vinkler føring osv..

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av AndersBB, 23 Jan 2007.

  1. AndersBB

    AndersBB Lt. Commander

    Innlegg:
    82
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei alle sammen!

    Lurte på om noen hadde en guide som viste litt om hvordan du skal f.eks føre kameraet ditt, kamervinkler osv. For at filmingen skal bli litt mer profft.
    Vis du har noen tips skriv dem ned, eller hvis du kansje har en guide på internett. Mener nå litt mer avangserte saker, ikke bare sånne ting som at man bør være varsom på zoomen og sånn.
     
    #1
  2. Melwasul

    Melwasul Lt. Commander

    Innlegg:
    2.656
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vet ikke om noe guide, men jeg anbefaler alle å registere hos noe "foto-forum" og se på kritikk til diverse bilder. Fotobilder har ofte med vinkel og farge å gjøre, slik at man kan lære litt. Også lærer man utsnitt, hvor mye skal være med eller ikke med i bildet. Motiv også kanskje - som hva vil du fortelle med vinkelen eller akkurat det bildeutsnittet.
     
    #2
  3. gunleik

    gunleik Lt. Commander

    Innlegg:
    149
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Pompøs stemme på:

    Første bud:
    Stol på deg selv og lek og eksperimenter.
    Om du syns det ser bra ut, da nærmer du deg.

    Alle andre utsagn (bortsett fra formelle leveringsspesifike tekniske krav) er underordnet dette ene:
    Finn ut hva du liker. Prøv å få til det!
    Ha det moro underveis.

    Andre bud:
    Det er kjekt å ha rede på hvor du har plassert ting i ramma om du skal klippe mellom ting.
    Folk kan bable i timesvis om "Rule of thirds" og det er et poeng der inne (men ingen §§§ lov!)

    Det betyr i hovedsak at som oftest er det fint å ikke alltid ha subjektet midt i ramma. Kan bli litt kjedelig og gjøre det vanskelig for publikum å orientere seg i geografien de jo aldri ser.
    Igjen: Se første bud

    Tredje bud
    Tenk over når du skal forvirre publikum.
    Det snakkes mye om akser og aksebrudd (bare google det), og det er i grunn ikke så veldig rart at folk tenker over dette.

    Om petter og anne snakker sammen i et dialogklipp, er det enklere for publikum om de er på hver sin side av ramma og kikker motsatt vei, inn mot senter.
    (Jo. Det kan sies mye mer om dette)
    Om du skyter en scene med kamera både plassert "forfra" og "bakfra" "trenger" du et skudd som viser at du flytter det.
    Igjen: Se første bud


    Fjerde bud:
    Prøv deg frem!
    Er det artig å ha kameraet høyt oppe? Langt nede? Hvilken virkning gjør det?
    Hva skjer om du zoomer helt inn og åpner iris'en helt, i motsetning til når du går nært med lukket iris?

    Trenger alle skudd "gjevnt" lys for å fungere, eller holder det med punktbelysning for å få frem det viktigste?

    Hva skjer med bildet ved åpen iris i motsetning til nesten lukket om du kan kompensere for lystap og velge bilde selv?

    Kan du justere hvitbalansen manuelt?
    Hva skjer da?
    Har filter noe for seg?
    Begynn med et polariserende filter en høylys dag, skru litt. Se på himmelen.

    Og igjen:
    Prøv deg frem!


    (Pompøs stemme av)

    Ikke la deg styre. Finn din egen estetikk. (det hjelper å kikke litt på ting du liker og prøve å tenke etter hvordan de har gjort det) Gå for det du liker.

    OG:
    Ikke heng deg for mye opp i hva slags kamera du bruker. De aller fleste går det an å få mye artig ut av.

    Gunleik
     
    #3

Del denne siden