WIP: Vinterlandskap, matte painting

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av OlaHaldor, 11 Apr 2007.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fikk ånden over meg, og tok en tur innom fotoarkivet mitt. Fant tak i noen foto fra januar/februar tatt rundt her jeg bor, og googla etter 'castle'.
    Skyene er tatt fra et foto jeg tok da jeg venta på flyet mitt, på flyplassen i Praha.

Denne lager jeg i 2K oppløsning.

Originalfotoet:

Etter noen timer med leking, prøving og feiling er jeg kommet så langt:

Jeg mangler å legge til litt mer skog på venstre side, ordne horisonten på høyre og venstre side, helt øverst mot himmelen.

Så skal jeg lage en sakte kamerakjøring innover, legge til snø som daler lett og lekent nedover, samt noen fugler som flyr ut fra skogen, om det blir bra nok. Comments are welcome ^^

2. Regi-Vegar

Regi-Vegar Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Veldig bra jobba, Ola! Gleder meg virkelig til å se dette i levende bilder!

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vet ikke hva du ønsker å ha tilbakemelding på, men jeg syns at det så litt rart ut nede venstre for slottet - men der skal du vel legge skogen på?

Det kan se bra ut hvis du bruker After Effects og lage flere layers for hver "avstand". Og ha kameraflyt, slik at det ser 3D-aktig. Jeg gleder meg iallfall til å se sluttsresultatet ditt ;)

4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tja, tilbakemelding på om jeg tar meg vann over hodet, om det ser bra ut, om det er ting dere stusser på som jeg burde endre på (farger, kontraster, perspektiv etc)

I'm only learning this shit, dette er første gang jeg setter meg ned og står på med noe sånt - så det er bare å være ærlig. :)

Som nevnt i den først i tråden - skogen til venstre skal legges til ja - det er bare en WIP ennå. Vurderer dog kanskje å lage en åpning i skogen, for å lage en sti opp til slottet... :roll: Vi får se :D

5. ShakkaProd

ShakkaProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    muligens bare meg, men det tårnet til venstre så noe kantet nederst. Tror men å at det ser slik ut i RL å da. Men den fanget blikket mitt, at det så litt kantete ut, men var bra da :D Og enda bedre til å være første gang ;)

Good job:)

6. dole

dole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Syns det var veldig bra jobba jeg. Hvilke programmer har du brukt? Photoshop eller?

dole

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, kun Photoshop :)

8. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    På avstand ser det tårnet til høgre litt påklistra ut. Det ser ut som at det står oppå trærne. Kanskje du burde legge nokre tre på forsida, slik at det ser ut som at treet er bak, i staden for oppå.

9. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skyene trenger en oppkvikker. Enten fargekorriger det litt bedre, eller crank kontrastene opp.
    Ellers synes jeg det var litt merkelig med grantrærene rundt slottet.
    Likevell, en ganske god matte painting dette. Regner med det blir enda mer spennende med filmsnutten :D

Edit: hva med litt snø på taket på slottet, og kanskje noe snøfokk fra vind.
    Bare for å få litt dynamikk inn i bildet. Kanskje også ett tent lys i øverste vindu i slottet for eksempel? Hva sier du? :wink:

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det vises kanskje ikke så godt i en så veldig komprimert versjon - bildet er jo after all 2K, og syns egentlig at det ser eventyrlig plassert ut, midt i skogen. :p Der kan du se at noen trær går bak slottet også. Får legge ut et detaljbilde etterhvert.

Snøen på taket er en selvfølge :) Ellers takk for innspill! snøvær skal komme inn, som nevnt tidligere. En fin touch det du nevner med et lys, antar du mente en varmere farge. Null problemo - will do! :wink:

Også skal jeg gjøre trærne og landskapet bak slottet lysere, som om det er mye luftfuktighet mellom slottet, som står frem, mot bakgrunnen.

