Zacuto og fjernstyrt followfocus

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Fredo, 9 Nov 2008.

1. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hallo.

Et spørsmål: Har hørt at fjernstyrte followfocus er under utvikling, og noen sier at det er til rimelige priser. Hva vil rimelige priser si? Er det noen som har noen "estimates"?

Og en ting til: Zacuto. Hva er greia deres? Er de vanvittig gode og lager verdens beste 35mm kamera "set-ups" eller er de bare en snobbebutikk for videprodusenter med for mye penger som vil ha en skinnende rød farge på utstyret sitt?

Spør siden jeg har lest rundt på siden deres og må si rett ut at det er de sykeste prisene jeg noensinne har sett. Followfocus til 14.000 kr??? hva faen? Hva gjør den 12.000 kr bedre enn SGpro sin f.eks?

2. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Zacuto og fjernstyrt followfocus

Viewfactor sin digitale followfocus koster ca $2000. Dette er det rimeligste profesjonelle produktet på markedet.

Hobbyprosjektet [ame=http://dvxuser.com/V6/showthread.php?t=130124]Hocus Focus[/ame] skal koste $300, kanskje den kan brukes hvis det er noe billig du vil ha.

Zacuto lager solide rigger med plenty av tilpasningsmuligheter. Det er dyrt til amatørbruk, men på linje med alternativene i det profesjonelle markedet.

Followfocusen til Zacuto regnes for å være relativt rimelig. (Basismodellen koster $1100.) Bransjestandarden Arri koster fort 3-4 ganger så mye -- dette er produkter som er vanligere å leie enn å eie.

Det som er viktig er altså at dette er produkter som er laget for profesjonelle, som tjener pengene sine på film/videoproduksjon. Da er det viktigere å få et solid produkt som funker hver dag på et røft sett, enn å spare noen tusenlapper.

SGPro sin followfocus er sikkert fin for de som ikke stiller fullt så høye krav. (Skulle likt å prøve den selv.)

3. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Hocus Focus er ikke lenger et hobbyprosjekt, og kommer heller ikke til å koste $300. Målet er å kunne tilby et like godt og funksjonelt produkt som Bartech, Preston osv, til en mye mer rimelig pris. Som jeg skrev i en annen tråd:
    Ønsker du spesifikasjoner osv, send meg en PM :)

4. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Okei, takk for svar!

Meeen jeg klarer bare ikke å legge meg unna den følgefokusen, enten man er proff eller ikke. En følgefokus (såvidt meg bevisst) gjør pent lite annet enn å være et tannhjul man kan vri på som i sin tur vrir på et annet, som er festet til en taggete ring man fester rundt en linse. Åja, glemte at den må kunne kunststykket å festes på en 15mm pinne.

Man kan si at "markedet er lite" og det er det vel også for en følgefokus, men hovedinntekten skal da utviklerne få gjennom selve 35mm adapteret, ikke det lille tannhjulet?

For at tannhjulene med evne til å festes til noe rundt på 15mm fra zacuto skal være verdt 15.000, skulle de vært laget av gull innsatt med paljetter man kun finner hos sære, utdøende dyrarter som livnærer seg på røtter man kun finner i pondus utgave 18, 2004.

men det er jo min mening. heldigvis for meg selger sgpro sin for 2 tusen:)

5. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ja, du kommer nok til å få mange sånne opplevelser etterhvert som du kikker på produksjonsutstyr.

Hvordan kan en 17" LCD-monitor koste 35.000? Hvordan kan en mattebox koste 50.000? Hvordan kan et stativhode koste 90.000? osv, ad infinitum.

Jeg har en Vocas followfocus som kostet 13.000 eller noe sånt, den er ganske mye bedre og smartere konstruert enn Redrock'en jeg har brukt. Om den derav er verdt over det dobbelte, kommer jo an på hvor viktig det er og sånt.

Followfocuser har eksistert veldig mye lenger enn 35mm-adaptere. De er utviklet for bruk på profesjonell filmoptikk, som ligger i en prisklasse som garantert vil gi deg fnatt.

6. Quad

Quad Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

"ad infinitum absurdum" er kanskje mer dekkende her ja når vi først er inne på latinen...

Det handler vel igrunnen om finmekanikk og å gjøre det lille ekstra som konkurrentene ikke gjør. Det være seg utveksling, tilpasninger og mye annet. En analogi er jo kanskje bilbransjen. Som kjent kommer man seg fra a til b ganske greit i det meste med 4 hjul også. Det tar normalt ikke lenger tid heller, uansett hva man kjører.

At man får bedre fokus med forskjellige ff er tilsvarende tvilsomt, men at andre er mer geniale enn andre er hevet over enhver tvil. Naturligvis til en pris... Men å IKKE bruke ff og kunne merke av til og fra zoom områder og følge noen som går nedover en gang med linsens vanlige fokus. Nei, det funker dårlig i praksis.

Så er det noen hederlige unntak fra dette - og deriblandt optikk. Der resultatet er synllig eller målbart på en helt annen måte... Pr. definisjon er det stykker med glass vi snakker om der også.

Men altså, man får stort sett det man betaler for - og nød lærer nøken kvinne å spinne - og får fotografer til å bli jævlig mye bedre og kunnskapsrike om hva som funker og hva som IKKE gjør det.

7. SelsonFilm

SelsonFilm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vi kjøpte i sommer inn zacuto-deler til rundt 20 000. Dette ga en ekstremt fleksibel og sterk rig, både for skulder og stativ.
    Dette bildet viser ikke riggen så veldig godt, men det er det beste jeg har her for øyeblikket.

Btw, følgefokusen er no billiggreier jeg kjøpte fra India. Det vil jeg IKKE råde noen til å gjøre. Den begynte å glippe og hoppe og til slutt virker den ikke i det hele tatt.

Del denne siden