Visuelle effekter "28 days later" lynraske bilder...framerate?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av TV2Danny, 25 Okt 2008.

1. TV2Danny

TV2Danny Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Visuelle effekter "28 days later" lynraske bilder...framerate?

Et spørsmål ang.visuelle effekter i filmen "28 days later" og flere lignende filmer.For de som ikke har sett denne filmen,se traileren her: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=sBZnuUZIbBQ[/ame]

Spørsmålet er; hva heter effekten som gjør bildene så lynraske og "ekle" (ikke bare selve hastigheten eller klippingen - men selve effekten på klippet som får det til å se raskere,"hakkete" og mer ekkelt ut..) Jeg innbiller meg at det har noe med framerate å gjøre,men er ikke sikker. Noen som har peiling på hva effekten heter evt. hvordan man kan fikse det i redigeringen?

2. skrekkarkivet

skrekkarkivet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Visuelle effekter "28 days later" lynraske bilder...framerate?

Jeg tror mange program kaller dette "time-jitter".

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg har aldri hørt om "time-jitter". Jeg ville kjørt på med en hastighetsendring, og eventuelt også gjort noe forskjellig med farger og lys for å øke effekten.

Hvis du legger merke til det er det mye som skjer, men samtidig er det så subtilt at når det speedes opp blir det ikke overkill. Vanskelig å forklare.. Se om og om igjen og prøv å bryt ned klippet. :)

4. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Med tanke på at den første filmen hadde samme type look og følelse og ble filmet med ett Canon XL1s/XL2, er svaret ganske enkelt:

De filmet med høy shutter speed (høy lukkertid?).

Prøv å filme noen som springer med 1/500 eller helt opp til 1/1000 shutter så skjønner du fort hva det går i. Du slipper motion blur da, og da blir følelsen noe helt annet enn vanlig 1/50 eller 1/25 bilder. Høy shutter har blitt brukt i mange filmer for å forsterke effekten av fart og bevegelse. Gladiatoren er en som jeg kommer på akkurat nå.

5. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Og la oss for all del ikke blande lukkerhastighet og framerate. To helt forskjellige ting. Det er riktig som GeEzah sier, og jeg kan få lov til å nevne krigsscenene i Saving Private Ryan som et annet eksempel.

Del denne siden