XL2 - et godt kjøp?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Stalo Films, 5 Mai 2006.

1. Stalo Films

Stalo Films Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hay!

Jeg har funnet meg et Canon XL2 kamera til 30.000,- kroner.
    Jeg vurderer å kjøpe det, men vil gjerne høre hva dere syns om kameraet: Er dette et kjøp jeg burde slå til på?

2. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    meget bra kamera det.. stilig at du kan velge mellom 24p, 25i og 30i.. Pene bilder og pene farger, god linse og brukervennlig.

Personlig foretrekker jeg HDV kameraet mitt Sony Hdr-Fx1, som du får for samme prisen. Men dette er altså smak og behag:)

3. Stalo Films

Stalo Films Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Huff, nå ble jeg usikker... Jeg har valget mellom en Canon XL1 til 24.000, en XL2 til 30.000 og nå ble jeg altså tipset om HDV kameraet Sony Hdr-Fx1 til samme pris som XL2...

Hva er best? :?

4. darkshogun

darkshogun Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Rent bildemessig sett synes jeg XL2 knuser FX-1. Men FX-1 er pakket med mye kjekke funksjoner (unntatt XLR innganger) og er på ingen måte et dårlig kamera.

just my two cents

5. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nja, med mindre du absolutt må ha HDV, so tykkjer eg at XL2 er eit betre val. 30.000 er ikkje ein so gal pris for det, er det brukt? Berre for å komma med det eg alltid kjem med: Du får Panasonic DVX100 til under 20.000 brukt no, og det har stort sett alle funksjonane til XL2 utanom ekte 16:9 widescreen.

Thomas: PAL-versejonen av XL2 har 25p og 50i. NTSC-versjonen har 24p, 30p og 60i :wink:

6. Stalo Films

Stalo Films Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jøssemaja, nå ble jeg enda mer forvirret :?

Hva er egentlig forskjellen på vanlige kamera og HD-kamera? Er det kun bildekvalitet? :?:

7. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vanlige (SD) kamera, har ei oppløysning på 720x576. HDV kan ha 1280x720, eller 1920x1080.

8. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det ikke 1280x1080 og anamorfisk 16:9 som tilsynelatende gir 1920x1080? Sist jeg undersøkte (ca 1 år siden, så jeg kan være litt uoppdatert når det gjelder HDV) så hadde ingen av de utgitte HDV-kameraene ekte 16:9.

9. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alle dei utgitte HDV-kameraa til no har ekte 16:9 biletbrikker. Faktisk, so trur eg at all HD er i widescreen. Kor har du fått tak i at ingen av dei til då utgitte kameraa hadde ekte wide? :?

10. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    tror alle nye HDV kameraene har native 16:9

For dere som ikke vet.. native 16:9 er bedre enn letterbox widescreen som du får på 4:3 kameraer.. på disse 'bogus widescreen' løsningene klippes bildet oppe og nede, og du mister den vertikale oppløsningen..

6000 forskjell mellom xl1 og xl2? ikke noe å tenke på engang! xl2!!

Jeg har aldri eid et xl2 eller et DVX1000 kamera, men jeg har hørt at de fleste synes xl2 er bedre.. her tror jeg du også har 16:9 native.. stemmer ikke det?

11. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kor har du det frå? Dei aller fleste (profesjonelle) som eg har vore borti, har sagt at DVX100 er betre.

12. Stalo Films

Stalo Films Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vel, da ble det et Canon XL2 videokamera inkl. 2 store batteri. (Canon BP-945 battery med batterilader inkludert i pakken).

Hele sullamitten til "bare" 29.900 kroner :)

Nå gjenstår det bare å finne en måte å tjene inn de siste 5.000 jeg mangler :(

Del denne siden