WIP: Skoleprosjekt: "Romskipet Timmy"

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av HenrikSolberg, 25 Sep 2006.

1. joakim192

joakim192 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hvilken rendrer bruker du?

Synes egentlig det ble litt for mye refleksjoner over hele modellen. Dessuten var stjernebakgrunnen litt for ekstrem i mine øyne, men det kan jo bare hende at det er en midlertidig bakgrunn. Jeg likte også modellen bedre med munnen som en del av sselve skipet, og ikke en løs munn som det er på hi-resen.

Men ellers veldig bra arbeid. Jeg er så absolutt ingen 3D-guru, så ikke ta meg for seriøst :wink: Er det røde skipet Timmy?
    Har ikke tatt meg tiden til å lese manuset heller - som forresten ikke lenger er tilgjengelig - så kan hende jeg har gått glipp av noe.

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Stjernebakgrunnen er bare midlertidig... Skal se på det med at det er litt kraftige refleksjoner... Nei, dette er en av de "onde" søsknene til Timmy... Timmy skal jeg starte på nå...

Linken til manuset på førstesiden er fikset...

Har fått lastet opp et lite klipp med ansiktsutrykk også:
    http://frigg.hiof.no/mmproh0611/romskipet_timmy/tester/test005_02_barn_ferdig.mov

EDIT: Forresten, takk for tilbakemelding... Og jeg bruker Scanline, som er default-renderer, foreløpig....

3. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

I dag har jeg jobba meg ferdig med Timmy og deretter videre på planeten Starling...

Bilder (klikkbare):

Timmy:

Starling:

Har lyst til å fikse litt mer på cockpitvinduet på Timmy, men får se om jeg får tid...
    Har også laget en "etter polering" tekstur på Timmy, men den forblir en hemmelighet inntil innlevering/visning... :)

4. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Laang oppdatering:
    Alle bildene er klikkbare... Ingen av modellene er enda lyssatt slik de skal være i den endelige filmen... Stjernene er også bare kastet på sånn midlertidig...

Skilt til fabrikk:

Modeller i åpningsbildet:

Hangaren:

Reperatøren i hangaren:

Ansikt i hangaren:

Asteroider:

Asteroider:

By til sluttscene:

By til sluttscene:

By til sluttscene:

Stor asteroide til skrapplassscene:

Stor planet ikke langt fra hangaren:

5. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ser veldig bra ut, flotte bilder.

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tjohei.... Ferdig med all modelering!!! :D

Hadde som mål å bli ferdig denne uka, og det gikk jo akkurat... Siste modeller kommer her:

Læreren:

Læreren:

Handelsflåten:

Skrapplass:

Rompirater:

Sofie:

Romskipbarn:

Romskipbarn:

Nå er det på tide og starte med litt animasjon... :D

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Lenge siden jeg har skrevet noe her, men folk gidder jo ikke å skrive noe heller da :p

Men her er i alle fall en grovklipp:
    http://frigg.hiof.no/mmproh0611/romskipet_timmy/tester/test015_grovklipp.mov

Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse de to "action" sekvensene... I den første her har jeg forsøkt med musikk, og i den andre har jeg rett og slett ikke gjort noe enda... All teksten som står her skal byttes ut med tale... Musikken skal også spilles inn på nytt...

8. f|_iNc|-|

f|_iNc|-| Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Fikk julestemning av musikken....

Snåle greier..

actionen kan du jo skifte ut med bare lyd ;)

9. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Herlige rustne skilt! Jeg vil ha en sånn postkasse!

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hehe... Okay... Noe tilbakemelding om selve filmen eller? ;)

Selv om det var hyggelig at du likte skiltet...

11. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det var veldig hemmende å ikke se den med stemmer, samt action scenen uten musikk.. likte ellers stemningen i filmen, bildene.. Men jeg likte ikke så godt de svarte hullene i scenen med asteroidene... Gleder meg til å se den med lydeffekter, stemmer og komplett musikkspor.

12. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

på starten der så det ut som om timmy selta sammen med den grå planeten, også skjønner jeg ikke helt poenget med de sorte glippene, få ordna opp i det, og det blir bedre, men allt i allt er jeg kjempeimponert.

13. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Går rett på sak :)

Har du sett Toy Story? Monsters Inc? Shrek? Robots? Tenker på fontene, måten navnet på filmen er utformet i forhold til hva filmen handler om og dens setting. Hadde vært stilig med romskip-deler som danner tittelteksten, for å brodere litt mer rundt det og gi en litt mer "WOHOOO :D nå starter det!" effekt.

Romskipene i starten der ser ut som de har veldig linjære bevegelser. Hva med å la noen av dem vugge svaaaaaaaaaaakt svaaaakt fra side til side? Kanskje en liten grad eller fire over hele den sekvensen mot høyre eller venstre, så det blir LITT mer liv.

Har du testa mye med lyssettingen? Her kan du gjøre MYE! Spesielt med tanke på jordkloden og i hangaren. Alt virket veldig flatt og "generelt" lyssatt.

Jeg er kanskje "kjedlig" - men på den "klasseromscenen" kunne jeg tenkt meg en mer filmatisk måte å presentere læreren på. Nå svever kamera rundt alle romskipene, og man ser læreren i midten.. Hva om du tok en mer filmatisk vinkel, og fulgte lærerens bevegelser i halv-close, og få ham til å vimse litt rundt.. Da vil du kanskje appellere mer til en stereotyp klassesammenheng, og får barna i forgrunn og bakgrunn.

Om du har mulighet, lek gjerne med dybdeskarphet.

Og ikke minst blur. Det vil gi kappløpet mer action og følelse av fart. Så også at animasjonen her var veldig linjær. Lek og lær, øvelse gjør mester :)

Disse krabatene som man møter nede på bakkenivå ser jeg for meg hadde luftputer.. Hva med litt støv som virvler rundt dem, og Timmy når han flyr langs bakken, og lander osv.. ?

Lykke til :)

14. mrbull

mrbull Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bare nevner at Maya er mye bedre enn 3D Studio Max til lipsync.
    Faktisk så bra at South Park er laga i Maya, for at det skal gå fortere med snakkinga :)
    Ellers er det og bedre å animere i maya, så er det film du skal lage, vil jeg heller anbefale det. 3D Studio Max funker bra til spill da. :)

Når det kommer til lipsync'n kan du prøve å inkludere munnen i selve skipet. slik at den ikke svever foran, men drar med seg litt av forntpartiet. Da tror man mye mer på det. :) Putt f.eks. munnen til Timmy under. la det gå ned en hump eller noe.

Personlig synes jeg modellene var alt for like Star Wars sine. Blir litt plagiat hvis du skjønner...

15. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  16. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Likte det greit nok.

Du kunne ha satt på noe lyd når romskipene suste over kamera i intro scenen, jeg vet at det ikke er lyd i verdensrommet, men det vet ikke den som ser på dette.

17. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Har sett den nå. Og ble ikke videre imponert av dubbinga eller lydarbeidet.

At det ikke er særlig lyd fra romskipene tar jeg ikke så tungt, det er utrolig vanskelig å lage noe selv, eller finne noe som er brukbart på nettet. Men blandingen av musikk/dialog var en liten katastrofe. Noen ganger måtte jeg vri på trynet og bare "hæ? >_O" og spille av de få sekundene igjen for å plukke opp dialogen.

Musikken er alt for høy, og dominerer lydbildet. Dialogen kommer inn som bare støyende lyder, når musikken er såpass høy fra før av. Dette er helt klart et forbedringspotensiale.

Historien i seg selv syns jeg virker litt saktegående, og noen ting kunne kanskje vært kutta helt ut, eller eventuelt korta inn. Musikken er også med på å gjøre at alt går skikkelig i sirup, og trekker helt ut.

