Widescreen?

En tråd i 'Programvare' startet av nalle, 28 Jun 2004.

1. nalle

nalle Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg har ett Sony DCR-HC14E PAL Videokamera, og hvis jeg tar opp en film i Widescreen(16:9) format på kameraet og overfører dette til Adobe premiere pro vises formatet riktig i preview vinduet, men så fort jeg prøver å eksportere det, og jeg eksporterer det ut som DV1/DV2 Widescreen PAL blir bildet strukket når jeg ser på den ekporterte filmen, dette gjelder oxo rå fila rett fra kameraet! Jeg har oxo samme problemet på TV'n har ikke widescreen tv så bildet blir strukket der istede for at disse svarte linjene kommer! Men på en widescreen tv blir bildet riktig! Er det mulig noen innstillinger som gjør at det skal vise med svarte streer på 4:3 format og riktig på 16:9?

Blei kanskje litt rotete, men er redd for at jeg må filme filmene mine i 4:3

Takk

2. OriginalDenito

OriginalDenito Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjønner ikke helt hva du mener, men er det letterbox du vil ha?
    Sånn at på "ikke widescreen" TV'er så kommer det sånne svarte bokser oppe og nede?
    Det du kan gjøre da, er å velge Letterboxing i Magic Bullet Suite.
    Har du ikke det, kan du bare bruke Clip funksjonen i Premiere Pro.
    Hvis det var dette du ville fram til da.

3. nalle

nalle Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    ja, takk.. var akkurat det jeg mente fordi når jeg ser på filmen på en ikke widescreen tv så blir personen høye og tynne! Mens på en widescreen tv ser alt normalt ut!

4. Kyrre

Kyrre Citizen

Skal du ha filmen din på DVD så bør du bruke DVD Architect av Sonic Foundry, der en kan stille filmen inn på 4:3, å derfor oppnå letterbox, men strekene forsvinner dersom den spilles på en 16:9 TV. Slik proffe DVD produksjoner fungerer.

5. nalle

nalle Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    ok takk, bra tips! Men dvs. at jeg da må filme filmen min i 16:9 format sant? Og det jeg da sliter med når jeg filmer med 16:9 er at når jeg tar capture av filmen min med adobe premiere og fører den over til AE som widescreen så blir bildet smalt og høyt..

Leter jo litt på nettet for å finne ut oxo, men er lettere å bli forklart på norsk!

:wink:

6. Kyrre

Kyrre Citizen

Forstår. Jeg filmer alltid filmene mine i 16:9. Men capturer med Pinnacle 9 (bedre kvalitet) å der fungerer widescreen funksjonen mye bedre enn på premiere (automat detect). Elendig forklart, men har du Pinnacle 9, så prøv det istedet.

Men for guds skyld! ikke rediger med filmen med pinnacle! kun capture og eksportering i widescreen!

Del denne siden