Zoom mikrofon

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av JornS, 7 Okt 2009.

1. JornS

JornS Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hva er det? På min Sony cx105e så står det zoom mikrofon. Begriper ikke hvordan de kan få en mikrofon til å plukke opp lyd lenger unna om man zoomer. Er dette bare tull?

2. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tror de mener at det er en mikrofon som tar opp lyd dit du retter den, ikke en slik 360 graders mik.

Husker ikke helt navnene på de forskjellige mik typene.

3. IsakL

IsakL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Zoom mikrofon funker som navnet sier, kameraet konsentrer seg og (tror jeg) forsterker lyder som er lengre vekke. Hvis det er god kvalitet på lyden du ser etter, så er kanskje ikke dette du bør bruke, ettersom det trengs veldig lite vind for å skape forstyrrelser. Men det funker altså

4. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  5. JornS

JornS Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Om de bare forsterker lyden så er det noe jeg kanskje mistenkte, grublet på om de brukte fase teknikk for å retningsstyre mikrofonen (søk google: phase directional microphones).
    Så er det jo overraskende bra på et "billig kamera". Bare å forsterke lyden kan jo virke i mot sin hensikt, om det er støy kilder i nærheten. Samtidig så er det litt rart at "teknikken" blir markedsført som om det er noe spesielt.

6. JornS

JornS Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Del denne siden