og som sagt over, de fleste ender opp som produsenter eller noe annet innen filmm og TV.

16. AlexanderOdegaard

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vil forresten si at det er naa kommet et 3.aar paa skolen, slik at man faar en degree. Skal snakke med rektoren paa mandag om hva det inneberer, men det kan hende at det er en bachelor! En degree er det hvertfall.

17. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Greier du å holde et jevnt tempo med kontinuerlig produksjon av film og samtidig bli venner med bransjefolk, greier du det garantert. Noen greier det på et par år, andre bruker 5 år eller mer. Kan anbefale å kontakte bedrifter dersom du trenger penger å leve av. De betaler godt og er ofte greie å ha med å gjøre, klager ikke så mye som artister og reklamefolk.

Del denne siden