WIP: Fjortiss

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av datselguf2, 25 Okt 2006.

1. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal LAge NE Kort Film Om et Typisk Problem....

Ville vert fint om jeg fikk litt tilbakmelding :D

EDIT:

MANUSET:

Sorry For dialekt Språk det er en venn av meg som har skrevet det! (Hadde ikke tid til og Rette den til Bokmål)
    Fjortiss.
    ( Manus)

Scene 1
    Sverre søv diagonalt over senga mens han siklar på puta. Han er i djup søvn. Buksa er halvvegs på og skjorta er på vranga. Det er ein ølflekk på skjorta.

Scene 2
    Mora roper frå trappa. "du må vakna no, frukost!" Sverre vaknar raskt. Han ser forskrekka rundt seg. Augene er raude mens munnen står på vidt gap. Hårfrisyren hans er heilt omforma. Han har eit kvalmande uttrykkje i ansiktet. Han svarar. "komme!" mens han strekkjer kroppen sin.

Scene 3
    Han reiser seg og sitter på sengekanten med henda over ansiktet. Sånn sitter han ei lita stund mens han stønner litt mens han mumlar lågt. "Komme" Og han tar seg på hovudet som han hadde vondt.

Scene 4
    Mora roper igjen. "kommer du?! No blir maten kald". Sverre sitter enda med hovudet mellom beina. "jaaaaa!" roper han irritert tilbake og reiser seg for å gå til badet. Han tar av seg kleda han har på seg og bytter dei med noen andre som henger på stolen på rommet hans.

Scene 5
    Han ser seg i spegelen. Augene liggje på halvgløtt. Han tar på springen og dyppar ansiktet i kaldt vatn. Han tørker seg i handklede og prøver å få noko leppestift vekk frå ansiktet. Han går ned trappa for å ete søndags-frukost med mor og far.

Scene 6
    Han fiksar seg ein siste gang, der han tørkar seg i ansiktet og rettar seg opp. Han ser nervøs ut. Han rettar på kleda sine og spaserer ut på kjøkkener der Far og Mor sitter. Han høyrer radioen står på og at dei diskuterer noko.

Scene 7
    Han kommer in. Det blir brått stille. Far og mor slutter å snakke. Far snur seg. Litle søstera hans Hilde sitter der også. Sverre sitter seg ned på kjøkkenstolen. Alle tre ser på Sverre.

Scene 8
    Far - kva er det så feiler deg da? Er du sjuk? Spør han undrande.

Sverre - ehh.. Nei. Kva då? Spør han uforståande.

Far - vel, du ser jo ikkje heilt god ut.

Sverre - god ut? Er no heilt fint eg. Eg sov så godt. Seie han smilande mens han ser ned på eit fat fylt med bønner og poteter.

Klip 1(sverre som spyr på eit do på ein fest)

Mor - ska du ikkje eta maten din?

Sverre - Joda..men e ikkje så veldig sulten.
    Han rører gaffelen rundt i bønnene.

Far - Kor var du i går då?

Mor - Han var å såg film med nokon kameratar. Var du ikkje?

Sverre - kva?(Sverre føler ikkje heilt med) Ja.jo!
    Han ser nedi bønnene.

Mor tar og ruskar Sverre på håret.
    Sverre - Mamma! Seier han irriterande.
    Han skyver vekk armen til mor. Mor slutter.

Der er stille ei stund.

Mor - Kva gjor dåke på då?

Klip 2 (sverre som dansar, mens han drikke frå ei sprit flaske.)

Sverre - Koste oss. Spelte litt data, drakk brus og sånn. Såg film.

Mor - Var det nokon jenter der då ?
    Far og Mor ler litt.

Sverre - nei...ja jo. Bare to venninne.

Klip 3 - mange jenter drikker alkohol og liggje å sove i sofa

Mor - Dei søte jentene som går på kristen koret med deg ? mor virke interessert.

Sverre - kim då?..ehh..Sigrunn og Møyfrid du snakke om no? Han virke forundra.

Far - er no søte dei. Dei som spele blokkfløyte saman med Hilde? Han ser bort på Hilde.

Hilde - Sigrunn og Møyfrid? Ja dei spele blokkfløyta med ja.

Mor - Da e dei som e så flinke og det. Kjempe flinke på skulen i alle fall.

Sverre - ja da va dei. Han smile.
    Igjen ser han ned i bønnene.

Hilde - ehh..da går jo ikkje. Dei reiste jo på ungomssamling for unge kristne i helga. Dei e jo ikkje heima.

Klip 4 - To jenter speler blokkfløyte. (er veldig dårlege.)