En annen ting jeg legger merke til er at romskipene er så og si klin like Star Wars, og det eneste jeg kan se du har gjort er å legge til øyne/munn. Titta litt på sida di og så noen SW-relaterte greier der fra 2003/2004 - Timmy er jo der også.. ?

Lykke til videre!

18. McLloyd

McLloyd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Likte veldig godt av det jeg så!! Syntes ideen din om dette prosjektet virket veldig kult!
    Du skulle satset på å lage mange episoder, eller en hel spillefilmlengde. Lagd en skikkelig bra historie med god handling! Og hørt om NRK vil sende det på barne-tv hehe .Og arbeid kanskje litt mer med detaljelydene.
    Stå på mer med dette greiene!!

19. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du er alltid flink med manusarbeid og kamera, det skal du ha. Søtt historie.

Men 3D er ikke din sterke side siden du bare importerte skipene fra et nettsted og animerte dem. Det synes fortsatt at de er tatt fra Star Wars. Hvis du hadde dårlig tid med å modellere egen romskip o.l, så hvorfor valgte du å jobbe med 3D?

20. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det er en av grunnene til at det klippet ble fjernet mot slutten. Hva mener du med "de sorte glippene"?

Jepp, sett alle... Men ser ikke helt hvorfor jeg ikke bare kan gjøre som jeg har gjort? Det funker vel mer til den rolige stilen jeg har valgt i åpningen enn en tjohei med romskipdeler flygende rundt? Merk at alle filmene du nevner er filmer med høyt tempo i åpningen... Denne filmen har ikke det.

Enig i alle disse punktene... Bare synd jeg ikke hadde mer tid slik at jeg kunne gått inn og gjort alt mer gjennomført. Sånn i ettertid så kan en vel si at det å produsere en fem minutters animasjonsfilm i et 10 studiepoengs kurs på høyskole er rimelig galskap... En setter i gang noe alt for stort!

Sant sant... Men igjen... Tikk, takk... Tiden flyr... :)

Litt for like? Det ER Star Wars modeller... Og det legger jeg heller aldri skjul på... Bare se alt dokumentasjonsmateriale jeg har levert inn hvis dere har lyst. Poenget her er igjen tid.. Ville aldri ha kunnet gjennomføre dette prosjektet uten å ta denne ene snarveien... Men det er også den eneste jeg har tatt. Og merk også, det er helt lovlig å bruke modellene til slik "virksomhet" (skolearbeid) som jeg her bedriver.

Dette var noe jeg vurderte lenge... Men hadde lyst til å beholde to helt beinfaste stiler gjennom filmen. Den rolige, effektløse stilen du ser i åpningen med kun musikk og stemmer, og den mer actionfylte stemningen du får i actionsekvensene. Men når det kommer til åpningssekvensen så lurer jeg fremdeles.

Hm, jeg skjønner ikke helt, jeg hører ALLE replikkene tydelig... Og det gjør alle jeg har vist filmen til rundt omkring her også... Så den skjønner jeg ikke helt...

Dette er vel egentlig den samme kommentaren om igjen :p Men jeg ser ikke helt problemet... For jeg hører stemmene helt krystallklart... Og ingenting er totalt sett for høyt... Peaker ikke et sted...

Hvilke ting? Jeg ser faktisk ikke veldig mange klipp som ikke er med på å fortelle en del av historien...

Nevnt i en kommentar over hvorfor...

Takker... Jeg kommer nok ikke til å stå på mer med dette greiene! :p Ser på det som en erfaring, men 3d er nok ikke helt min greie...

Takker! Du er jo faktisk en av de første i hele tråden som nevner noe rundt historien... Som jo faktisk er det aller aller viktigste her...

