WIP: Programoppgave om Nes lense...

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av HenrikSolberg, 15 Mar 2006.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  2. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Synes dette ser veldig greit ut! Ser ganske tydelig forskjellen på de to kameraene også som du skreiv. Litt leit det med intervjuobjektet som lente seg fremover, men du har fortsatt en god vinkel å gå på vettu :wink: Regner med du legger den ut når den er ferdig?

3. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp... Det gjør jeg veit du!

4. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser bra ut dette. Som du selv sa, og Yadda sa; det var litt kjipt det med intervjuet, men gjort er gjort :) Vi ser frem til å se det ferdige resultatet :wink:

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Et slags førsteutkast...

http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/video/nes_lense_program.mov

Mangler fortsatt litt innhold, er ikke helt ferdig. Skal også legge på en del bilder som skal ligge over intervjuene, samt den kjente "lower third" med navn på intervjuobjektene i starten... Og fargekorrigering da...

Noen tips til hva jeg bør/kan gjøre annerledes?

6. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette så bra ut det. Når du får fargekorigert dette, blir det nok bra :wink: Det ble noe rart med lyden litt over halveis i klippet. Hvis det er noe som kan gjøres noe med, hadde det kanskje vært en liten ide :)

Jeg er jo ikke så veldig ærfaren med film, så jeg er litt usikker. Men er det nødvendig å klippe mellom kamera 1 og kamera 2? :? Ikke det at det ikke var fine kamera vinkler eller noe sånt, det var bare det at jeg syns kanskje det ble litt mye...

Elles så det bra ut=)

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, takk for tipset... Tror kanskje jeg skal klippe litt mindre...

8. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hmm, ser helt greit ut dette her. No har ikkje eg mykje å komma med når det er snakk om ein slik type program, men eg tykkjer kamera #2 sto alt for langt på sida. Om eg var deg, so ville eg hatt kamera #1 på same plass som du har det, og kamera #2, kanskje på andre sida, med eit tettare utsnitt av intervjuobjektet? :?

Og forresten, kamera #2 er FX1 i 1080i?

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ble dumt å ha et for tett utsnitt av intervjuobjektet når jeg ikke hadde noen til å "passe på" utsnittet slik at intervjuobjektet holdt seg i bildet. Men litt lenger frem hadde nok kanskje vært lurt ja... Men det fungerer da slik det er nå også, gjør det ikke?

Kamera 2 er FX1 i DV 16:9 interlaced...

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal vi se, da har jeg gjort en del mer med programmet mitt...

Link: http://www.ia-stud.hiof.no/~henrikso/fag/neslense/programoppgave/nes_lense_program2.mov

Her er hva jeg har gjort siden sist:
    - Klippet mindre mellom kameravinklene (lengre klipp fra hver vinkel).
    - Puttet en slags brake midt i intervjuet (med musikk for å løse opp litt).
    - Laget siste delen, med intervju om lensemuseet, samt en slutt.
    - Generell finpussing.

Hva gjenstår nå:
    - Farge og lydkorrigering. En del bilder og småklipp som skal ligge over intervjuene og underbygge det de snakker om.
    - Siste finpuss.

Noen kommentarer til forandringer jeg har gjort, nye ting jeg har lagt til, ting jeg har tenkt til å gjøre eller ting jeg ikke har nevnt som jeg bør gjøre?

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  12. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser bra ut dette, Henrik! :) Syns det ble litt mer ryddig og bedre forståelig når du ikke klippet så mye mellom kameraene, og når du hadde bilder med. :wink:

13. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bra jobba Henrik! Hadde ikke tid til å se ferdig hele, men størsteparten... Bra klippet sammen og bra fotografert. Du hadde en bra mengde med B-roll som du klippet fint inn til det intervjuobjektene sa. Jeg syns nok det gikk litt tregt og den manglet noen points of view (som vi kaller det). Av det jeg så, hadde du bare 2 intervjuobjekter, og dette er ikke bra når du har et lengre innslag. Jeg vet ikke hvor mange som er eksperter på området, men det finnes nok garantert folk som sitter på mange forskjellige inntrykk.. naboer, familier osv. Å lage en dokumentar handler om å samle inn mest mulig meninger for å skaffe et så stort omfang som mulig om samme emne. Og helst med litt motstridige meninger.

Det plaget meg litt at du brukte 2 forskjellige kameraer. Fargene og kontrasten er veldig forskjellige på xl2 og fx1! Hvis du først måtte gjløre det, syns jeg du burde ha gjort litt MTV'style og fargekorrigert fx1 vinkelen til en mye mer forskjellig, eller i svart-hvitt. Å prøve å matche det blir nok for vanskelig, og da er det bedre å gjøre et poeng av det.

Men absolutt Henrik; Bra jobba! Du skapte en bra stemning. Og du er flink med b-roll!

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for tilbakemelding... Og takk for de gode tipsene... De er fine å ta med seg videre...

Del denne siden