Far og mor snur seg til Sverre. Og ser forundra på han.

Far - Ja da stemme jo.

Det blir heilt stille.
    Sverre - ja da va at dei hadde tenkt å komma. Men kunne jo ikkje.

Far - Kva jente va da som var der då?

Sverre - ho derre Tanja. Dei som bur rett nedi gata her.
    Mor og Far ser på kvarandre og lurer.

Klip 5 - Bilde av Tanja. (Ser ut som ei prostituert.)

Tanja.? Mumlar ho for seg sjølv.
    Mor -..Tanja..?

Mor spør forsiktig.
    Mor - e da ho lysa?..e ikkje ho 3 år eldre en deg?

Sverre - ja, ho e vel da.
    Han ser ned i bønnene for tredje gang.

Mor - Kjenne ikkje ho så godt, e ho kjekk?

Sverre - kjempe! Ganske sjenert og stille.

Klip 6 - bilde av Tanja som rote med ein gut, annan gut seier - eg e neste i alle fall!

Mor - hm. Ok.

Sverre tar seg på hovudet.
    Der er stille.
    Far - du drakk i går du!

Sverre - ka for noko, nei. Eller eg tok eit par pils.

Klip 7 - Sverre som skåler med mange kamerater, sprit står på bordet

Mor - no skuffe du meg Sverre. Du e jo bare 14 år.

Sverre - bare smakte. Måtte jo prøva. Og dessutan så var det ikkje godt heller. Ska aldri drikka da derre meir.
    Han ser ned i bønnene for fjerde gang.

Far - da e bra. Eit par øl kan vel ikkje vera så gale, men ikkje noko meir. Ikkje noko alkohol her i huset. Seier han bestemt. Han virke letta.

Mor - Og ikkje noko røyk. Da e bare usunt tull. Men sånt skjønnar vell du. Guten min. Ho smile til Sverre.

Far - Me hadde vell lukta da vist han hadde røykt.

Klip 8 - Bilde av "X-IT" flaska. "Tar bort lukt uten å lukte!".

Sverre - ja akkurat!
    Lenge stille, far ser litt i avisa. Mor strikkar litt. Hilde lesar i eit blad. Far gjespar.
    Sverre ser ned i bønnene.

Mor - du ser ikkje ut te å eta da derre du?
    Sverre skyver tallerken vekk frå seg.

Mor - Me ska jo eta middag hoss bestemor i dag.

Sverre - glimrande! Seier han på ein ironisk måte.

Mor - Då skal me ha lapskaus! Det er så godt! Med kjøttbetar, poteter, løk og masse grønsaker. Mmmm.

Sverre spyr over heile kjøkkenbordet. Det kommer over alle, mor ,far og Hilde. Dei sitt der sjokka. Det er heilt stille..

SLUTT

2. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    artig historie,
    manuset var dårlig satt opp... l
    itt dårlig sluttpoeng... virker da som om du skal lage en veldig seriøs film, og ikke en morsom en. blei usikker va du hadde tenkt til på slutten

3. Henriken

Henriken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe, fint med de flashbackene, men tror du at du kan få tak i jenter som vil la seg filme mens de later som at de er fulle?
    (blir nok en masse bråk om du aransjerer en fjortisfest kun for å få scenene i filmen så ekte som mulig :p )
    Har et par nyttige tips:
    Legg til radiolyden etterpå, ellers vil det merkes at bakgrunnslyden skifter for hvert klipp.
    I Meningen med liven med Monty Python gjengen hvor han tykke fyren spiser til han sprekker hadde de visst en kanon som skjøt ut en type suppe som så ut som spy.
    Se nøye på den neste suppen du spiser, kanskje den kan brukes? :wink:
    Hvis du vil ha navnet på pythonsuppen men ikke finner det på egenhånd kan jeg ta en titt i bakomfilmen for deg.

4. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for god kritikk og tilbakemelding men.
    er det noe jeg bør endre på Så kan folk komme med et tips til meg.. Så kan jeg kansje endre... Jeg synest skjølv at slutten Var Ganske "DRID" men har noen et tips hvordan jeg kan få en bedre slutt..

5. christer_aa

christer_aa Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå ska jo eg ver med på denne filmen vist an ska lagas, men ta vekk slutten, å dra ut filmen lenger, der gårsdagen innhenter han. Noe han gjorde i går i han må finne ut, bare ein ide te deg danny fugl.

6. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Greeeeeit :p

7. MagnusSol

MagnusSol Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heisann!

Jeg synes manuset var bra jeg :D
    Men du burde gjøre det litt mer oversiktlig. For eksempel:

Far:
    Du har drukket du!

Da gjør du det enklere for både deg og skuespillerne.

