Zacuto Revenge Shootout 2012

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av mrlee70, 16 Jul 2012.

1. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
  2. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Zacuto Revenge Shootout 2012

Det skal jeg forklare deg ja, har jobbet med mange av de kameraene i testen, fra nettopp GH2 til feks Epic/Alexa. Så lenge det finnes penger, så ville jeg aldri gått for GH2.

GH2 har ingen profesjonelle koblinger, har ikke tall på hvor mange miniHDMI kabler jeg har ødelagt. Heller ingen måte å feks koble på store batterier for lengre levetid.
    Cropfaktoren på GH2, 2x er etter min smak for mye og linsene som er tilgjengelige uten adaptre liker ikke.
    GH2 har ingen slowmotion
    GH2 er avhengig av mye bedre lyssetting, hadde dette feks vært en utescene uten at de hadde muligheten til å sette så mye ekstra lys så hadde de profesjonelle kameraene med bedre baselatitude kommet mye bedre ut.
    Klønete å komme til på innstillingene og lite hjelp med feks esponering og fokus.
    Maaange funksjoner som GH2 ikke har som profesjonnelle kamera har, som feks XLR-lyd, Genlock og PL-mount osvosv

Som han ene sier i testen, de som måtte bevise noe satte bedre lys. De som var selvsikre og trodde kameraene skulle redde dem, satte for lite lys og i store deler av scenen ble alt for mørk.
    Og som de også sier, for en god DP som kan sitt kamera så klarer han å jobbe rundt problemene. God DP + God colorist vil være en mye bedre kombo en noen av oss her inne med et high-end kamera.

Men utrolig imponerende av det kameraet, selv om jeg personlig syns det var klønete å jobbe med. Ingen tvil om at det leverer fantastiske bilder og vist det ikke finnes penger, så finnes det muligheter :)

3. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: Zacuto Revenge Shootout 2012

Ja, det er klart, sitter man på en sekk av penger og ikke aner hva man skal gjøre med dem, så kan man jo svi av 100-200 000,- på et fett kamera. For all del. :) Hadde sikkert gjort det samme selv, om penger ikke hadde betydd noenting. Men for en "no-budget" amatørfilmer, så betyr som regel penger ganske mye, og derfor er man alltid på utkikk etter det kameraet som gir mest "bang for the buck", og DET gir Panasonic GH2.

Forøvrig må jeg arrestere deg litt på enkelte av påstandene dine. :)

1. Det finnes batteriløsninger fra BH Photovideo, som gjør at du kan koble på store batterier, med levetid på over 10 timer, på GH2.
    2. Hva slags proffe tilkoblinger trenger du? Bildene spilles jo rett inn på et minnekort, som bare er å plugge rett i dataen. Lyden kan man ta opp eksternt på en proff lydopptaker, ELLER man kan kjøpe f.eks. en "lydbox" fra Beachtech eller Juiced Link (Audio: Preamps, Mixers, Etc : juicedLink, Unique and Trusted Solutions for Audio and Video Production), som har alt av XLR-kontakter, hodetelefonutgang osv.
    3. Det er mange fete linser som er tilgjengelig for GH2. Voigtlander har flere linser ute, det samme har Noktor. Panasonic selv har en FET vidvinkellinse (7-14 mm), som har fått masse skryt, og du kan også koble på anamorfe linser, eller evt. kjøpe et billig adapter på Ebay, og koble på omtrent hva du vil av gamle Nikkon, Canon-linser osv. Så HVA er egentlig problemet? :)
    4. Lyssetting trenger man uansett, og med ei lyssterk linse, som Voigtlander f0.95 linse eller Noktors/SLR Magic sin f1.6 linse, så kommer man ganske så langt, selv i ganske så mørke omgivelser.
    5. Jeg synes menyene funker helt greit, og etter litt trening, så er det ikke noe stort problem å sette fokus eller eksponering.

Det er klart, et lite kamera som GH2, kan ikke være like "velutrustet" som et kamera til 100 000,- kr. DET sier seg selv. Men poenget er at man KAN lage film med GH2, på et rimelig budsjett, og det vil se MEGET BRA ut. Og er det ikke DET som er viktig for oss amatørfilmere? Rike pappagutter fra beste vestkant, og som har "utstyrsfetish", kan jo kjøpe seg hva de vil, men klarer de å få til en film? Eller få gitt den ut? Nei, DET kan aldri utstyret gi noen garanti for. :)

Del denne siden