Her er et essensielt spørsmål som jeg har et skikkelig svar på... Jeg begynte i høst med å se hva jeg ville adaptere... Ideen om den stygge andungen i verdensrommet kom, og jeg bestemte meg for å tenke videre.. For å gjennomføre en slik historie så måtte jeg bruke animasjon for å gjennomføre det. Og valget falt på 3d animasjon. Har jo litt med hva slags ideer en får osv... Så grunnen til at jeg valgte 3d var fordi jeg følte ideen og historien min krevde det... Så stilvalg er gjort ut fra ideen... Ideen er ikke gjort ut fra stilvalg... Hvis du skjønner...
    En annen ting som var kjekt med å gjøre et slikt valg er at en som profesjonell filmskaper (enten stor og kjent eller liten og ukjent), som jeg engang ønsker å bli på heltid, så er det kjekt å ha kjennskap til ulike teknikker... Selv om en ikke er noen ekspert på området... Og det er litt av grunnen til at jeg valgte å jobbe litt med dette... Jeg har gitt meg selv et kraftig innblikk i 3d-verdenen og vet dermed hva som kreves når jeg tenker bilder i hodet til neste filmprosjekt... Og det er svært viktig for en regissør og/eller produsent...

En "kort" oppsummering:
    1. Det absolutt viktigste her har vært å fortelle en trist historie med en lykkelig avslutning og en god moral, for barn, med de virkemidler som behøves for å fenge barn.
    2. Neste viktige punkt dreier seg rundt det tekniske (3d animasjon)... Det viktigste her har vært å få det såpass bra at det får punkt 1 til å fungere... At bildene forteller historien (sammen med lyden). Og det mener jeg den gjør. Dette er ikke nyskapende, fantastisk 3d animasjon... Men det har heller aldri vært planen. Har fått satt meg inn i programvare, inn i teknikker, utforsket muligheter. Dette er noe en dermed videre kan bygge videre på, eller ha med som en erfaring i senere produksjoner.
    3. Tredje punkt handler om tid tilgjengelig... Når et så stort prosjekt er et 10-studiepoengsfag på høyskole (altså i teorien så er dette prosjektet 33% av egenarbeidet mitt i løpet av et semester, altså utenom forelesninger...). Og skole er på en måte som en jobb... Det er forventet at en skal benytte ca 35-40 timer i uken på skolen. Det vil altså si at jeg "skal bruke" 13 timer i uken på dette faget. Fire går bort til forelesninger, altså har en 9 timer igjen pr. uke som jeg skal jobbe med dette prosjektet. Når en da har et semester som i praksis ikke går over mer enn 15 uker (ja det er et helt vanlig høyskolesemester) så har en altså ca 140 timer en skal jobbe med dette prosjektet, samt lese pensum... Og i løpet av den "anbefalte" arbeidsmengden der har jeg produsert historie, budsjetter, fremdriftsplaner (produsent-ting), 8 minutter 3d animasjon, 6 minutter musikk, en klipp som har satt alt sammen og til slutt en enkel nettside for innlevering... Så da har jeg gått igjennom dette med tid.
    4. Siste punkt, lover... :) Bruk av Star Wars modellene fører til at jeg ikke kan "bruke" dette prosjektet til noe... Men det har heller ikke vært ønskelig... Men bruk av disse modellene har ført til at jeg har kunnet fortelle den historien jeg ville... Og det har for meg vært det viktigste her...

Og helt til slutt:
    Jeg er faktisk veldig fornøyd med hvordan jeg forteller historien her... Måten den blir fremstilt på... Det er anderledes, men jeg mener den mystiske, uvanlige stilen er med på å underbygge Timmy sin fortvilte situasjon, og mot slutten av filmen, også moralen.... Jeg tror barn tar til seg de følelsesmessige tingene jeg har lagt inn i denne filmen, og det er jeg fornøyd med... Historien er ALLTID det viktigste... Sånn... Da har jeg sagt mitt tror jeg...

Og tusen takk for alle tilbakemeldinger... De aller aller fleste av de er jeg jo som nevnt enige i... Men for dette prosjektet, og for mine mål så er ikke punktene nevnt enten mulige å oppnå eller det som har vært det essensielle for meg å formidle/fortelle/lære.

Del denne siden