Det som også kan være vanskelig er å få tak i noen voksne som kan spille moren og faren. Du kan jo for eksempel, hvis du kjenner noen som kanskje er rundt 20 årene, sette på en løsbart og litt andre sminkegreier? Kanskje det funker? vet ikke...

Og slutten er jeg enig at ble litt teit, du finner helt sikkert på en morsomre slutt. Jeg skal tenke på det jeg også.

Det du kan gjøre siden scenen ved frokostbordet er ganske lang. Du kan gjøre enten moren eller faren sin rolle kanskje litt morsommere?
    For eksempel at moren er veldig seriøs, og alvorlig rundt dette med pils. Mens faren kanskje kommer med noen litt tullete replikker så liksom moren må hysje han ned litt. Bare et forslag :wink:

Det med flashbackene, og hun irriterende lillesøsteren synes jeg var veldig bra!

Keep on the good work! Kommer til å bli en morsom kortfilm.

8. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg synes du bør ha med den spysekvensen i slutten. Han trenger ikke nødvendigvis spy utover hele bordet, men heller bli veldig dårlig og løper ut til dass så hører du bare spy-lydene. Og kanskje fade ut i svart der? Men da bør du ha mer innhold i selve historien og la Sverre bli mer "grilla" av foreldrene.

Ellers så syns jeg Sverre virker alt for oppegående dagen derpå etter ei skikkelig fyllekule. Og ungdommer flest i den alderen, (nå sier historien ingenting om dette er første gang Sverre drikker, men tydeligvis sikkert en av de første ihvertfall), drikker for å drikke seg dritings "for det er så kult", og da har de en tendens til å drikke ALT FOR MYE enn det kroppen deres tåler i samme slengen.

9. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har diskutert med Christer at Vi skal Fjerne den slutten og legge til noen enda bedre :wink:

10. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    satt og funderte på en annen slutt.

Mora kan være fast bestemt på at han har drukket og hovedpersonen vikler seg lengre og lengre inn i noe som ikke ser ut til å løse seg. (noe allà det med jentene som spillte fløyte)
    kjenner at det brygger noe i magen som vil opp.
    mora vil at han skal spise, og stiller stadig flere spørsmål som faren kommenterer
    nå kjenner han at han virkelig må spy,
    men, han greier å innhenter seg selv fra alt han har viklet seg inn i av bortforklaringer, spiser opp,
    takker for maten, går fra bordet,
    akkurat da han skal gå ut av kjøkkendøra, sier mora noe sånt som
    "vent litt... jeg synes det er fint at du tar avstand fra alkohol, jeg er glad i deg gutten min"
    så skal hovedpersonen akkurat til å si "takk" eller "glad i deg også" men den ender bare i en eneste spyorgie :)

tips:
    bruk jenter til å spille fulle.. skjønner ikke hva folk maser om at ingen vil spille det? og få tak i voksne til å spille foreldrene, helst godt voksne, da vil historien virke troverdig!

11. christer_aa

christer_aa Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skue spelere ska eg fiksa Danny, ikke problem d, me får ner ett skikkelig ut drag av dette manuset så lage me filmen din :wink:

men du? 14? sett fyren på 17 heller, eller 16.

får eg rolle bag kamera og eller?

12. ToPaX

ToPaX Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Dette blir sikkert en super Kort-film.

Slutten er litt "slufsen" men den fikser vi vettu.

Kansje lage noen forsettelser hvist denne blir bra?

mhv Thomas aka ToPaX

13. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nja Skeptisk :p Men seriøst...
    Har Begynt Så vidt Med Planleggingen av KortFilmen...

14. steffenz

steffenz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det høres ut som en stilig film! Hadde vært kjekt om vi kunne fått sitt noe til den når du blir ferdig :D
    Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men selv har jeg vært med på amatørrevy og har simpelthen fått avsmak på å gå etter manuset. Helt etter det altså. Selvfølgelig en rød tråd er viktig, men i manuset ville iallefall jeg brukt mer stikkordsform og latt skuespilleren selv formet setningene. Virker mer troverdig da, synes jeg. Som foreksempel når faren sier "Du har drukket du" så kan du foreksempel skriver " Faren;oppdager at han drakk" så kan skuespiller selv utforme setningen så lenge han hun har en liten baktanke.. Kanskje det ikke funker for dere, men jeg vet det gjør for meg.

15. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for Tipset:p

16. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det noe Å anbefale og Skyte filmen I HDV...
    Eller Skal JEg Filme Den i DV

17. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Film i HD og downsize til vanlig DV etterpå. Då blir det skarpt og fint :wink:

18. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Del denne siden