Widescreen problem med FCP6 og DVX100BE og DSR-PD170

En tråd i 'Programvare' startet av alekstef, 31 Mai 2007.

1. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei :)

Først må jeg få ut litt aggresjon for den helt forjæklige dagen jeg har hatt... *!*$*#*@@@3454@23@46y@dg@f@h5@687@hg@j5@@d@mdfi3ij424

Så til problemet. Vi har filmet en scene med to kameraer, Panasonic DVX100BE og Sony DSR-PD170. Jeg importerte begge to inn til Final Cut Pro 6.0, og moroen begynte. Jeg brukte begge kameraene til importering. Den tapen Sony'en hadde tatt opp på brukte eg Sony'en til å importere, det samme med Panasonic'en.

Så, med Sony kameraet blir alt fint, jeg stiller preset til DV PAL 48 K Anamorphic og alt funker fint. Når jeg bruker Panasonic'en, uansett hva jeg stiller capture preset på, så blir det "dobbel widescreen". Jeg KAN strekke bildet, men da blir det dårligere kvalitet. Er det noen som kjenner til problemet, og eventuelt vet hva jeg kan gjøre for å fikse det? Er helt desperat nå, har prøvd alt mulig. Den er lei altså. Så om noen vet noe, ikke nøl med å skrive :) Da redder du morgendagen min! :D

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Dobbel widescreen? Skjønner ikke hva du mener... Men hvis bildet bare er presset sammen i bredden fra DVXen så mister du ikke noe kvalitet, det er ikke ekte widescreen på PD170 heller, den blir laget utifra 4:3.

3. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det jeg mener er at med DVXen så blir bildet cirka dobbelt så smalt når jeg importerer det... Vil jo ha det normalt. Det er normalt sånn som PD170en viser det, og hvis jeg vil ha det slik så må jeg strekke bildet ut i høyden. Kan komme med screenshot imorgen hvis du ikke forstod det :) Stilte det inn på letterbox på DVXen, det er 16:9 det? Det er ekte 16:9 på DVXen, skrev AE men det er BE.

Tusen takk for svar, Kenny! :)

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Letterbox er vanligvis navnet på 4:3 oppløsning med svarte striper oppe og nede, og er ikke ekte widescreen, men jeg vet ikke hva Panasonic-folka har kalt widescreenen på kameraet sitt. De burde vel kalt det "widescreen". Det er mulig at dette er funksjonen for at kameraet skal lage bredt utsnitt på 4:3-format. Du må nok bare blåse opp bildet er jeg redd.

5. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oki. Det er bare på én scene da, og den er relativt kort, så det går vel greit. Tusen takk for hjelpen, konge at du kunne svare!

By the way så vil jeg bare anbefale Apple's nye fargeverktøy Color veldig sterkt! Utrolig kraftig og genialt program!

6. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    På dvx er "squeeze mode" 16:9.

7. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oki, takk! Nå strakk jeg bildet, men når jeg eksporterer det med Quicktime convertion så blir det 4:3.. Bare stress her. Noen ideer?

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har du valgt bildestørrelse på quicktime? eller satt pixel aspect ratio på 1.42 (tror det er PALs widescreen).

9. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Aha så det er det jeg må gjøre ja.. hehe. Det gjorde jeg ikke nei :) Litt ny med FCP skjønner du. Tusen takk, skal prøve det når jeg har mulighet!

10. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har aldri brukt FCP, men jeg vet det er vanlig å velge de rette innstillingene når man eksporterer ut. Så kan det mulig være det som et løsningen til problemet her ;)

11. Bulken

Bulken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  12. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det var da merkelig, spesielt fordi mitt NV-GS500 har ekte widescreen, og det er 20 lapper billigere enn DVX'en.

13. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Med 16:9-forsatsen vert biletet mykje skarpare, men det er meir glass og vanskeleg å fokusera skikkeleg med. Men kan ein bruka det, so er det absolutt verd stresset! Då får ein 100% ekte widescreen.

Alekstef: Sjølv om NV-GS500 har 16:9-brikker, so er det ikkje på langt nær so bra som DVX100. Det er ein million grunnar til dette, og dessutan er nok ikkje CCD-brikka/brikkene større enn 1/4", noko som gjer at det er meir effektivt med squeeze frå DVX enn widescreen frå NV-GS500.

14. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det vet jeg. ;) Bare påpekte at NVGS500 har ekte widescreen..

Men tilbake til dritet. Dette får jeg ikke til! Når jeg eksporterer så blir det 4:3 uansett hva jeg gjør... Prøvd alt mulig!

15. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oki.. Eksporteringen til Quicktime har ingenting med at jeg har strekt det å gjøre. Jeg prøvde å filme noe med squeeze på på DVXen og eksportere det som 16:9 men det ble 4:3. Noen tanker?

16. alekstef

alekstef Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Snakket med en venn nå... Jeg har nok tatt litt feil. Det BLE eksportert til widescreen men det så ut som en strekt versjon av 4:3 i høyden. Kameraten min sa at når det ble vist på en widescreen tv så ville det ordne seg til å bli slikt det skal være. Tingen er den at nå blir personene veldig høye og smale når man spiller det av på en vanlig datamaskin. Hvordan komprimerer jeg det slik at det vises som for eksempel Prison Break hvis jeg ser det på dataen?

Del denne siden