Skyene vet jeg ikke helt riktig om bør være så mye mørkere - tenk deg en naturlig setting hvor du har et foto av dette - for å få så god kontrast, blir himmelen utbrent pga, lukker/blender. Skal jeg gjøre en endring på skyene, må jeg gjøre en endring på det øverste fjellet også. We'll see :)

11. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Blir bra dette Ola Haldor :wink:
    Når jeg tenkte på at skyene bør ordnes mente jeg at de var helt uinteressant og gjorde ikke annet enn å skape en "død" følelse.
    Jeg mener bare at å få dem mer interessante hadde gjort bildet en stor tjeneste. Vet ikke hvordan du eventuelt burde til å gjøre det, kanskje fargekorrigering som nevnt.
    Blir interessant å følge utviklingen :)

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    A slight difference. Som jeg sa, skulle jeg endre på himmelen, måtte jeg endre på hele bildet - og slik ble det. La til litt mer tåke, fiksa litt mer skog, og slo fra meg å ha noe i forgrunnen, enn så lenge.

Horisonten opp mot himmelen er ordna også. Har lagt inn veldig mørkere skygger på slottet, og ordna litt på treet helt til venstre på slottet, som hang igjen fra originalbildet jeg fant på google.

13. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå så det veldig bra ut. Men når du skal bruke det som mattepainting, vil tåken stå stille? Jeg ville ha spart tåken til After Effects (og muligens været også - men det spørs hvor lenge klippet skal være).

Men ellers var det en skikkelig god jobb, noe som du har lov å skryte av ;)

14. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg lager tåken i Photoshop også. Omtrent alt jeg har gjort, ligger på separate layers og mapper. Gruppevis, kommer jeg til å lagre f.eks. skogen og slottet for seg, og fjellet i bakgrunnen, himmelen osv som egne pre-mattede TGA-filer med alpha-kanal, for compingen med kamerabevegelse.

Satt oppe litt i natt og testa med snøvær og litt ekstra fargejustering i After Effects - det gav mersmak, og jeg mener stemninga er tydelig forbedret med snøen! Stay tuned, en ny still kommer med snø i dag.

edit: Nei, tåken skal stige sakte sakte, og gli bortover mot høyre tenkte jeg. Men det blir så lite at du knapt legger merke til det - men nok til å selge bildet.

15. Eivind O

Eivind O Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kult! skikkelig stilig med det lyset i tårnet :wink:

16. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Høres utrolig bra ut. Hvis du skal ha noe i fronten, som for eks. en klippe, hadde det gitt noe ekstra til bildet hvis vi ser istapper som henger der, bare for å skape en litt kaldere stemning.

Skal fuglene være 3D animert, eller går du inn for å filme fugler? Siden det er ett slott med en slik stemning ville det vært rart om du hadde satt inn noen måker. Prøv heller med en ravn/kråke eller ørner, siden det passer bedre inn i bildet.

Jeg kommer bare med forslag, og håper ikke det gjør deg irritert, siden du kanskje synes bildet er godt nok som det er :)

17. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har lyst til å ha noe i forgrunnnen for å skape mer dybde, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det ennå, eller om det blir gjort. Vi får se :)

Fuglene tenkte jeg å gjøre i LightWave, da de ikke krever særlig mer realisme enn at du ser det er vinger i bevegelse omtrent. Skal være en kjapp sak å få gjort det. Det jeg har sett for meg nå, er et par vingeslag, og så seiler fuglene litt, før de flakser litt til.

Med snø!

18. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    skikkelig kult bilde. For å skape mere dybde kunne du jo lage fuglene bra, sånn at du kan få dem til å fly fra forgrunnen og innover, eller på andre måter få det til å bli mere dybde når du animerer det....

19. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser en liten ting jeg ikke er sikker på om ser helt riktig ut, og det er hvor mye lys det er som treffer slottet på forskjellige steder. Kanskje det er riktig, men i mine øyne skurret det litt med tanke på hvor mørkt resten var. Det er dog bare en småting.
    Bra at du fikk litt bevegelse med snø. Er det gjort i After Effects eller Photoshop?

20. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, slottets lyssetting er en stor utfordring. Originalbildet jeg fant ved å google etter 'castle' var kanskje ikke det beste utgangspunktet, men var helt klart den typen slott jeg var på utkikk etter.

Snøen er gjort med Trapcode Particular, i After Effects.

Har prøvd med et sett med fugler nå - er utrolig vanskelig å få til riktig skala, men likevel kunne se noe mer enn bare sorte prikker på 4-5pixler i størrelse. :? Tror kanskje det ender opp med at jeg slår fra meg å ha fugler som flyr rundt/forbi slottet.

Del denne siden